3 992 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Får en styrelse teckna vilka avtal som helst?
"omedelbart uttaga vad som fordras" innebär att det bara är att lägga lapp i lådan på vad som skall betalas in av medlemmarna. Efter detta kallar man till extrastämma för att få den nya debiteringslängden beslutad. Styrelsen lär då få förklara vad som hänt och varför.. 
Hahazenobia skrev:
Jag vet inte hur många som varit inblandade i att försöka få fiber i ett bostadsområde. Jag har varit det perifiert.
Det var definitivt inte köparens marknad. Då, för ca 2 år sedan fanns det ingen som ville gräva kabel i vägen om de inte fick ett avtal på minst 10 år. Alternativet för 5 år hade varit ohemult dyrt, just för att locka till den längre bindningstiden. I vårt område var det mååååånga meter kabel och ca 50 hus.
Telia hade redan fiber i gatan, vi ville slänga ut dem, bl a pga dålig service. De vägrade sälja det nätet till annan leverantör, oavsett pris. Det ligger kvar outnyttjat.
Till slut kom det en liten uppstickare med bra pris, men fortfarande 10 års bindningstid på fibernätet, men inte på tjänsteleverantörssidan. Bra kompromiss.
Det var definitivt inte köparens marknad. Då, för ca 2 år sedan fanns det ingen som ville gräva kabel i vägen om de inte fick ett avtal på minst 10 år. Alternativet för 5 år hade varit ohemult dyrt, just för att locka till den längre bindningstiden. I vårt område var det mååååånga meter kabel och ca 50 hus.
Telia hade redan fiber i gatan, vi ville slänga ut dem, bl a pga dålig service. De vägrade sälja det nätet till annan leverantör, oavsett pris. Det ligger kvar outnyttjat.
Till slut kom det en liten uppstickare med bra pris, men fortfarande 10 års bindningstid på fibernätet, men inte på tjänsteleverantörssidan. Bra kompromiss.
Vi hade ett förslag av en firma i Göteborg som installerade infrastrukturen på långa avtalstider men samtidigt släppte in en mängd aktörer i nätet. Medlemmarna var sedan fria att teckna avtal med respektive leverantör allt efter eget tycke när det gäller utbud och avtalslängd. Mycket tilltalande för oss medlemmar, även lätt att motivera för styrelsen.
Har inga problem med ointelligenta personer, dock är det nolltolerans mot personer som endast skall framhäva sig själva och därmed bära sig dumt åt på andras bekostnad utan att på något sätt tillföra diskussionen något av värde. q(;^JBA69 skrev:
I det här fallet förstod JASO mycket väl vad jag menade men istället för att förtydliga något som eventuellt kunde uppfattats som otydligt så förlöjligade han/hon istället för att tillföra diskussionen något vettigt. Ett TROLL-inlägg enligt mig.
Redigerat:
Kan du dela med dig av ett namn på denna firma ni fick förslaget av?zenobia skrev:Vi hade ett förslag av en firma i Göteborg som installerade infrastrukturen på långa avtalstider men samtidigt släppte in en mängd aktörer i nätet. Medlemmarna var sedan fria att teckna avtal med respektive leverantör allt efter eget tycke när det gäller utbud och avtalslängd. Mycket tilltalande för oss medlemmar, även lätt att motivera för styrelsen.
När jag tittade på bredband till min gamla förening hade jag samtal med 4a parter.. Gothnet som var dyrast på 4 milj, Opennet (som jag hade föredragit) dom ville ha 2 milj, sen stod det mellan BBB och tele2. samma pris "0"kr och 5 års bindningstid, samt 25 års option på nätet dvs ville någon köpa en tjänst från dem kunde vi inte stoppa dem, men ville vi ta in någon annan leverantör och nyttja ledig fiber mellan husen kunde vi det.
I vårt fall hade vi redan haft ett litet projekt på 1/4 miljard, så medlemmarna vart inte så sugna på extra kostnader i miljonklassen.
I vårt fall hade vi redan haft ett litet projekt på 1/4 miljard, så medlemmarna vart inte så sugna på extra kostnader i miljonklassen.
Klicka här för att svara