12 274 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
Innehållet belopp om 10% till efter eller före godkänd slutbesiktning?
Brukar undvika att tänka för mycket på vad de kommer säga eller ej då det är jag som är kund. 
Det du skriver låter rimligt och stämmer väl med vad jag hört från andra. Vite ska som jag förstått det vara "kännbar" för entreprenören. Omsätter man då ett par hundra miljoner per år så känns det som om man kan försöka få till ett vite om ca 15 000 SEK. Detta regleras givetvis av kontraktsumman. Kan dock tänka mig att normala huspriser för ca 150 kvm rimligen bör innefatta ett vite om ca 0,5 - 1 %.
Det du skriver låter rimligt och stämmer väl med vad jag hört från andra. Vite ska som jag förstått det vara "kännbar" för entreprenören. Omsätter man då ett par hundra miljoner per år så känns det som om man kan försöka få till ett vite om ca 15 000 SEK. Detta regleras givetvis av kontraktsumman. Kan dock tänka mig att normala huspriser för ca 150 kvm rimligen bör innefatta ett vite om ca 0,5 - 1 %.
Rimligt är väl att ett vite täcker extrakostnader? Hotell, skillnad mellan ränta på byggnadskreditiv och bolån, förhöjda matkostnader, tvätt av kläder etc. Handlar det om en familj med två barn drar det iväg.
Kapar den här tråden och passar på att ställa en relaterad fråga, vi håller på att bygga nu och har fått information om att det kommer att bli försenat ett par veckor (á 20.000 kr/vecka). Vad jag blir lite fundersam på är hur man ska hantera det kontra de 10% som vi ska hålla inne innan slutbesiktningen är gjord och godkänd. Ska vi hålla inne 10 % plus ersättningen för den beräknade förseningen eller hur hade ni gjort? Lite tveksam till vad vi egentligen har rätt till... Men om man inte gör det så tappar man ju "värdet" av de 10% ganska snabbt. Och vi vill inte hamna i en situation där vi behöver kräva tillbaka ersättning från byggfirman (Eftersom det då är vi som behöver driva en ev. process)
Det är just det med att kräva som jag ser som kruxet. Om vi inte håller inne på betalningarna så är det större risk att vi behöver driva ärendet för att få tillbaka det vi ska ha. Det blir med andra ord lättare för dom att strunta i att betala vitet och vänta på att vi ska agera. Om vi istället håller inne en summa motsvarande förseningen så är det i alla fall dom som behöver agera ifall dom vill bestrida det. = det blir lättare för oss och svårare för dom.
Vad menar du när du skriver att det inte har med betalningen av bygget att göra? Rent juridiskt eller vad?
Vad menar du när du skriver att det inte har med betalningen av bygget att göra? Rent juridiskt eller vad?
Se det som två avtal...
Ett som reglerar vad de ska göra och vad det kostar dig. Och ett som reglerar vad det kostar dem om de inte blir klara i tid. Om du betalt allt utom de 10% innan slutbesiktningen är gjord måste du kräva att de betalar vitet annars får du strula. Är det mer du inte betalt får du nog lov att deponera den del av betalningen som kan ses som vite annars kan det bli kontraktsbrott. Vite bör du kunna ta genom kfm om inte byggaren betalar frivilligt...(det är en gissning men jag skulle bli förvånad om det skulle vara problem med det...) du behöver ju pengarna för att klara dig tills bygget är klart..
Ett som reglerar vad de ska göra och vad det kostar dig. Och ett som reglerar vad det kostar dem om de inte blir klara i tid. Om du betalt allt utom de 10% innan slutbesiktningen är gjord måste du kräva att de betalar vitet annars får du strula. Är det mer du inte betalt får du nog lov att deponera den del av betalningen som kan ses som vite annars kan det bli kontraktsbrott. Vite bör du kunna ta genom kfm om inte byggaren betalar frivilligt...(det är en gissning men jag skulle bli förvånad om det skulle vara problem med det...) du behöver ju pengarna för att klara dig tills bygget är klart..
Vi befinner oss i nuläget i en sits där vi höll inne, enligt avtal, 140,000 sek men vitet är på 210,000 just nu and counting......entreprenören blir ju då i praktiken återbetalningsskyldig. Dvs du skickar krav, om de inte återbetalar skickar du det till kronofogden, om de bestrider så kvarstår tingsrätten.......
Jag skulle om entreprenören själva planerar förseningen hålla inne planerat vite plus 10%. det kan ju mycket väl bli mer vite...
Men, du betalar väl inget i förskott? Det är inte förrens entreprenaden är godkänd o de skall rätta fel du håller i 10%? Vitet löper normalt inte om entreprenaden är gk.
Jag skulle om entreprenören själva planerar förseningen hålla inne planerat vite plus 10%. det kan ju mycket väl bli mer vite...
Men, du betalar väl inget i förskott? Det är inte förrens entreprenaden är godkänd o de skall rätta fel du håller i 10%? Vitet löper normalt inte om entreprenaden är gk.
Klicka här för att svara