26 223 läst ·
128 svar
26k läst
128 svar
Grannens byggnad på min tomt
tio_Pepe skrev:Det finns ett begrepp inom retoriken: "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras." Det var en romersk senator som först inte fick med sig senaten på att man borde gå i krig mot Kartago. Sen avslutade han varje inlägg i senaten, vad det än gällde, med den repliken: "Och för övrigt anser jag att Kartago bör förstöras." Och till slut tog det skruv.
Det är inte alltid utnötningsprincipen fungerar. Det kräves kraft bakom orden för att uppnå full effekt. Står det en mes och ber om uppmärksamhet har dylik taktik ingen effekt alls. Snarare tvärt om.
Nu till Cato d.ä. Han påstods ha sagt "DELENDA CARTHAGO EST", vilket betyder - (inte rigtigt som den Svenska mellanmjölksöversättningen) utan - "Kartago måste förstöras". Spöklikt likt USA mot Irak, eller?
Staffan
Redigerat:
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Min mamma lärde mig snäll men bestämd....
Be dom flytta plankerna mm annars riskerar Du framtida problem.
Kanske en maj brasa..glöm inte att meddela brandkåren innan !
// A
Be dom flytta plankerna mm annars riskerar Du framtida problem.
Kanske en maj brasa..glöm inte att meddela brandkåren innan !
// A
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Såna byggen dyker ju upp på byggnadsnämndens bord då och då. Har bygget stått ouppmärksammat i tio år så står det där av hävd och får oftast göra så fastän det är ett svartbygge. En sån byggnad får endast underhållas så att det behåller sitt skick men att tex göra en utbyggnad eller ändra byggnadens användningsområde går inte med mindre än att man ånyo gör ett svartbygge och en ny preskriptionstid om tio år sätts igång. Förstörs byggnaden, genom att ett träd faller över den eller att den brinner upp så att den inte går att reparera med mindre än att bygga upp en ny, så är det förstås omöjligt.Göran.W skrev:
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 15 inlägg
Tack för hjälpen.d^_^b
Skjulet är nu sedan en tid borta!!!
Rådet som hjälpte bäst var att påminna tanten om att skjulet inte längre kan stå kvar utan ska bort, varje gång hon gick förbi mig.
Ju otrevligare hon då blev desto enklare blev det för mig att säga ifrån.
Tack för alla råd / Rille
Skjulet är nu sedan en tid borta!!!
Rådet som hjälpte bäst var att påminna tanten om att skjulet inte längre kan stå kvar utan ska bort, varje gång hon gick förbi mig.
Ju otrevligare hon då blev desto enklare blev det för mig att säga ifrån.
Tack för alla råd / Rille
Medlem
· Östergötland
· 15 inlägg
Jo faktiskt
Men enklare att röja snö!
Men enklare att röja snö!
Jag måste säga att jag är imponerad av att det finns så "snälla" människor i Sverige, följde ditt lilla dilemma med förtjusning, rolig läsning mitt i mina små bekymmer, tack till er som har förgyllt min vardag med intressant läsning samt att jag måste säga att jag är glad för din skull att problemet är löst! Kanske jag kommer ner och sätter upp en liten bod i hörnet av din mark en sen höstkväll! 
Klicka här för att svara