Hämtade i Juni en vitvara för 5000kr men har tills idag inte sett röken av fakturan. Det är lockande att låta det rinna ut i sanden och se när de kommer på det, om de nu gör det. Men kan jag hamna i problem om de säg om 1 år kommer på att de inte skickat mig fakturan? De sa jag skulle få den ca 2 månader efter jag hämtade vitvaran pg.a semestertider men nu är det uppe i snart 4 månader..

Vad skulle ni gjort? Pengarna är inte ett problem men man kan ju ha annat kul för 5000 kr ;)

Bricco skrev:
Hämtade i Juni en vitvara för 5000kr men har tills idag inte sett röken av fakturan. Det är lockande att låta det rinna ut i sanden och se när de kommer på det, om de nu gör det. Men kan jag hamna i problem om de säg om 1 år kommer på att de inte skickat mig fakturan? De sa jag skulle få den ca 2 månader efter jag hämtade vitvaran pg.a semestertider men nu är det uppe i snart 4 månader..

Vad skulle ni gjort? Pengarna är inte ett problem men man kan ju ha annat kul för 5000 kr ;)
Upp till 3 år efter kan dom fakturera dig om du köpte som privatperson, för företag gäller 10 år :wow:

Grattis!

Ja, problemet du kan få är ju att du blir fakturerad 5 000 kr.....

Det finns en tidsgräns, tror att efter 2 år är varan din, men någon annan kanske är mer uppdaterad på tidsgränsen?

Hade du gillat om det kommit en faktura på 10000?

Ring och påminn dem, det är klart du ska betala.

så sätt är du skyldig att betala. Men skulle du bara vänta på säljarens drag riskerar du inget mer än just en faktura på 5000 kr.. Vilket som sagts tidigare kan komma upp till 3 år efter.

Ja, ring och påminn dem för det är klart du ska betala. Kommer det fortfarande ingen faktura så kan du väl låta det "rinna ut i sanden". Kommer de med en faktura sedan så ber du dem dra åt helv. ;)

//Patrik

Visst kan man det.. men det hjälper inte när det kommer ett inkassokrav

frohike skrev:
Visst kan man det.. men det hjälper inte när det kommer ett inkassokrav
Hur tolkar du att en skuld rinner ut i sanden? Jag tänkte att när en skuld runnit ut i sanden har preskribtion inträffat. Och då är inkassokrav verkningslösa. Men kan ju ha missförstått den rinnande sanden.

Tja om du ringer och påminner och inget händer har det runnit ut i sanden, dvs resultatlöst. Vilket är allt från dag ett till år tre. Så det går att tolka olika..

Hemmakatten
Varje gång man ringer för att påminna om fakturan så börjar tidsräkningen om, dvs. 3 år.

Bricco skrev:

Jag har ett markarbete jag fick faktura på ca 55', vi är oense om delar av jobbet, jag har betalat ca 34' och var inledningsvis i dialog med entreprenören om de resterande pengarna. Nu har det varit tyst några månader och jag har inte hört något mer.

Jag har satt in resterande pengar på ett separat sparkonto, som "skuldreserv" tills vidare. Det skulle jag råda dig att göra också.

Är preskriptionstiden på 3 år giltig även i mitt fall tro eller hur ska jag betrakta utestående pengar, jag har ju fått fakturan och "delvis bestridit" den, någon som vet?

Om du har bestridit fakturan så kan det bara fortsätta på två sätt:
1. Inget mer händer och affären är avslutad.
2. Entreprenören stämmer dig och då lär du få ett brev från tingsrätten.

RoTe
Min mor anlitade en glasmästare för att byta ut ett antal fönster i huset. Hantverkarna som dök upp verkade som praktikanter och gjorde många små missar, repade rutor och skadade karmar osv.
Hon klagade naturligtvis och de svarade att hon skulle betala en viss procent av fakturan direkt och att de sedan skulle åtgärda felen senare.
Det där senare kom lite väl sent, för hon hade redan sålt huset när de fick tummen ur. Så de strök den innestående delen av fakturan. Men det var inte så länge som tre år i alla fall.

Eld skrev:
Om du har bestridit fakturan så kan det bara fortsätta på två sätt:
1. Inget mer händer och affären är avslutad.
2. Entreprenören stämmer dig och då lär du få ett brev från tingsrätten.
Jo, men med tanke på beloppet så kommer det ju inte vara värt det, så ska bli intressant att se hur han går tillväga.

Staffans2000
Nja. Nu var det ju frågan om ett kylskåp eller annan vit vara (ingår heroin i vitvarugruppen?).
Det är alltid lätt att vara frikostig med andras pengar. Själv brukar jag i fall där affärer av misstag tar inget/för lite betalt följa principen: litet enmannsföretag = påpeka att jag har betalt för lite, stort varuhus = Synd för er.
Låt dig styras av din egen moral så sover du gott.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.