Pelletspanna med brännare och miniförråd monterat och anslutet. Oljetank nerskuren och gamla pannan bortplockad.

Företaget/hantverkaren vill ha fakturan betalt senast nu på fredag.

Jag har fått sotartid först nästa torsdag. Vilket jag betraktar som en slags besiktning. Rätt eller fel?
Det ser svårsotat ut. Ingen sotlucka och anslutningen (med ngn slags smal sned lucka) mot murstock monterad "uppochner", enligt hantverkaren för att det ska bli lättare att sota...?
Sista injusteringen av brännare ej utförd. Men det fungerar.
Tryckmätaren på nya pannan trasig vid leverans, inte åtgärdad/utbytt.

Historik:
Hela jobbet skulle utförts för snart 2 månader sedan. Ett halvt dussin ursäkter och vita lögner från hans sida senare, så blev det klart så här långt i förra veckan. Jag har fått jaga honom konstant för att jobbet ska bli klart. Mitt förtroende för honom är inte på topp.

Ska jag betala allt? Det är min fråga. Känns som att jag inte har någon hållhake på honom sedan. Hur ska jag ha en chans att få honom hit om han redan fått alla pengar? Allt som allt är det 60 000 kr. Och pengarna finns, så det är inte det. Hur mycket ska jag hålla inne för att "motivera" honom? Har jag rätt att hålla inne pengar? Fakturan är på 10 dagar. Är det i sig ok med så kort tid?

Läst en massa trådar och en hel del problem med att man betalt innan allt är klart. Sen ligger han ju ute med jobbet som sagt så klart man ska betala en del. Vill inte ge dig något råd kring omfattningen.

Dock en liten ljusning, mellan företag och konsument kan företaget begära 5 dagar om dem vill, dock gäller 30 dagar egentligen alltid, har för mig att de inte kan skicka påminnelse förrän 30 dagar.

Sen som sagt, gäller att ha en relation han ska antagligen åtgärda en del som det låter...

Mikael_L
sven_snickare skrev:
Fakturan är på 10 dagar. Är det i sig ok med så kort tid?
Det är OK med 0 dagar också. Brukar du få krita på krogen? :)

Men det är något med 30 dagar ändå. Jag vill minnas att man inte kan ta försenings-ränta för dessa dagar, eller något sånt.

Betala inte allt om du tycker utförandet verkar fel. Då ska du hålla inne med såpass mycket som det skulle kosta att låta en annan firma åtgärda det felaktiga.
Och sen måste du skyndsamt låta besiktiga det hela för att så snabbt som möjligt ställa dina krav på åtgärder alternativt betala det resterande.

Mikael_L skrev:
Men det är något med 30 dagar ändå. Jag vill minnas att man inte kan ta försenings-ränta för dessa dagar, eller något sånt.
Ja, enligt lagen kan dröjsmålsränta debiteras först efter 30 dagar. Förutsatt att man inte har avtalat om kortare betalningstid än 30 dagar.

Redigerat:
Med tanke på att jag precis själv sitter på en faktura till ett klant**** till kamininstallatör som skulle varit betalt i söndags enligt fakturan, så skulle jag nog rekommendera att antingen sitta på hela beloppet tills besiktningen, alternativt betala hälften nu, och andra hälften efter besiktning. Jag fick installationen godkänd av sotaren igår, så nu ska jag betala fakturan ikväll tänkte jag..

Du kan ju lika gärna som installatören köra lite vita lögner....om han stöter på innan sotaren varit där så säg bara "Haft problem med min Internetbank, jag ska prata med bankens support så ska det lösa sig.. .....transaktionen blev fel, banken säger att pengarna kommer in nästa torsdag, hemskt ledsen..."

ZNK skrev:
Dock en liten ljusning, mellan företag och konsument kan företaget begära 5 dagar om dem vill, dock gäller 30 dagar egentligen alltid, har för mig att de inte kan skicka påminnelse förrän 30 dagar.
Det är fel, men tyvärr en vanlig missuppfattning.
Har inte annat avtalats (i en offert t ex) skall vara/tjänst betalas när företaget vill ha betalt, om det så är pronto. Jmfr krognotan ovan. Man har alltså ingen rätt till någon kredittid alls, även om de flesta företag av praktiska skäl ger i alla fall 10 dagar så fort det är en faktura det handlar om.

Däremot har företaget ingen rätt att ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar. Men detta har alltså inget att göra med när du måste betala fakturan, utan bara från vilket datum de får börja beräkna räntan du också skall betala utöver fakturabeloppet. Alltså efter att du inte skött betalningen.

