2 481 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Grannen vägrar ta ner gemensam skruttig spaljé?!?
När vi flyttade hit (till kedjehus) hade föregående ägare satt upp en spaljé tillsammans med vår granne på tomtgränsen. Grannen är av typen som gör sig till ovän med flera i grannskapet (de hälsar inte på oss). q(;^
p Spaljén börjar gå sönder och svajar och vi vill ta bort den och sätta upp ett rekorderligt staket istället. Grannarna är dock helt ointresserade av detta, trots att de sa när vi flyttade in att de inte tyckte om spaljén. :@ Är vi tvingade att ha spaljén där tills de behagar ta ner den?? De äger ju halva.
Vi funderade på att sätta upp ett lika högt (ca 180 cm) ganska tätt staket istället på vår tomt mot spaljén, men när jag sökt på nätet tycks det som man inte får göra det om det inte är 4,5 m från tomtgränsen eller man har grannens tillstånd, vilket vi aldrig kommer att få.
Vi övervägde då att sätta upp en rejäl spaljé istället (på vår tomt). Min primära fråga är alltså om vi tvingas ha spaljén som sitter där tills grannen går med på att ta bort den!! Men det är såklart många fler saker jag funderar på...
Vi funderade på att sätta upp ett lika högt (ca 180 cm) ganska tätt staket istället på vår tomt mot spaljén, men när jag sökt på nätet tycks det som man inte får göra det om det inte är 4,5 m från tomtgränsen eller man har grannens tillstånd, vilket vi aldrig kommer att få.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om spaljen ägs gemensamt så gäller också att man måste vara överens om skötesel och andra åtgärder. Det finns iofs lagen om samägande som jag tror gör det möjligt att begära att tingsrätten tillsätter en förvaltare av den gemensamma egendomen. Inte ett realitsikt alternativ för en spalje. Det handlar då om en advokat som debiterar typ 100 000 och uppåt (kostnaden får ni dela på) för att komma fram till at spaljen behöver renoveras.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Passa på att byta spaljen när grannen är på semester... Mot en likadan givetvis!
Vad ska grannen säga, kan ju inte skälla på er för att ni satt upp en ny likadan...
Vad ska grannen säga, kan ju inte skälla på er för att ni satt upp en ny likadan...
Om den är skräpig, den bör tas bort och du äger halva, skulle jag nog bara råka trilla in i den så att den säckar ihop. Det verkar inte behövas så mycket kraft. Och grannen borde bli glad att bli av med den.
Kan man bara hålla god min när man berättar om "olyckan" och man inte har något tidigare "samarbete" med dem så borde det inte vara några problem. Vissa vill bara jäklas, tro mig jag vet.
/S
Kan man bara hålla god min när man berättar om "olyckan" och man inte har något tidigare "samarbete" med dem så borde det inte vara några problem. Vissa vill bara jäklas, tro mig jag vet.
/S
Klicka här för att svara