Thomas59
Thomas59: Lite OT men det råder ofta oklarheter kring skilllanden mellan Överlåtelsebesiktning och Jordabalksunderökning. Densia som undertecknad, och flera andra på forumet, kan rekommendera har en utmärkt PDF-fil på sin hemsida som jämför omfattningen av dessa olika besiktningsfomer. Även om omfattningen kan skilja något mellan´olika besiktningsföretag så ger ändå jämförelsen en hyfsad
23 svar · 3,5k läst
B
billy_baver: Jag ser ingen poäng i att sälja tomt och byggnad i separata affärer. När du säljer byggnad på ofri grund deklareras reavinsten nämligen fram precis som för vanlig fastighet. Möjligen kan du skjuta skatten framför dig genom markbyte istället för ensidigt säljande. Låt oss anta att garagets byggkostnad är lika stor som priset för din sålda mark. Ponera också att grannen på
1 svar · 1,3k läst
E
Emanuel Adolfsson: Skatta för en vinst man gjort är väl ok. Då tycker jag det är värre med en marginal skatt på lönen på 60%.....
5 svar · 8,2k läst
M
mlkjhr: Citerat från skatteverkets hemsida: BOSTADSRÄTT Äger du en lägenhet i en bostadsförening eller ett bostadsaktiebolag kan du få skattereduktion för ROT-arbeten. Det är bara enskilda bostadsrättshavare som kan få skattereduktion inte bostadsrättsföreningen som sådan. Det är bara sådana ROT-arbeten som utförs i lägenheten och som du svarar för som ger rätt till skattereduktion. Du
16 svar · 5,7k läst
A
AndersS: [citat] Det blir garanterat en avstyckning och med nyutsättning av gränser utifrån det du skriver om att det tidigare varit en gissningslek att finna gränsmarkering.
3 svar · 1,3k läst
O
orparn: Markera gränspinnarna tydligt genom att trä på en "Rågångsstolpe" (Finns på Granngården) så syns markeringarna tydligt för den som passerar om nu det är problemet med dina 100m.
22 svar · 12,5k läst
B
Berra L: Vi ska borra brunn tillsammans med grannen, på landet (arrende tomter). Finns det stanard avtal att använda. /Berra:S
0 svar · 1,4k läst
Globetrot
Globetrot: Ja, det kan man ju undra. När vi började dra i det så var det saker som saknades från totalentreprenaden (tidigare ägare) som vi inte ens var involverade i.....de kanske hade kommit med en bulldozer? ;.-) Vi borde ju ha anat oråd när det var svårt för oss att fixa försäkring kanske "Det står inget färdigt hus på er tomt" svarade bolaget....då fattade vi noll och sade Jo, vi står i
15 svar · 8,1k läst
M
mandg: [citat] Tycker jag låter som en utmärkt idee dock håller jag med om att de kunde informerat dig om att de tänkte beskära trädet men inväntade rätt tillfälllet etc... Grattis till en "fredlig" lösning.
37 svar · 14,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ah, japp - jag trodde att det ännu inte blivit åtgärdat efter 5 år - och har inte entrepenören gjort det då så lär dom väl aldrig göra det. Men att dom faktiskt gjorde det efter 5 år är lite förvånande faktiskt, det var ju bra så din vän fick det fixat till slut iaf :) /K
6 svar · 1,4k läst
D
ds23: utfästelser på PAPPER alltid alltid!
11 svar · 3,1k läst
B
byggankan: Om det är så att huset ska vara hennes så måste det ju vara så att det bara är hon som betalar något för det och sedan så får du vara hyresgäst. Om det handlar om hur man ska betala så borde väl det bästa vara att ni betalar 1,5 miljoner var så att reavinstskatten hamnar på hennes föräldrar och inte ni får en "för hög" när ni säljer. Sambon kan ju låna pengarna hon köper
24 svar · 4,9k läst
G
Genvägen: I det här fallet fick vi ingen info om att konstruktionen var svag. Jag tror heller inte att säljarna kände till det. Men det märkte vi när vi började riva.
42 svar · 7,4k läst
H
Henke1975: Hej igen och tack för ditt svar! Kanske har du rätt i det. Dock så är det ett tvåvåningshus så fasaden fortsätter ovanför carportstaket. Carportstaket är infräst i våra fasader dvs det är en infästning i vår fasad. Skulle denna infästning läcka vatten, vilket det alltid finns en risk för i den här typen av putsade hus, så kommer det bli en fuktskada i vår fasad. Att fasaden
16 svar · 8,8k läst
P
PCLarsson: Entreprenören vänder sig till sin bank och ber dem ställa ut en färdigställandegaranti. Som bilaga till garantin bifogas det avtal om uppförande av huset som ni kommit överens om. Garantin ska vara utställd med byggherren som förmånstagare, och du ska således ha garantin i din hand. Om inte har du ingen möjlighet att vända dig till banken som ställt ut garantin. Du behöver inte
2 svar · 5,5k läst
M
Mullbär: Vi har också en tokig granne...tyvärr. Vi försöker ta det så fint som möjligt och helt enkelt "glömma honom". Det bästa är väl att strunta i grannen. I och med att det blir höst och vinter snart minskar väl grillfrekvensen. Det är hemskt med en sådan granne, man vet aldrig när nästa dolkstöt kommer, men jag antar att följer man bara allmänna regler och lagen så har han inte
59 svar · 22,3k läst
·
F
frohike: Kan säga att som privatperson så har du inget att sätta mot skanska juristkår.. De vet hur man tar sig undan
6 svar · 5,6k läst
M
-MH-: Gift er och bodela. Det blir billigare. ;) Edit: Och du slipper skriva testamente.
