6 363 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Grannens garage går över på min tomt
mexitegel skrev:Såvitt jag vet är det sällan bygglovskontoren tycker det är en bra ide att bygga över tomtgränser. Men det spelar mindre roll i sammanhanget. Mitt förslag är att ni ändrar tomtgränsen så hela hans garage plus en liten remsa till är på hans fastighet. Frågan är hur en presumtiv köpare resonerar när en del av garaget står på annans mark - utan skriftligt tillstånd?!
Om jag struntar i det då och låter det va som det är. Hur kan den nya köparen resonera enligt:" Frågan är hur en presumtiv köpare resonerar när en del av garaget står på annans mark - utan skriftligt tillstånd"?
Jag tycker du skall kolla med grannen om han har bygglov och hur han tänkt lösa det då garaget står på din tomt? Jag kan tänka mig att det kan bli problem om han tänker undanhålla sanningen för en ev köpare, då kanske köparen, inte blir glad och att vara arg är verkligen inte bra för relationer, och det kan ju spilla över på dig som granne då köparen tog för giveet att en viss del då ännu längre in på din tomt var hans. Även om han inte får juridiskt rätt är det jobbigt, tror jag.
Det bästa är väl att vi löser det innan grannens försäljning, han köper en viss del av din tomt? Alt. du ber honom flytta garaget!
Det bästa är väl att vi löser det innan grannens försäljning, han köper en viss del av din tomt? Alt. du ber honom flytta garaget!
Ja, det lät ju vettigt. Allt talar för att det är ett svart bygge. Men om han sökt byggnadslov, hade han fått bygga garaget på dom fyra meterna till min tomtgräns?Byggis1976 skrev:Jag tycker du skall kolla med grannen om han har bygglov och hur han tänkt lösa det då garaget står på din tomt? Jag kan tänka mig att det kan bli problem om han tänker undanhålla sanningen för en ev köpare, då kanske köparen, inte blir glad och att vara arg är verkligen inte bra för relationer, och det kan ju spilla över på dig som granne då köparen tog för giveet att en viss del då ännu längre in på din tomt var hans. Även om han inte får juridiskt rätt är det jobbigt, tror jag.
Är det inte så att man inte får bygga fyra meter från tomtgräns?
Det beror på ...nallen skrev:
Det beror på vad detaljplanen säger.
Det kan bero lite på vad grannar säger
Och det kan bero lite på hur rymliga kommunens handläggare känner att dom kan vara.
Vi har en detaljplan som föreskriver att garage ska vara minst 1 meter från tomtgräns, alt hopbyggt med grannens precis på tomtgräns.
Men bygga förbi tomtgräns,dvs på annans mark, det tvivlar jag på att någon byggnadsnämnd godkänner. Om dom helt enkelt inte har missat det.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är vanligt att man i en detaljplan tillåter just garagebyggnad på 1m avstånd från gränsen. Om detaljplanen inte innhåller denna specialskrivning så är dte vanligt att man får bygglov ändå för den placeringen som liten avvikelse.
Hur andra resonerar vet jag inte men jag hade kallt räknat med att det finns risk för att garaget skulle behöva rivas, dvs. jag jag hade räknat med ett negativt värde på garaget.nallen skrev:
Dessutom är det ganska troligt att ett det uppdagas nu om det är ett svartbygge eftersom en mäklare (och köpare också för den delen) som gör sitt jobb kontrollerar med kommunen hur byggloven ser ut för det de tänker köpa.
I en vanlig besiktning tror jag inte man granskar om alla bygglov finns, men det ingår i undersökningsplikten. Jag tror dock att det är ovanligt att köparen tittar aktivt. Ibland finns sk frågelistor som mäklare använder, men de är inte juridiskt bindande så om grannen skriver bygglov saknas på vadboden, under rubriken finns alla bygglov? så kommer han inte kunna ställas till svars för det. Så, jag tror det finns en överhängande risk att köparen köper o blir arg. Om nu inte grannen tillhör de få utvalda i Sverige som har hög moral o tycker det är bättre att berätta o då kanske sänka priset med motsvarand......
Kollar mäklare bygglov? jag tror inte det ingår i deras uppdrag....
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ja, det ingår i undersökningsplikten och nej, mäklarna kollar inte regelmässigt bygglov. Inte heller besiktningsmännen om inte en komplett jordabalksbesiktning beställts.Byggis1976 skrev:I en vanlig besiktning tror jag inte man granskar om alla bygglov finns, men det ingår i undersökningsplikten. Jag tror dock att det är ovanligt att köparen tittar aktivt. Ibland finns sk frågelistor som mäklare använder, men de är inte juridiskt bindande så om grannen skriver bygglov saknas på vadboden, under rubriken finns alla bygglov? så kommer han inte kunna ställas till svars för det. Så, jag tror det finns en överhängande risk att köparen köper o blir arg. Om nu inte grannen tillhör de få utvalda i Sverige som har hög moral o tycker det är bättre att berätta o då kanske sänka priset med motsvarand......
Den vanligast förekommande typen av besiktningen är normalt enbart inriktad på byggtekniska frågor och täcker bara en del av underökningsplikten enligt Jordabalken. Tyvärr är det få köpare som känner till detta.
Klicka här för att svara