Juridik
TorpSara: Efter att ha funderat lite så tror jag att ni har rätt små möjligheter annat än att häva köpet, vilket nu ju bör. Står det ingenting om skadestånd/vite i kontraktet så gör det ju inte. Då tror jag att det som finns för er är att häva köpet och bita i det sura äpplet att ha stött på ett av dessa hantverkarexempel som man ju läser om då och då, som varken levererar i tid
gråsten: Läs Naturvårsverkets anvisningar för strandskyddsärenden. Utanför av myndigheterna godtagen tomtplats får man över huvud taget inte röja sly, fälla träd eller ta bort död ved utan tillstånd (biotopskyddet inom strandskyddet). Det kan beivras som miljöbrott. Fråga kommunekolog. Billy Bavers fråga om stödet för subjektiva tolkningar av hur allmänheten skulle kunna uppfatta en
Marlen Eskilsson: Jag stänger den här tråden eftersom ämnet kan anses slutdiskuterat. Troberg, tycker du annorlunda så skicka ett pm till mig. Jag raderade en hel del inlägg som kändes off topic eller som kommenterade en eventuell stängning av tråden.
bygggaren: så här står det i det trygghetsavtal jag har och haft sedan husköpet. Vi ser till att du får ett tryggare boende utan obehagliga överraskningar. Många drömmer om ett eget hus. Men det är ett stort ansvar att vara husägare. Du behöver inte vara händig för att bo i hus. Men det är bra om du är förutseende och ”ser om ditt hus”. Tyvärr finns det alltid en risk för
thomasx: [citat] När det gäller kronofogden ska du börja med att bestrida där, då gör dom inget mer, åtminstone inte innan dom fallit i domstol och om du då inte betalar så kommer fogden. Om du förlorar i domstol så kan du få en så kallad dold betalningsanmärkning, den syns inte vid kreditupplysningar m.m., men om du får fler ärenden hos fogden under tiden den dolda ligger kvar så kan den
tjena: [citat] så du tycker hon ska få del värdestegringen på bostadsrätten..hmm kanske du inte tycker den dagen hon varit otrogen....så skriv papper...
thebear: zombieråttor... haha....:) "28 rats later"
steve5432: Hej! Jag vill av egen erfarenhet ge två olika erfarenheter kring detta med träd och trädfällning. Kan tilläggas att jag är en stor vän av träd. 1) En bekant bodde i en villa byggd på 70-talet. På baksidan (väster) var det tät granskog. När vi satt på deras altan pratade vi ofta om hur inbonat det vad och så insynsskyddat och fasade för att ta ner något av dessa träden. 5 år
Bubblaren: [citat] OK då har man lärt sig något nytt idag med.
Taken: [citat] Det är relativt vanligt att tomter i villakvarter har vägar/cykelbanor längs en eller fler sidor av tomten, och det kan ju knappast ses som horribelt att något sådant sker även om ni kanske är missnöjda med att det tillkommer i efterhand när ni redan bor där. Det är tyvärr så att ni nog får se till att ha uppsikt över era tvååringar så de inte springer rätt ut på
kindvall: Det framgår ju inte riktigt om den här tomten bara är en liten del av mammas förmögenhet, eller om det är en större del. Mellan raderna, då det står att ni skall köpa loss syskonen efter hennes bortgång kan man ju anta att det är en större del och att det inte kommer att finnas så mycket mer i dödsboet. Om det är så får du ju i princip förskott inte bara på din egen del utan
snickarboden: Odjuret>Ge råd och stöd om ifall att föreningen bör få stå för merkostnader. /Kent
magdaru2: 50 % förskott är verkligen för mycket. Jag och min man säljer också fönster från Polen, men vi tar 30 % förskott som kund betalar direkt på kontot. Om någon vill 50% till handen - detverkar konstigt...
kent_n: Nu har vi löst detta med målaren. Lösningen blev att vi inte betalade något och låter det som är gjort vara gjort. Hade vi haft tid på oss innan vi skulle flytta in hade vi låtit målaren köpa nya tapeter och göra om jobbet.