4 svar · 5,2k läst
M
-MH-: Den delen som INTE går äver din tomt, vem snarar för den? Om det inte finns en vägförening, föreslå att det bildas en. De som klagar brukar då tycka att det blir alldeles för dyrt, och så tystnar de. Du har inget underhållsansvar för vägen, generellt. Finns det ingen vägförening, är underhållet oreglerat Frågan är vilken tillfart som är den ursprungliga, det kan bli kärvt att
5 svar · 6,2k läst
P
Postman: Tack för svaren. En fundering är om det skiljer något mellan läget att vägen lutar mot grunden (som den gjorde från början) el fasaden. Går det att höja vägen upp till grunden slutar, men inte mera?
3 svar · 2,8k läst
P
pettervikman: Vi har ett problem med avslutandet av vår ombyggnation. Vi har inte fått in ett enda intyg gällande el, vatten etc från vår entreprenör vilket gör det hela lite svårt. Både kvalitets ansvarig samt vi har varit i kontakt med honom (bla rekommenderade brev) och inte fått svar. Preliminär slutbesiktning för att kunna flytta in var positiv, enda stora problemet var ett värmegolv (vatten)
0 svar · 937 läst
K
Kackelbo: Hej, Finns det några stugägare som har erfarenhet av lyckade Samäganderättsavtal? Skräckhistorier om misslyckade samäganden är jag inte så hjälpt av, om de inte innehåller konkreta förslag på bra, smarta och lyckade avtalsvillkor... Eventuellt ska ett fritidshus ägas gemensamt av tre ägare (50+25+25%) framöver. Det jag har behov av är konkreta och motiverade råd och tips om är
0 svar · 2,6k läst
pason_67
pason_67: Förättning är gjord för två år sedan.
4 svar · 3,3k läst
T
tjoho2011: Pason_67, vilken kommun är detta? Många kommuner presenterar på sin hemsida riktilinjer för staket, plank, murar och spaljéer just för att detta utvecklats till ett problem grannar emellan. Det finns rättsfall att stödja sig på i en tolkning. Ett exempel från Nacka kommun, som jag läst: "Med plank avses i lagens mening inhägnader, som är högre än ett normalt staket. Enligt ett
21 svar · 17,4k läst
L
lindejo: Jag tror som Niclas Jonsson att många föreningar (inkl min egen) har för kortsiktigt synsätt på fastighetens förvaltning. Om man har ens har en underhållsplan så följer man den kanske inte och sedan blir det dyrt när något måste göras närmast akut. Det är svårt att handla upp arbeten som det är utan att det också måste göras under tidspress. Det är också lätt att prioritera
43 svar · 7,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nu var det ett tag sedan tråden startades och frågan är kanske redan löst. Men, om inte så anser jag att meningen där det står "av gammal hävd" måste bort. det finns ingen "hävd" enligt lag att luta sig mot. Däremot bör du se till att både avloppsanläggningen och vägen med eventuellt tillkommande rörgrav för ledningar kommer med i servitutet. Och det är bra att tillägga att
4 svar · 18,2k läst
Zixten
Zixten: [citat] Ta kontakt med någon som jobbar med detta, som LRF konsult.Fundera sen på vilka konseknser det bliratt köpa "för billigt" hur ser dina syskon på det, se till att alla är överens.Om det räknas som gåva, kan man skriva in att det inte skall räknas som förskott på arv.
6 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Tja, lärdomen många fått är att inte betala för något förrän det är klart. Du kan ju hoppas på en ärlig och hederlig hantverkare med lite skam i kroppen, då bör det gå att komma någorlunda helskinnad ur det hela. Om han däremot är helt på kollisionskurs med dig så kommer han antagligen inte bjuda på någon lösning för dig. Och vill du stå på dig så kan du då gå den
22 svar · 3,3k läst
B
billy_baver: Nej, frågorna är inte alls desamma. Att du vill ha bryggplats kan du (i bästa fall) hävda med hänvisning till ett avtal med den person som sålt fastigheten som ni just har köpt. Om stamfastigheten vill utnyttja sitt servitut är faktiskt en helt annan femma. Alltså: Hur är avtalet mellan dig och säljaren formulerat? Och hur är stamfastighetens servitut formulerat?
10 svar · 6,0k läst
B
Blecktrumman: som vanligt så överdriver man allting sånt här eftersom marknaden översvämmas av avfuktare och problem.........jag skulle inte göra nåt som helst åt det där om det inte förelåg allvarliga problem. Lukt kan komma från mycket men jag är säker på att du isåfall har mer lukt från gamla plastmattor och dess lim än vad du kommer att få från det som tar sig upp från grunden. Idag
8 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.