Jag ska försöka förklara så kort och så bra som det bara går.

Fakta

• Jag har köpt ett sprillans nytt tak till min villa och jag är jättenöjd med arbetet än så länge.
  • På mitt avtal står det "förfallodatum för fakturan är dagen efter utfört arbete".
  • I fredags (28/9-2012) fick jag fakturan där det stod "Förfallodatum 2/10-2012" men även "De sista plåtdetaljerna kommer monteras 1/10-2012".
  • För att kunna göra klart lånet hos banken behövde jag fakturan som underlag för lånet och jag fick tidigast en tid hos banken nu på fredag.

Förklaring

Jag har alltså hamnat i någon sorts problematisk cirkel där jag har gjort allt så fort jag bara kunnat men ändå inte kommer kunna betala enligt förfallodatum. Jag kontaktade företaget i fråga och förklarade att jag handlat så fort jag bara kan, banken fick fakturan över e-post i samma dag jag fick den, men det fanns helt enkelt ingen chans att få en tid hos banken förrens på fredag.

De sa att "Detta är något som du kunde förberett tidigare.." vilket jag svarade "Men jag behövde fakturan som underlag för lånet, jag fick ju fakturan i fredags, om jag hade fått fakturan tidigare hade jag kunnat lösa allt tidigare också?" och fick då svaret av företaget "Det är inte så vi jobbar, vi kan inte fakturera så pass tidigare då det p.g.a t.ex väder kan försena arbetstiden och då blir fakturan ogiltig."

Jag frågade och t.o.m bad företaget att de kunde vänta 3 ytterligare bankdagar vilket de då svarade "Då förstår jag, då är det inga problem." vilket lugnade mina nerver.

En timme efter samtalet med företaget ringer ett semi-suspekt finansbolag mig som köpt fakturan från dem och sedan mailar en identisk faktura till mig men där det står att jag ska betala in fakturan till dem istället. Byggföretaget har alltså sålt fakturan vidare trots att de berättade för mig att det inte var några problem.

När jag sedan kom hem också såg jag att de inte var klara med plåtdetaljerna (ingen uppsatt skorstenshuv), vilket är specifierat på fakturan att de skall vara på gårdagens datum. Även vissa rör på taket som de satte upp igår pekar relativt snett också, något som jag anser att de också måste fixa.

Frågor

1. Får ett företag sätta en sådan faktura med så kort förfallodatum utan att någon annan regel / lag går in?
  2. Får ett företag sälja vidare en faktura till ett finansbolag / faktureringsbolag utan att det står i avtalet? Det står ingenstans överhuvudtaget på några papper alls.
  3. På båda fakturor står det att "Plåtdetaljer monteras 1/10-2012" vilket de ännu ej är klara med, är båda fakturor ogiltiga då eftersom det står felaktigheter på fakturan?
  4. Någon som har något tips om hur jag ska göra? Jag vill självklart inte bli fakturerad av något suspekt finansbolag utan betalar hellre direkt till byggföretaget.

Vore verkligen tacksam för hjälp! :confused:

Redigerat:
O
1. Jag tror inte det finns någon regel som bestämmer förfallotid, men jag kan ha fel.
2. Japp ett bolag får sälja fakturan när som helst.
3. Jag tror inte att en faktura blir ogiltig för det, då borde det stått om plåtarbeten inte är klara blir fakturan ogiltig, men nått sånt stod det nog inte:)
4. Du kan inte göra så mycket gällande att de sålt din faktura.

Odjuret skrev:
3. Jag tror inte att en faktura blir ogiltig för det, då borde det stått om plåtarbeten inte är klara blir fakturan ogiltig, men nått sånt stod det nog inte:)
Men i mitt avtal står det att förfallodatum skall vara dagen efter att deras jobb är utfört, men deras jobb blev ej helt utfört igår vilket innebär att fakturan då är felaktig eftersom förfallodatumet är satt felaktigt p.g.a den förlängda arbetstiden? Eller tänker jag fel?

Edit: Det är just själva principen att företaget inte kan vänta tre arbetsdagar för mitt bankmöte men att de själva kan tänja på datum som de själva satt..

Edit2: Finansbolaget skickade även med en s.k "Bekräftelse" som jag skall signera och skicka tillbaka till dem, där i står det bl.a att jag enbart ska göra det om "jobbet är utfört".

Redigerat:
Om jag rätt tolkar det du skrivit så är inte jobbet klart!
Enklast borde väl i så fall att bestrida fakturan (skriftligt!!) och hänvisa till att jobbet
ännu inte är klart.

Punkt 1. xxxxxxxxxxxxx är inte monterat
Punkt 2. yyyyyyyyyyyy saknas
osv.
Er faktura nr 12345 kommer att enligt avtal regleras omgående efter avslutat arbete.

Med vänlig hälsning
"ElecTriX"

Dvs jobbet inte klart = inga pengar! Att jobbet är utlovat vara klart vid en viss tidpunkt är inget som
skall trigga fakturering. Det är det faktiska arbetet som gäller.

Jag hoppas att du inte signerat Bekräftelsen ännu. För har du gjort det får du problem att hävda din ståndpunkt
att jobbet inte är klart.

pegee skrev:
Om jag rätt tolkar det du skrivit så är inte jobbet klart!
Enklast borde väl i så fall att bestrida fakturan (skriftligt!!) och hänvisa till att jobbet
ännu inte är klart.

