Juridik
timmelstad: Jag säger som tio_pepe, hur kan grannen din förbjuda dig att köra på bondens mark? Det finns ju några hästar begravda här, helt klart, ska bli mycket intressant att höra vad bonden och hans gode vän kommer fram till.
Bart: Ser nu att du skriver att det är en beteshage. Har taggtråden fallit ned och ligger på marken? Om inte tror jag att den får sitta uppe. Vem vet om bonden ska börja använda hagen igen?
Emanuel Adolfsson: Lite märkligt att de, med direktverkande el som uppvärmningssätt, har haft så konstant årsförbukning trots de extremt hårda vintrarna som varitd e sista två åren.
naggen: Tack för tipsen, fyll på om ni kommer på nåt mer. Ska skriva på fredag. Har snackat med mäklaren som sagt att han fixar utträde för mig ur föreningen och inträde för köparen. Pengarna (handpenningen) ligger på mäklarfirmans konto tills köparen är medlem i föreningen, då går de över till mig. Mäklaren verkar han koll på läget.
Emanuel Adolfsson: Även endast renoveringar gjorda de sista fem åren som man får räkna med om jag inte missminner mig.
byggankan: När jag raderade så hade Huggans svar inte kommit ännu, i så fall hade jag inte raderat. Huggans måste ha hållt på att skriva sitt svar medan jag raderade. Det var precis så som Huggan säger. Det var ett fel i konstruktionsritningen och en vägg som behövde fixas. Vi fick ett pris på 5000 av en snickare som sedan inte dök upp med motiveringen att han räknat fel på priset. Vi hade
injonil: [citat] Jag bedömde inte rimligheten i att lägga taket på den tiden utan om det var rimligt att 2 pers (plus en till sista dagen) som jobbar 3 dgr med ett tak kan fakturera 60h. Det kanske inte var det frågan gällde men det var så jag uppfattade det.
hempularen: De hävdade alltså detta för 6 veckor sedan. Hur länge har de hållit på att utreda då?
Anna_H: [citat] Det är ju därför staketet ska sitta en bit in: så att man kommer åt att hålla ordning på utsidan. Har man bara 10 cm blir det trimmer hela vägen. Sedan beror det ju på hur kinkig grannen är med att gå på hans tomt är man klipper på utsidan av sitt staket. Här har vi problem längs gatan: de flesta har satt murar och häckar dikt an mot asfaltkanten istället för de av
jaso: [citat] Rättshjälp får man av staten om man kvalificerar sig. Ansökan görs hos respektive domstol. Det är riktigt att den inte är bunden till något. I hemförsäkringar finns oftast rättsskydd som kan betala ombudskostnader i viss mån (ofta 80 %). Den är bunden till "något". En hemförsäkring kan exempelvis inte användas i en tvist som har sin grund i fastigheten, då behöver man
carlbanan: Tycker det låter som att det är nåt mer än kakelbruk bakom kaklet, alltså kan det vara tätskikt där... Sist jag såg tätskikt hade det en grå/blå yta, lite som hårt gummi, men ändå lite mjukt på nå sätt...
apa: Han kan testamentera halva sin del (1/4) till dig, som du sen kan ge till barnen när de är myndiga. Stor risk för krångel och bråk... Kanske enklare att skaffa en livförsäkring med barnen som förmånstagare. Vet inte om det går att välja så att den inte betalas ut förrän barnen blir myndiga. Annars kanske du kan vara förmånstagare, och se till att pengarna betalas när barnen blir
Napoleon: -MH- Kommunen säger ingenting för de är inte införstådda med problemet, än. Det känns ju idiotiskt att behöva flytta en befintlig anslutningspunkt som faktiskt kommunen passade på att renovera och flytta två meter från befintlig plats under lagandet av själva vattenläckan (den befintliga anslutningspunkten var så gammal). Denna kostnad stod kommunen själva för men resten fick
Dahlgren79: Så, nu har det hänt grejjer... Försäkringsbolaget har tittat på skadan, och kommer ta på sig en del av reparationen. PEAB kommer nästa måndag och börjar riva ut hela badrummet, och då menar jag allt. De räknade med att rivning och byte av spånskiva skulle ta 2 dagar. De kommer även byta allt kakel på väggarna. Vet inte om detta berodde på de nya reglerna, eller om de inte fick tag
MickeK: Hur illa är det? Om det "bara" är fläckiga och svartmögliga bitar papp på gipsen så kan man räkna med att det är det i ett sådant gammalt badrum. Ordet tätskikt fanns väl inte ens i ordlistan på 60-talet :wow:. Det påverkar ju inte er renovering nämnvärt eftersom det ändå måste bytas. Inget att bråka om enligt min mening.
