Läste nyligen artikeln om boareamätning och brochyren som artikeln länkade till

http://www.sis.se/matabostad

Skatteverket har äen denna

http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800064538/38905_del4.pdf

Där står

"Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del av
fristående yttervägg där den omgivande marken är i nivå
med eller under golvnivån. (Med fristående yttervägg
menas en vägg som inte gränsar mot annan byggnad.)"

Frågan är om jag kan räkna in mitt badrum i boarea (det rödskuggade i bifogat). Jag menar att det är ju en liten del av väggen där golvnivån är över mark. Alltså borde jag kunna mäta 6 meter in längs med hela den väggen (trots att den är delvis under mark)?

(det som markerats med grönt streck ligger helt under mark)
 
Du får bara räkna in en del av ditt badrum. Den del som inte ligger innanför ditt röda streck.
Ser ut att vara en 1/4-del av badrummet.
 
anaitis skrev:
Du får bara räkna in en del av ditt badrum. Den del som inte ligger innanför ditt röda streck.
Ser ut att vara en 1/4-del av badrummet.
OK. Tack! Gräver man ur sluttningen mao så blir det mer boarea ... tål att tänka på
 
Enligt bilderna i båda broschyrerna mäter man 6 meter in från den vägg som är helt ovan mark oavsett hur mycket som är över/under mark på övriga sidor.
Jag antar att långväggen med entrén ligger ovan mark så allt inom 6 meter från den väggen bör vara boyta.

/Danne
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.