Mitt första inlägg på detta forum och jag kunde önska att det vore för en roligare sak. Om jag har satt det i fler forum så flytta gärna på det.

För ca tre år sedan gjordes ett stambyte i den bostadsrätt jag nu bor i (flyttade in hos min sambo som redan bodde här). Då blev det fel på lutningen på avloppsrören så vattnet tog väldigt lång tid på sig att rinna igenom (man fick ha en grej mellan hålet och pluppen som man har i badkaret för att vattnet inte skulle rinna ut för fort annars var det vatten i hela badrummet).
I och detta är det ett försäkrings jobb och vi kan inte hålla inne några pengar tyvärr.

I maj kom dom hit och rev ner hela badrummet för att göra om allt på nytt efter ca två års tjat på dom. Då skulle arbetet ta ca 3-4 veckor och dom är inte klara än anser vi.
Dom förstörde väggar inne i ett sovrum som vi då inte använde som sovrum då dom förvarade saker där utan våran tillåtelse. Detta har dom efter många om och men åtgärdat. Det är mycket annat som dom har fixat som vi inte är helt nöjda med.

*Ett skydd till spottarna som sitter i taket har lossnat och försvunnit, vilket jag antar är när dom rivit golv och väggar. Detta vägrar dom ersätta, då dom menar att det inte är dom som orsakat detta. Det var dom som från början köpte in dom och satte upp dom så jag har krävt att få tillverkare och serienr. Tvivlar på att jag får det.
*Det är även skitful mjukfog längs golvet som vi inte valt färg på ens, den är ojämn och färgen passar inte anser vi. Detta vägarar dom byta även fast dom aldrig lyckats få den jämn och fin, hade gjort det bättre själv. Kan man kräva detta?
* Fogen på golvet var mörkare på ett ställe och detta skulle dom åtgärda men det blev till det värre. Har tyvärr ingen före bild på hur det såg ut innan dom åtgärdade detta.
* Dom har gjort en egen besiktning av deras egna kvalitetssäkarare som dom så ficnt kallar det, har bett i ca två veckors tid om en kopia på detta papper, men har fortfarande inte fått utan dom hänvisar bara till varandra och hävdar att hon som skrivit detta är sjukskriven, men det måste ju finnas en kopia någonstans som vi kan få.
* Om doms ka fortsätta så hänvisar dom till en besiktningsman som vi anlita, men anser att vi inte ska behöva betala detta då det är andra gången dom är här så det borde deras försäkringsbolag göra. Vem har rätt?

Lägger ut lite bilder när jag har lagt upp dom på nätet.

Hade kunnat skriva en hel bok om detta skitjobb som dom gjort, men ska bara ta det relevanta.

img0416fe.th.jpg

img0415ym.th.jpg

img0414mx.th.jpg

img0413rk.th.jpg

img0412wz.th.jpg

img0411vr.th.jpg

img0410m.th.jpg

img0409pu.th.jpg

img0408yl.th.jpg

Lyckades inte bättre med bilderna tyvärr men klickar man på dom blir dom större.

Redigerat:
Är det ingen som vet?

Hej,

Jag har svårt att se felen, antingen är bilderna dåliga eller så är felen mindre för allmänheten än du bedömer dem.

Börja med att döpa översta bilden till 1 och går sedan nerår med förklaring för varje bild vilket felet är så ska jag ge min objektiva bedömning, jag har nyligen fått tre nya badrum omgjorda av olika anledningar.

Mvh
Bambi

Du har antagligen inget att hämta på det estetiska, att det inte är så snyggt som du tänkt. Är det däremot tekniskt fel borde det bli åtgärdat.

Beställaren ordnar besiktningsman. Ditt föräkringsbolag borde göra det. Men om de är nöjda blir det svårt.

Spottskydden däremot borde gå att fixa fram.

Bild 1,2,5,6 och 7 visar hur mjukfogen är väldigt ojämn och ful samt att vi inte hade valt den färgen. Skulle vilja ha samma färg som sitter på väggen i hörnen inte en utsticknade mörkgrå!

Bild 3 visar den sneda uppsättningen av badrumsskåp och spelgel, det kan jag förvisso leva. Fast jag kan tycka att en hantverkare ska kunna sätta upp saker rakt.

