1 610 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
När ska detaljplan var fullföljd?
Anledningen till frågan är en bussgata vars sidor enligt detaljplan ska planteras med träd/buskar. Ännu efter fem år är inget gjort. En tomt är ännu inte bebyggd - kan det vara därför de väntar? Den ligger iofs i en sluttning ca 10m från bussgatan.
Kjell G
Kjell G
I planen används ordet "ska", vilket väl får betraktas som mer tvingande än "kan". Därav frågan. Detaljplan visar både kommunens och markägaren/husbyggarens åtaganden.
Kjell G
Kjell G
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Jag tror inte att en detaljplan kan tvinga kommunen att göra planteringar. Det skall nog ses som en avsiktsförklaring. Troligen behöver ni som bor i området trycka på litet för att det skall komma upp i prioriteringskön.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Annars finns det ju detljplaner något som heter "genomförandetid" eller liknande. Har aldrig exakt förstått vad det står för. Men tydligen är det en form av giltighetstid, under den tiden är planen granterad, om jag förstått det rätt. Den tiden är väl ofta satt till typ 30 år. Så kanske kommunen har 30 år på sig att utföra planteringen?
Redigerat:
OK, det var lite för bra då. Men det är ju trevligt att de har intentioner iaf. Nu läste jag i lokala att de tänkte investera x antal miljoner de närmaste åren. Får be dem att plöja ner några kronor här 
Kjell G
Kjell G
Detaljplanen har en genomförande tid och det står på detaljplanen hur lång den är. Det vanligaste är 5år. Äger kommunen marken själv så måste de följa den, tex bygga alla vägar, cykelvägar, planteringar lekparker osv. Det skall vara klart innan genomförandetiden tagit slut.
//Anders
//Anders
Det har jag svårt att tro, genomförandetiden är väl alltid 5-15 år på den detaljplan. Men som det sagts innan så är det bara riktlinjer för ett visst område och inga krav gällande att allt måste utföras i den. Tror knappast kommunerna skulle vara tvingade att plantea massa träd runt om i en stad under en lågkonjuktur bara för att detaljplanerna säger så.aedwall skrev:
Min uppfattning har varit att detaljplanen inte är något tvingande utan bara något att utgå från. Exempelvis kan TS inte klaga om kommunen skulle sätta upp nya träd vid bussgatan eftersom det står i detaljplanen. Just att det heter detaljPLAN borde också vara lite visande. Nu kan jag visserligen ha fel men jag utgår från min logik och det jag läst mig till.
Här står lite hos länsstyrelsen: http://www.lst.se/_halland/amnen/Samhallsplanering/Planläggning+av+mark+och+vatten/Detaljplan/
Locos tycks ha uppfattat saken korrekt. Att en detaljplan anger "Bostäder, 2-planshus" eller "Plantering" innebär inte att fastighetsägaren MÅSTE bygga eller plantera. Planen endast tillåter det.
Om fullmäktige väljer att genomdriva ändring i detaljplanen innan genomförandetiden är slut har fastighetsägaren rätt till ersättning för förlorad byggrätt. Denna rättsäkerhet upphör efter genomförandetidens slut.
Om fullmäktige väljer att genomdriva ändring i detaljplanen innan genomförandetiden är slut har fastighetsägaren rätt till ersättning för förlorad byggrätt. Denna rättsäkerhet upphör efter genomförandetidens slut.
För att förtydliga min tidigare skrivelse med ett exempel ur verkliga livet. När jag byggde min villa 2005 så var det enligt detaljplanen inritat en gång och cykelväg som skulle gå över golfbanan, där man enkelt och "säkert" snabbt kunde ta sig in till stan. Efter 5 år när genomförandetiden gått ut så kontaktade jag kommunen för att få till stånd denna gång och cykelväg.billy_baver skrev:Locos tycks ha uppfattat saken korrekt. Att en detaljplan anger "Bostäder, 2-planshus" eller "Plantering" innebär inte att fastighetsägaren MÅSTE bygga eller plantera. Planen endast tillåter det.
Efter diverse utredningar så slutade det med följande:
*Golfbanan som kommunen INTE äger kan de tvinga sig till att få bygga gång och cykelvägen. Detta är något de dock inte tänker göra eftersom de inte känner att den behövs.
*Däremot så går gång och cykelbanan på några ställen över mark där kommunen är fastighetsägare, där finns nu byggd gång och cykelbana eftersom det är tvingande att följa detaljplanen med vägar/plantering osv NÄR det är kommunen själva som äger marken!
Sammanfattning:
Äger kommunen marken skall de genomföra planen innan genomförandetiden gått ut, är det andra fastighetsägare som INTE är kommunen så är det INTE tvingade! Detta var enligt gamla PBL, har tyvärr inte läst in mig riktigt på den nya, men tror inte det är ändrat. För det andra så går din plan enligt gamla PBL, så bara ring och ställ krav!
//Anders
Man måste hålla isär lite saker, Syfte och gestaltning
Ja det stämmer, tar kommunen fram en ny Detaljplan så framgår det vem som är huvudman för allmänna ytor. Är kommunen huvudman är kommunen skyldig att färdigställa gator och vägar i den takt som detaljplanen utvecklas i. Detta för att säkerställa att detaljplanen kan genomföras inom utförandetiden.
Däremot när det kommer till utsmyckning så är det något som normalt prutas bort då kostnader skenar iväg.
Kan väl ge ett exempel, det planerades ett torg med vägar i en kommun i sverige, allt enligt detaljplanen i området. Nu när man är klar för att starta har man prutat ned det, det blir nu en rondell. Så nej, kommunen måste inte göra exakt som planen så länge huvudsyftet uppfylls.
Ja det stämmer, tar kommunen fram en ny Detaljplan så framgår det vem som är huvudman för allmänna ytor. Är kommunen huvudman är kommunen skyldig att färdigställa gator och vägar i den takt som detaljplanen utvecklas i. Detta för att säkerställa att detaljplanen kan genomföras inom utförandetiden.
Däremot när det kommer till utsmyckning så är det något som normalt prutas bort då kostnader skenar iväg.
Kan väl ge ett exempel, det planerades ett torg med vägar i en kommun i sverige, allt enligt detaljplanen i området. Nu när man är klar för att starta har man prutat ned det, det blir nu en rondell. Så nej, kommunen måste inte göra exakt som planen så länge huvudsyftet uppfylls.
Klicka här för att svara