Om någon kredittid avtalats innan fakturan kom, t ex i samband med att affären/uppdraget beställdes, så gäller dock givetvis denna. Har man betalat en faktura innan med en viss kredittid så anses också att ett "avtal" om kredittid ingåtts. Detta innebär att ett företag som sedan tidigare givit dig 30 dagar på en tidigare faktura (som du betalt) inte får skicka nästa faktura med bara 10 dagar om man inte meddelat dig de nya förutsättningarna då givit dig en chans att backa ur. Exempel:

1. Du beställer ett jobb av en firma du inte gjort affärer med tidigare. Ni pratar visserligen om "faktura", men diskuterar inte kredittid eller betalningsvillkor vid beställningen. Dagen efter avslutat jobb kommer en faktura som skall vara betald inom 5 dagar. Det är helt ok, och bara att betala. (Naturligtvis förutsatt att det som fakturerats också är utfört).

2. Ett företag gör ett löpande uppdrag hos dig, med delfakturering. Tidigare fakturor har varit på 30 dagar, nu kommer en på 10 dagar. Inte ok, 30 dagar gäller.

3. Ett företag har gjort tidigare uppdrag hos dig, då med 30 dagar. Då du finns i deras kundregister får du ett brev hem, där de skriver att de framledes kommer att ha 10 dagar mot alla kunder. Lite senare beställer du ett uppdrag av dem, utan närmare diskussion om kredittid. Fakturan kommer och är på 10 dagar, vilket är ok (bortsett från en ev. diskussion om huruvida du verkligen fått brevet.....)

4. Som punkt 2 fast de meddelar ny kredittid innan fakturan på 10 dagar kommer. Tror att det inte gör någon skillnad alls utan du kan betala även den kommande på 30 dagar, eftersom det krävs två parters godkännande för en ny överenskommelse och tiden 30 dagar redan är "avtalad" genom under uppdraget tidigare betalda fakturor.

Ingper skrev:
1. Du beställer ett jobb av en firma du inte gjort affärer med tidigare. Ni pratar visserligen om "faktura", men diskuterar inte kredittid eller betalningsvillkor vid beställningen. Dagen efter avslutat jobb kommer en faktura som skall vara betald inom 5 dagar. Det är helt ok, och bara att betala. (Naturligtvis förutsatt att det som fakturerats också är utfört).
Om man inte betalar förrän efter 30 dagar får i detta fall ingen dröjsmålsränta debiteras. Det enda som möjligen kan hända är väl krav på påminnelseavgift efter 5 dagar? Eller måste det vara avtalat innan?

Redigerat:
Henri skrev:
Om man inte betalar förrän efter 30 dagar får i detta fall ingen dröjsmålsränta debiteras. Det enda som möjligen kan hända är väl krav på påminnelseavgift efter 5 dagar? Eller måste det vara avtalat innan?
Det är rätt med ev. påminnelse med påminnelseavgift (~50:-), men påminnelse är inget krav. På ett par veckor hinner nog ärendet dessutom lämnas till Inkasso, kanske t.o.m. Kronofogden o.s.v. Så dröjsmålsräntan är nog bara den lilla biten bland saker som inte är så kul.....:S

Redigerat:
Jag skulle ha betalat materialet och sagt att resterande kommer efter fullt godkänd besiktning samt att alla funktioner ska fungera.

Men om du känner dig osäker, då är det väl värt lite dröjsmålsavgifter att hålla på betalningen.

Dessutom har ju inte entreprenören hållt sin del av avtalet m.a.p. leveranstid.

Många väldigt bra synpunkter som jag haft mycket nytta av inför samtal! Till slut kom vi överens om att han får 50000 kr insatta idag och 10000 när det är klart. Han anser att allt kvarvarande egentligen är "garantiåtaganden" och att själva färdigställandet egentligen är klart. Alltså: Justera brännare, ev. synpunkter från sotaren och byte/reparation av tryckmätaren anser han att det är sådant han gör efteråt...? Hade det inte varit för att han också missat att byta den termostatventil som finns på varmvattensidan, som möjliggör begränsning av varmvattentemperaturen på tappvatten, så hade han inte tyckt att det var ok att hålla inne med betalning. Rätt eller fel? Hursomhelst så där är vi nu. I nästa vecka ska vi bestämma tid för fortsättningen.

Hemmakatten
Jag tycker du kommit fram till en bra lösning. han lär inte gå till inkasso för detta.Att spara 10' tills sotarbesiktningen är gjord låter helt rimligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.