Hej!

Mitt struliga husköp går vidare. En av dödsbodelägarna bor för närvarande i huset. Nu verkar det som att säljaren (han som bor i huset som representerar dödsboet) trots en veckas ytterligare tidsfrist blir sen med brandskyddskontrollen. Men jag har en annan fråga. Jag vet att han har problem med ekonomin, gissar att han har betalningsanmärkning, och han saknar boende. Han säger att han har en lägenhet på gång, men vad händer om han vägrar flytta ut på tillträdesdagen? Om jag inte häver köpet vinner kontraktet laga kraft och då betalas handpenningen ut. Går den då till dödsboet? Betalar dödsboet ut direkt till dödsbodelägarna? Vad händer då om jag inte kan tillträda. Polisen lär ju knappast hjälpa till.

Vad tycker ni som varit med om problem, dags att avblåsa direkt, eller? Har andra hus på gång så det är ingen panik i nuläget.

/Anders

Ingen expert på området men Kronofogden är nog den myndighet som hjälper till med avhysning. Hör med dem vad som gäller.

En kompis råkade ut för något liknade (köpte på exekutiv auktion). Paret som ägde låg i skilsmässa, kvinnan vägrade flytta ut (lät t.o.m. sin nya karl flytta in). Det tog runt 8 månader av rättslig prövning innan Kronofogden fick tillstånd att med hjälp av polisen avhysa vederbörande.

Då lånet redan var tagit frös mäklaren handpenningen och betalade ränta samt amortering från detta belopp.

En riktig jävla soppa, skulle passa mig om jag var du.

//Thberg

En bekant köpte under liknande omständigheter. Den döde ägarens sambon vägrade flytta. Efter två års väntan på tillträde köpte min bekanta ett annat hus.

Nyfniken skrev:
En bekant köpte under liknande omständigheter. Den döde ägarens sambon vägrade flytta. Efter två års väntan på tillträde köpte min bekanta ett annat hus.
vem betalade driftskostnader o lån under de två åren?

Han hade ju aldrig betalat så han hade inga räntor eller drift att betala.

Det är ju ett avtalsbrott om säljaren inte har tömt huset, även på boende. Köparen har rätt till skadestånd.

Hemmakatten
Vi var också i samma situation fast som säljare. En av dödsbodelägarna bodde inofficiellt i huset. Vägrade svara på brev mm. Det blev en över 5 år lång historia via domstolar, advokat, polis mm. I samma minut som personen avhystes revs huset dels för att hindra inflyttning och dels för att huset var fallfärdigt och det var lättare att sälja bara en tomt. Personen som avhystes har fått ett mkt trevligare o bättre boende.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.