Vår familj köpte ett hus i juli 2009. Den enda grannen bor 30 m från vår kortsida av huset, emellan är en stor gräsmatta. Grannen har klagat på våra äpplen som ligger under trädet och måste krattas upp då han är getingallergiker. Han sågade ned vårt träd till knähöjd efter att jag sagt att jag önskade trädet till cirka 2,5 m. Nu ska vi köpa luftpump. Grannen tvärvägrar att vi ställer den mot hans hus då han kommer bli störd av ljudet, decibel är 46 vid vår fasad, avstånd till grannens hus är 30 m. OK, vi anmäler till kommunen om att vi kommer anordna en luftpump, vilket var grannens krav samt att han kommer motsätta sig detta. Grannen har även satt upp ett staket innan vi kom till att äga huset. Jag har planterat en häck 50 cm innanför staket som för övrigt är cirka 3 m från hans fasad. Grannen ber mig rycka upp alla planter och plantera dem 50 cm längre in på vår tomt då de om några år eventuellt kan komma att sträcka ut sig mot hans tomt. Vi har haft bilradion på då vi bytt däck etc, grannen har då vrålat över staketet att vi inte får spela musik. Vi är inga tonåringar och har inte hög musik utan det har rört sig om bakgrundsmusik. Grannen har sågat på sitt hus med en el-såg av ihållande ljud som fullkomligt vrålat över nejderna, varje lördag-söndag under två år, från 8.30 till cirka kl: 18.00, utan att vi klagat. Vi är ju nya granner och försöker hålla oss vänliga. Nu när han klagade över luftpumpen tittade vi över ritningarna på tomten och inser att han snott cirka 3,5 meter av vår tomt, satt staket som han behagat - innan vi köpte huset. Vad gör vi nu med denna granne som blir alltmer komplicerad. Vad får man ha för ljud i trädgård, får man ändra muntligt avtal mot att såga ned träd för lågt, får man ägna sig åt att kapa mer tomt, får han låta så med sina verktyg under sommaren eller är det speciella tider som gäller? Hopplös situation och hoppas på hjälp i alla dessa frågor Sussi

När dte gäller ljudet så har varken han eller ni någom möjlighet att få tyst på varandras ljud när det ligger i den nivån du berättar här.

Nedsågat träd, låter som det kab vara svårt att bevisa vad som sagts.

Han får givetvis inte sätta staket på ert tomt, dock lite svårt att avgöra vilken instans ni skall vända er till. Ev. polisen som egenmäktigt förfarande (lågprioriterat), ev. behöver ni kalla ut lantmäteriet för att fastställa var tomtgränsen går, den kostnaden tror jag att grannen får vara med och dela på vare sig han vill eller ej. Kan vara en väg, säg till honom att antingen flyttar han staketet eller så får han vara med och betala en gränsmärkning. Kolla då först att jag har rätt om kostnadsfördelningen.

Han har inte med att göra var ni planterar er häck så länge det är på er egen tomt. Om något sedan växer in på hans tomt så får han klippa bort det (efter att först ha gett er möjlighet att klippa).

Luftvärmepump och ljudnivåer tror jag inte han kan göra något åt, men jag är långt från säker.

En luftvärmepump har inga ljudnivåer som stör honom, om den inte behöver service. Dessutom är den ju inte på under sommarhalvåret.

Tyvärr kostar det ju pengar att be en lantmätare komma ut, annars vore det ju bra att be en sådan komma för att utröna om ni måste flytta häcken elerl om han måste flytta staketet. Fast att på ett vänligt och bekymrat sätt upplysa grannen om att du känner dig osäker på var tomtgränsen går mer exakt och säga att du tänkt på att kolla med Lantmäteriet kanske kan räcka för att få tyst på honom.

Jag beställde en gränsutvisning av komunen. Det kostade 1900. Inga stora pengar och då får du svart på vitt. Han sprejade med färg på gränsmakeringarna och tog kort.