timmelstad: Det är ju inte fråga om något övertagande av skulder. Föräldrarnas syskon ska ta över hela eller delar av den lågt belånade fastigheten, för att föräldrarna själva inte är kreditvärdiga nog att ta ut ytterligare lån själva. De ska sen låna pengar på sina andelar. De båda syskonen kommer däremot med all säkerhet få skatta för vinst i framtiden om fastigheten säljs däremot
thomasx: Det är lätt att vara efterklok, när man har facit i hand. Jag skulle vilka hävda att det är ett dolt fel, möglet hade inte kunnat upptäckas med mindre än att ni tagit bort tapet, dvs gjort åverkan. och det relaterar knappast till markfukten. En värmekamera visar temperaturskillnader, inte var det finns mögel, en varm sommardag ser man inga köldbryggor, och även när man ser en sådan
AndersS: [citat] Detta är nog lite subjektivt utifrån ditt eget behov av sömn att säga att många "tjänstemän" (idag förlegat begrepp) arbetar 8-17 och då sover fram till 8.00. Många har idag flextider, många barnfamiljer är uppe tidigt, många "tjänstemän" behöver också resa till och från arbetet, etc. Hos oss börjar trafiken ned till ett dagis/fritids vid 6-tiden och även
haavard: Kvalitetsansvarig? Om du sökte före 2. maj ska du (som det i så fall säkert står i lovet) också göra en rivningsanmälan. Där ska det vara med en kvalitetsansvarig. Sökte du efter det datumet behövs ingen kontrollansvarig om du fick rivningslovet utan att skicka in namnet på någon.
Anna_H: Jag tror det kan hjälpa att lräa känna dem även om ni är många. Hundarna behöver inte känna ALLA som går förbi, de behöver bara veta att de som är på den sidan av staketet också hör till deras flock. Det är alltså viktigt att ni kommer från ert håll och hälsar på ägarna och pratar och så över staketet en bra stund flera dagar i rad, så slutar hundarna vakta. Hundarna
Swetrot: Det har blivit mer och mer nödvändigt för koloniföreningarna att börja ta itu med försyndelser mot stadgar och bygglov eftersom kommunen i sin tur pressar dem att faktiskt låta koloniområden vara koloniområden och inte bostadsområden. Underförstått att annars så måste man nog dra in kommunalt VA, bygga vägar och förändra detaljplanen. Istället för att man skall ha en kollektiv
LGMP: [citat] När man spolat i toaletten eller hur menar du? Jag känner inte att det blåser när handfatet sitter monterat utan menar att när man tex tar upp vattenlåset i golvbrunnen under badkaret så blåser det jättemycket där. Och samma sak om man plockar bort toastolen så blåser det i golvet där toan går ner.. Om vi öppnar ytterdörren och känner då så blåser det mycket mindre..
hempularen: Då börjar dte bli lite mer intressant. Hur hanterades pålningen avtalsmässigt? Vem hade ni avtal med ang. pålningen? Om vi antar att pålningen inte ingick i totalentrepenaden (för om den ingår så, spelar det ju ingen roll vad den kostar, ni betalar ett fast pris). Om ni då fått en uppskattning från totalentrepenören om vad pålning skall kosta och detta extrajobb beställts via
bnord: Det verkar vara det vanliga upplägget att binda köparen med ett köpeavtal som nästa steg efter att en standardmodell identifieras, (eventuellt med någon modifiering). Köpeavtal som har som allmänna villkor "Allmänna avtalsvillkor vid köp av monteringsfärdigt husmaterial" (AA 05) som är anpassad till ett läge där man vet väldigt exakt vad som skall levereras. Enligt AA 05 har har
HenrikHuslöse: [citat] Vi ska ta upp det nästa gång de är över på fika. Man tänker ju på vad man själv hittade på i den åldern och får nästan panik... :O
aedwall: 1. Läs beställningen du signat, där står om du kan dra dig ur. Står inget, så gäller standard reglerna. Vill du fortfarande dra dig ut, så får företaget fakturerar de kostnader som du åsamkat dem... Troligtvis hela beloppet, men enklast är att ringa och fråga. 2. Om det står i avtalet att du skall betala innan installation så är det bara att betala. Står det inget avtalat om
hempularen: Det skulle ju kanske vara mer effektivt att inte kommentera målningen innan de byter glaspartiet, och sedan klaga på om de inte målar efter sig. Dra det ett steg i taget.
Chepo: [citat] Plankan får en U-form om den ligger i solen. Spikas den sen upp är risken att den spricker i ändträt då du tvingar tillbaka U-böjningen. Men om man spikar dit en rak planka som inte fått stryk i solen så förhindras böjningen o plankan är plan. Så om de haft virket liggandes ett tag, spikar sen upp det, spricker så är risken att de skiter i det!
Anna_H: Börjar inse att vi borde ha byggt vårt nya trädäck förra sommaren iallafall. Inget problem med grannen, men de håller på att sälja, man vet ju aldirg vad osm kommer istället. Kanske de vill bråka om vi vill bygga ett trädäck med solskydd bredvid deras förråd...