Punkt 1. xxxxxxxxxxxxx är inte monterat
Punkt 2. yyyyyyyyyyyy saknas
osv.
Er faktura nr 12345 kommer att enligt avtal regleras omgående efter avslutat arbete.

Med vänlig hälsning
"ElecTriX"

Dvs jobbet inte klart = inga pengar! Att jobbet är utlovat vara klart vid en viss tidpunkt är inget som
skall trigga fakturering. Det är det faktiska arbetet som gäller.

Jag hoppas att du inte signerat Bekräftelsen ännu. För har du gjort det får du problem att hävda din ståndpunkt
att jobbet inte är klart.
Tack för ditt svar!

Har nyligen varit i kontakt med företag, bank och finansbolaget. Finansbolaget har nu mottagit en korrigerad faktura med ändrade datum på p.g.a att viss jobb kvarstår. Han påpekade även att de kommer hålla en viss summa tills jag bekräftar att jobbet är helt utfört.

Jag har ännu inte signerat något eller godkänt något alls. Just nu avvaktar jag tills jobbet är helt utfört och när det är det så skall jag bekräfta detta över e-post till en kontaktperson på finansbolaget som då ger byggföretaget resterande pengar.

Efter diskussion med ekonomiansvarig på byggföretaget skall det, för mig, inte göra någon skillnad om banken skall överföra summan till dem eller om banken skall överföra summan till finansbolaget, dock anser jag att detta är något som jag borde blivit informerad om INNAN de sålde fakturan.

Men som sagt just nu får jag avvakta tills hela bygget är klart.

I grund och botten handlar det helt enkelt om att byggföretaget vill ha in pengar, antar att de inte har något direkt cache av pengar för löner / material osv. och då alltså måste göra på detta sättet. Känns inte direkt seriöst på det sättet men företaget har på alla andra punkter gjort ett mycket bra jobb än så länge.

Oj, vi accepterade 5 dagar betalning efter godkänd besiktning och har tyckt detta var svårt. Bara banken tar ju nån dag på sig.....en dags betalning på fakturan.......och så säljer de den dessutom? Har de inte krediter att vänta två dagar? Låter mycket suspekt....

Varför skicka en faktura från sin egen firma ena dagen och från ett finansbolag andra dagen? Låter väldigt skumt eller aningen panikartat...hade jag varit i panik av pengar hade jag fort som ögat gjort färdigt jobbet och fått betalt istort sett direkt enligt ert avtal. Tips ! Behåll båda fakturorna, kan vara bra o ha ifall ni skall sälja huset och minska reavinsten. :)

Det lårter ju som att de sålde fakturan direkt när de insåg att de inte skulle få betalt den dagen de räknade med det, och tydligen har de dessutom redan fått ut en del av beloppet trots att factoring bolaget vet att villkoren för fakturan inte är uppfyllda.

Det tyder på svåra likviditetsproblem.

Varför skriva på ett avtal med en så kort betalningstid? Om jobbet är klart en fredag så ska fakturan vara betald en lördag! Det är ju omöjligt... Man ska alltid kräva 30 dgr netto. Om man själv tycker att frågan är oviktig kan man gå med på 10 dgr men inte mindre. På mitt jobb har vi 60 dgr i alla avtal med leverantörer.

Man kan skriva in i avtalet att fakturan inte får säljas eller pantsättas. Jag tror det är vanligt på större företag. Anledningen är att de vill ha kontroll över vem de faktiskt gör affärer med.

Eld skrev:
Varför skriva på ett avtal med en så kort betalningstid?
Var så pass naiv så jag trodde att jag skulle få fakturan lite tidigare än 2 arbetsdagar innan förfallodatum.

Varför denna panik om att förfallodagen passerats fakturan passerats med 3-4 dagar? Ni riskerar inte ngn betalningsanmärkning, på sin höjd en påminnelseavgift och ränta för 3-4 dagar. Det bör inte röra sig om några större summor, även om det är surt, trots allt har ni själva som ingått ett avtal med usla förutsättningar.

Påminnelseavgift kan man bestrida om den inte står i avtalet. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen om det inte står något annat i avtalet.

Kolla angående dröjsmålsränta här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dröjsmålsränta_i_Sverige

Vad står det i ert avtal och på fakturan?

Jag skulle akta mig för att betala in pengar till något finansbolag som "lovar" att hålla en del av pengarna tills arbetet är utfört.

Personligen skulle jag aldrig betala några pengar till ett finansbolag om inte en överenskommelse om att någon annan än byggfirman skulle fakturera det hela gjorts innan arbetet påbörjades. Sen är det säkert helt lagligt för en firma att sälja fakturan vidare men då vill jag som kund veta det innan jag ingår ett avtal. :)

O
cem77 skrev:
Kolla angående dröjsmålsränta här: [länk]

Vad står det i ert avtal och på fakturan?

Jag skulle akta mig för att betala in pengar till något finansbolag som "lovar" att hålla en del av pengarna tills arbetet är utfört.

Personligen skulle jag aldrig betala några pengar till ett finansbolag om inte en överenskommelse om att någon annan än byggfirman skulle fakturera det hela gjorts innan arbetet påbörjades. Sen är det säkert helt lagligt för en firma att sälja fakturan vidare men då vill jag som kund veta det innan jag ingår ett avtal. :)
Tror att det är dumt att vägra betala till ett finansbolag om dessa har sålt fakturan, det är bara du själv som drabbas.

Jo men enl. avtalet är han ju inte skyldig att betala överhuvudtaget förrän HELA arbetet är klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.