1 460 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
boarea
Läste nyligen artikeln om boareamätning och brochyren som artikeln länkade till
http://www.sis.se/matabostad
Skatteverket har äen denna
http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800064538/38905_del4.pdf
Där står
"Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del av
fristående yttervägg där den omgivande marken är i nivå
med eller under golvnivån. (Med fristående yttervägg
menas en vägg som inte gränsar mot annan byggnad.)"
Frågan är om jag kan räkna in mitt badrum i boarea (det rödskuggade i bifogat). Jag menar att det är ju en liten del av väggen där golvnivån är över mark. Alltså borde jag kunna mäta 6 meter in längs med hela den väggen (trots att den är delvis under mark)?
(det som markerats med grönt streck ligger helt under mark)
http://www.sis.se/matabostad
Skatteverket har äen denna
http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800064538/38905_del4.pdf
Där står
"Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del av
fristående yttervägg där den omgivande marken är i nivå
med eller under golvnivån. (Med fristående yttervägg
menas en vägg som inte gränsar mot annan byggnad.)"
Frågan är om jag kan räkna in mitt badrum i boarea (det rödskuggade i bifogat). Jag menar att det är ju en liten del av väggen där golvnivån är över mark. Alltså borde jag kunna mäta 6 meter in längs med hela den väggen (trots att den är delvis under mark)?
(det som markerats med grönt streck ligger helt under mark)
Enligt bilderna i båda broschyrerna mäter man 6 meter in från den vägg som är helt ovan mark oavsett hur mycket som är över/under mark på övriga sidor.
Jag antar att långväggen med entrén ligger ovan mark så allt inom 6 meter från den väggen bör vara boyta.
/Danne
Jag antar att långväggen med entrén ligger ovan mark så allt inom 6 meter från den väggen bör vara boyta.
/Danne
Klicka här för att svara