Jag har grannar som till viss del påminner om din granne (andra trådar om häckar och tomtgräns o.s.v.).

Det du/ni absolut måste göra är att sätta ner foten. Det som inte tjänar något till är att ge igen med samma mynt (vilket ni dock inte verkar vara inne på). Var tvärtom väldigt noga med att inte göra något "dumt" utan var korrekt, men det betyder inte att ni skall backa tillbaka och "vara snälla". Tvärtom.
Inse (om ni inte redan gjort det) att denna granne aldrig kommer bli kompis med er. Han/hon vill helt enkelt inte det, och så är det. Det gäller istället att uppnå en slags terrorbalans så att han vet var ni står. Vilket han inte vet idag.
Att tala med en sådan om tomtgräns o.s.v. som nämns ovan är ingen idé. Han tycker sig redan veta, eftersom staketet han byggt står där det står. Det är tyvärr bortkastad tid.

Först och främst hade jag också tagit kontakt med kommunen och bett att få gränsen mot grannen utmärkt. I mitt fall handlade det om betydligt snävare mått än meter. Gör detta som första punkt - du måste veta detta. Eftersom kommunen var väl medveten om vem min granne var så skickade de nästan omgående ut en person med pondus, som med gränskäppar och färg märkte ut tomtgränsen med centimeternoggrannhet. Passa på och ta ut grannen och konfrontera denne med uppmätta gränsen direkt medan lantmätaren är där, så kan han ställa sina frågor och framföra eventuella tvivel direkt till den sakkunnige. I mitt fall kom sedan aldrig någon faktura....d^_^b. Men även om det kostar dig några kronor så är det värt pengen. Även om grannen är skyldig att vara med och betala rent teoretiskt så är det nog inget att räkna med att få något bidrag den vägen.

Därefter skall det som ev. står på din tomt bort. Ge dig inte på denna punkten. Skriv ett enkelt papper med ett datum rimligt långt fram, då du kräver att det skall vara borta och att du i annat fall kommer vidtaga egna åtgärder för att ta bort det.
Huruvida du om grannen vid utsatt datum inte tagit bort det får göra det själv rakt av är jag inte riktigt lika säker på, men det finns andra som är bättre att svara på det än jag. I mitt fall löste det sig dagen innan utsatt datum.

Det där med äpplena kan du glömma. Har han/hon ont av getingar så är nog dina äpplen ett litet problem. Dessutom kortvarigt, för när äpplena börjar ramla ner är getingarnas dagar ändå räknade. Då borde han/hon fundera på en lägenhet istället.
Glöm likaså luftvärmepumpsstörningar. Som redan nämnts så är en LVP som låter störande och står på det avståndet i skriande behov av service. Dessutom är de som tystast när sovrumsfönstren är öppna, dvs när det inte är kallt ute.
Det finns heller ingen anmälningsskyldighet för något sådant, så gå inte grannen tillmötes med sådana saker.

Och inse att denna granne kommer aldrig vilja vara vän med er. Så sakligt, korrekt men bestämt hålla denne på avstånd är (tyvärr) medicinen. Det finns tyvärr folk som av olika skäl (ibland åldersrelaterat eller medicinska) inte har alla verktyg i lådan längre.....

Edit: Du skriver först att häcken står 3m från hans fasad, men sedan att han snott 3,5m av er tomt. Jag får inte ihop det. Är det på ett annat ställe han snott 3,5m och gränsen är ok vid staketet ? Står staketet på din eller hans tomt ? Eller går tomtgränsen 0,5m in i hans hus ?

Redigerat:
Ingper skrev:
Först och främst hade jag också tagit kontakt med kommunen och bett att få gränsen mot grannen utmärkt.
...
Men även om det kostar dig några kronor så är det värt pengen. Även om grannen är skyldig att vara med och betala rent teoretiskt så är det nog inget att räkna med att få något bidrag den vägen.
Jag vill tro att kommunerna delar upp kostnaden på två fakturor, en till vardera parten. Har jag fel?