Aeroba: Jo det är väl så. Var precis i kontakt med miljöenheten på kommunen, verkar som de har fått beviljat att leda iväg vattnet över vår tomt.. Enligt hon på kommunen så behöver de (kommunen) inte så att grannarna har nåt avtal eller servitut, men att de rekommenderar det. Jag misstänker att grannarna tror det är fritt fram eftersom de fått OK från kommunen samt att det inte gör så
DarrenB: Jag står inför en slutbesiktning av ett snickeri+målerijobb i ett vardagsrum som är långt från fackmannamässigt utfört. Jag har haft flera riktiga proffs hemma som bedömt arbetet och de dömer ut det. Arbetet är inte färdigt då jag avbrutit det då uppdraget dels har dragit ut orimligt på tiden men även för att vi har bedömt att hantverkarna är inkompetenta inom finsnickeri och
pelleullberg: Ok, tack! Jag sa att dom får fixa en försäkring om det skall bli nån affär. /Pelle
kindvall: Om det nu inte finns något skriftligt avtal, kan inte då markägaren upprätta ett avtal där arrendekostnaden ligger i överkant av vad som kan uppfattas som skäligt och hoppas att arrendatorn inte accepterar? Hur är det med arrenden, kan de gå i arv? Jag tänker då på arrendatorns sida.
hempularen: [citat] Nej, särkullsbarn får som sagt ut sitt arv direkt, änkan får inte förfoga över de tillgångar som ett särkullsbarn ärver. Väldigt viktigt att tänka på och ev. gardera sig mot om särkullsbarn finns. Det är ett relativt vanligt problem för efterlevande att de måste lösa ut ett särkullsbarn ur parets gemensamma boende, eller att änkan tvingas sälja huset eller lägenheten
OlssonX: [citat] Hittade följande info på Stockholms stads hemsida (som även har ett online-register med alla mätningar antal år tillbaka. Adress för adress. Mycket bra). Det finns tydligen bara fyra godkända analyslabb i hela landet. Och så här står det på http://www.stockholm.se/ByggBo/Inomhusmiljo/radon/Sa-mater-du-radon/: Du kan själv mäta radon i ditt hem genom att beställa radonmätare
thomasx: [citat] Det låter som "Föregivande av allmän ställning", det är ett ganska allvarligt brott, kan ge upp till sex månader i buren, ett bra ställe för många övernitiska lapplisor. ;) Fast när jag tänker efter så är det nog inte det. På allmän väg är det polisen som har ansvaret och de har kanske lejt ut detta, men det är fortfarande de som har ansvaret, alltså står deras namn
gråsten: Så ödetorpet är byggt ca 1920, låter lite ungt för benämningen torp. Du har inte skrivit hur stor tomt markägaren medgivit er och ifall tomten i så fall är avgränsad med staket. För att freda det kan du hägna det med ett staket kanske 10 meter från huset och sätta upp en skylt Privat, tillträde förbjudet. Undvik uttrycket obehöriga äga ej tillträde, de fräcka anser sig alltid
xbjorlingx: Tack för svaren, verkar inte vara någon idé att börja bråka om det här då. Får lägga in lite grävning på "att göra listan" istället.
gråsten: Ett klarläggande behövs. Ni vill enligt ovanstående ha bygglov för att uppföra en bostadsbyggnad som skulle bli belägen mer än 100 meter från stranden, dvs utanför strandskyddsområdet. Byggnationen kräver därmed inte dispens, även om hemfridszonen kring byggnaden skulle täppa till passage till strandskyddat område. Eller är det så att hemfridszonen, vilken den nu blir, kommer att
MatCan: [citat] Klart jag överdriver :) Blir väldigt förvånad bara över att du inte tycker att dom gjort fel, när dom uppenbarligen faktiskt gjort fel på 3 olika ställen. [citat] Hur kan felaktigt lämnade information inte vara fel? Om du utvecklar det vidare så går jag och poppar popcorn :D Att man inte medvetet lurat TS kan jag hålla med om då det kanske inte är en medveten lögn från
Danne12345: [citat] Vilka svåra frågor du ställer :) Är inte alltid den som köper ett hus byggherre? Eller är det byggledaren du menar? Jag var inte delaktig i bygget på något sätt utan hade enbart två kontrakt; ett med hustillverkaren där allt ovan grund ingick och ett med företaget som gjorde grunden och markarbetena. Jag betalade och såg glad ut helt enkelt :) Vilka underentrepenörer de har