Bild 4 och 5 är väggen som dom försökt och fixa då första omgången fog så förjävlig ut, vi gjorde dte bättre själva i köket och då hade vi aldrig fogat. Dock inget jag orkar gnälla om längre. Prioriterar fläcken på golvet och fogen runt.

Sista bilden visar en missfärgning i fogen som syns ännu tydligare efter att dom försökte fixa den. Den blev alltså värre än det var innan.

Spottskyddet tvivlar jag på att dom kommer betala, har då bett om tillverkare samt serienr så jag kan köpa en ny själv då det inte är särskilt snyggt att ha en av sex spottar utan skydd :(

Redigerat:
BorgP skrev:
Du har antagligen inget att hämta på det estetiska, att det inte är så snyggt som du tänkt. Är det däremot tekniskt fel borde det bli åtgärdat.

Beställaren ordnar besiktningsman. Ditt föräkringsbolag borde göra det. Men om de är nöjda blir det svårt.

Spottskydden däremot borde gå att fixa fram.
Tyvärr så kommer inte vårat försäkringsbolag att betala besiktningsman då det är företagets försäkringsbolag som ska stå för detta. Vilket jag inte tror att han har tagit in utan han har bara undvikit att svara på den frågan med olika svar varje gång.
Hade vi fått välja själva hade vi aldrig tagit in det företaget då ägaren till detta företag är en riktig idiot, som tyvärr får fortsätta sin verksamhet.

Tyvärr måste jag säga att det görs inte bättre än så där, enligt min uppfattning och erfarenhet, sorgligt men sant.

Jag hade lagt min energi på annat i all välmening.

Ta in en besiktiningsman själv om detta är viktigt för er. Frågan är om det är värt de tusenlapparna. Mjukfog måste ofta bytas med 3-5-års-intervaller. De torrspricker och rör sig med huset. Byt till rätt färg då.

Kakelfog är svårt att fixa till i efterskott just för att det blir en liten färgskillnad. Men det borde ha varit möjligt att använda samma fogfärg som från första början.

Bambi skrev:
Tyvärr måste jag säga att det görs inte bättre än så där, enligt min uppfattning och erfarenhet, sorgligt men sant.

Jag hade lagt min energi på annat i all välmening.
Tråkigt att företag inte kan göra sina saker, jag har iaf lärt mig att jag kan kommer kolla igenom företag som kommer innanför min dörr för att göra ett arbete riktigt noga.
Man får ju bara ta lärdom av detta.

BorgP skrev:
Ta in en besiktiningsman själv om detta är viktigt för er. Frågan är om det är värt de tusenlapparna. Mjukfog måste ofta bytas med 3-5-års-intervaller. De torrspricker och rör sig med huset. Byt till rätt färg då.

Kakelfog är svårt att fixa till i efterskott just för att det blir en liten färgskillnad. Men det borde ha varit möjligt att använda samma fogfärg som från första början.
Det luatr nog åt att ta in en besiktningsman då jag inte litar helt på att arbetet blivit korrekt utfört. tycker bara det är tråkigt att behöva betala för något jag anser att jag inte ska behöva.

Jag kan bara uttala mig om en sak.
Mjukfog mellan golv och vägg skall man inte använda i badrum. Då har man gjort fel.

Raceman skrev:
Jag kan bara uttala mig om en sak.
Mjukfog mellan golv och vägg skall man inte använda i badrum. Då har man gjort fel.
Dom har gjort mycket fel som jag har fått tjata om att dom ska fixa. Dom fick ju slipa all fog på väggen för att den va så ojämn och bucklig. Den är inte helt snygg än men det är dugligt iaf.

FruCC skrev:
Dom har gjort mycket fel som jag har fått tjata om att dom ska fixa. Dom fick ju slipa all fog på väggen för att den va så ojämn och bucklig. Den är inte helt snygg än men det är dugligt iaf.
Du får skilja mellan estetiska fel och byggfel. Det mesta du har påvisat är just estetiska fel, men mjukfogen är ett byggfel. En besiktningsman skulle slå ned på den.

Raceman,

Är det fel att lägga mjukfog där även den inte bottnar? Vilket ev kan vara svårt att se. Men de flesta badrum jag ser har mjukfog där och våra sex nygjorda badrum har haft mjukfog där.

Mvh
Bambi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.