Ingper har så rätt!

Jag har också grannar med ockupationstvång. För mig återkom friden när jag insåg att vi aldrig kan vara vänliga mot grannarna. Felet man gör är att vänta med att reagera på grannens krav tills det blir som ett fängelse. Men att fråga här i forumet var rätt för mig, fick mycket bra råd. Och när man väl förstår att man måste reagera och sätta gränser själv så är det först svettigt och när det är gjort så äger man sitt liv igen.

Och jag tycker att världen behöver fler fruktträd!

Bålgetingarna som bor i min grannes fågelholk kalasade på äpplen i mitt träd i mitten av september. Ser ut som Apple äpplen med stort uttag.

innan man beställer gränsutsättning kan man ju kolla med lantmäeriet hur fastighetens hörn är markerade. rör i mark går att hitta, ev med metallsökare. sedan är det bra att dra ett rakt snäre. vägrar grannen tro på dt så bör han också stå för kostnaden av att kalla in lantmätaren.

harry73
gråsten skrev:
... vägrar grannen tro på det så bör han också stå för kostnaden av att kalla in lantmätaren.
Då borde ni vara överens om det och meddela det till komunens lantmäteriavdelning innan de skickar en seperat faktura till er och till grannen

susel2 skrev:
Grannen har sågat på sitt hus med en el-såg av ihållande ljud som fullkomligt vrålat över nejderna, varje lördag-söndag under två år, från 8.30 till cirka kl: 18.00
Det torde inte vara mycket kvar av hans hus nu...

harry73 skrev:
Då borde ni vara överens om det och meddela det till komunens lantmäteriavdelning innan de skickar en seperat faktura till er och till grannen
Inte alls ! Att vara överens om gränsutsättning är inget krav för att kontakta lantmäteriet. Det räcker med att ena parten vill ha gränsen bekräftad av myndighetsutövaren. Sedan skickas två separat fakturor till berörda grannar, 50/50 fördelning. Visst, antagligen blir den andre grannen sur. Speciellt om gränsdragninghen är till hans nackdel. Men vaddå, tough luck! Som man bäddar får man ligga.

harry73
Om båda grannar är överens om hur kostnader skall fördelas, då kan lantmäteriavdelningen göra undantag av 50/50 fördelningen och göra det enligt överenskommelse. Det var det jag menade (och skrev)

Bagarn skrev:
Inte alls ! Att vara överens om gränsutsättning är inget krav för att kontakta lantmäteriet. Det räcker med att ena parten vill ha gränsen bekräftad av myndighetsutövaren. Sedan skickas två separat fakturor till berörda grannar, 50/50 fördelning. Visst, antagligen blir den andre grannen sur. Speciellt om gränsdragninghen är till hans nackdel. Men vaddå, tough luck! Som man bäddar får man ligga.
Menar du att om A (som är en rättshaverist) kontaktar lantmäteriet och de sätter ut gränsen måste B betala 50% även om det var B som hade rätt från början?

haavard skrev:
Menar du att om A (som är en rättshaverist) kontaktar lantmäteriet och de sätter ut gränsen måste B betala 50% även om det var B som hade rätt från början?
Ja, det undrar jag också. Kan rike rättshaveristen A t.ex. kalla ut lantmäteriet en gång om året och på så viss trötta ut eller ruinera stackars B? Låter helt sjukt, det rimliga vore väl att lantmäteriet skickar räkningen till den som gör beställningen.

Hemmakatten
Lantmäteriet gör en skälighetsbedömning utifrån nyttan för varje fastighet när de fördelar avgiften som skall betalas. Det är inte alls säkert att det blir 50-50.Och återkommer samma fastighetsägare år på år så lär densamme få betala allt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.