6 363 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Grannens garage går över på min tomt
Sida 1 av 2
Min granne ska sälja huset men nu har vi ett problem. Han byggde ett garage för ett par år sedan som gick in lite över min fastighetsgräns. Vi dividerade lite om detta men kom överrens att det var ok. Men nu när han ska sälja, tycker jag inte att det är ok. Huset som var den befintliga byggnaden, står fyra meter från min tomtgräns och det tilliggande garaget är alltså inne på min fastighet med c:a en halv meter.
Nu är frågan: Den befintliga byggnaden skall väl var minst fyra meter till fastighetsgräns men hur är det om en tillbyggnad har kommit till, gäller då samma sak eller kan den vara 0,5 - 2 meter ifrån gräns. Kan jag tvinga honom att riva hela garaget eller räcker det om han river bort/bygger om så det kommer c:a 1-2 meter ifrån? Vill inte jävlas allt för mycket?
Nu är frågan: Den befintliga byggnaden skall väl var minst fyra meter till fastighetsgräns men hur är det om en tillbyggnad har kommit till, gäller då samma sak eller kan den vara 0,5 - 2 meter ifrån gräns. Kan jag tvinga honom att riva hela garaget eller räcker det om han river bort/bygger om så det kommer c:a 1-2 meter ifrån? Vill inte jävlas allt för mycket?
Men vänta nu. Menar du att du har accepterat att grannen byggt sitt garage en bit in på din tomt för ett par år sedan, men nu vill du ändra dig när han ska sälja? Vad har försäljningen med saken att göra och jag har ingen aning om vad som ligger bakom din förändrade inställning, men har du en gång accepterat det så känns det rätt knepigt att ändra sig i efterhand oavsett om du har rätt i sakfrågan.nallen skrev:
Men du gav ditt medgivande till bygget och det är väl det du har att förhålla dig till. Varför ändrar du dig nu? För din egen del spelar det väl mindre roll om det är det ett svartbygge eller inte om du ändå godkännt bygget?
Jag är mer inne på det rent moraliska, men som kanske inte har någon juridisk betydelse överhuvudtaget. Men om TS har gett ett medgivande att placeringen är OK så kan jag tycka att det är väldigt knepigt att börja bråka i efterhand oavsett vem som kan få rätt i slutänden. Därför skulle det vara intressant att få lite mer information av TS varför han godkännde bygget från första början och varför det helt plötsligt inte är OK när grannhuset ska säljas.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men hur kommer det sig att det hamnade på fel tomt, planerades det så? Eller bara "råkade" det komma fel?
Såvitt jag vet är det sällan bygglovskontoren tycker det är en bra ide att bygga över tomtgränser. Men det spelar mindre roll i sammanhanget. Mitt förslag är att ni ändrar tomtgränsen så hela hans garage plus en liten remsa till är på hans fastighet. Frågan är hur en presumtiv köpare resonerar när en del av garaget står på annans mark - utan skriftligt tillstånd?!
Du vill inte jävlas skriver du.... men hur du än gör så kommer du att jävlas troligtvis ganska ordentligt.
Du har inte funderat på att tvinga honom att riva eller försöka flytta garaget nu är att jävlas ganska ordentligt.....
Vilket garanterat inte kommer att leda till några glada miner därifrån.
Detta är troligtvis ett svartbygge, så låt någon göra en anmälan till kommunen....
Du har inte funderat på att tvinga honom att riva eller försöka flytta garaget nu är att jävlas ganska ordentligt.....
Vilket garanterat inte kommer att leda till några glada miner därifrån.
Detta är troligtvis ett svartbygge, så låt någon göra en anmälan till kommunen....