Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Få bort "skrotupplag" radhustomt

1. M
    Medlem · Stockholm · 1 195 inlägg

Modig

Medlem
    En bekant har problem med en granne som bor vägg-i-vägg i radhuset. Hoppas att någon här kan komma med lite råd och tala om ifall det finns något man kan göra (prata med grannen hjälper inte …):

Det är alltså radhus, friköpta inte bostadsrätt. Framför varje radhusdel finns en liten ”gård” som inhägnas av ett tvärställt förråd i framkanten och ett plank mellan radhusdelarna.
    Grannens gård – liksom baksida, som delvis har byggts in för att rymma allt skräp – är bokstavligt talat överfulla av allsköns bråte. Man kan tycka att han får ha vad han vill på sin gård/baksida, men det är så mycket skräp att det ofta hamnar även utanför, för att inte tala om allt som sticker upp ovanför planket.

All skit som står ständigt pressat mot planket binder fukt, vilket har lett till att det delvis har ruttnat och fallit samman. Därtill kommer brandrisken och risken för skadedjur.

Ytterligare en aspekt är att intilliggande radhus är mer eller mindre omöjliga att sälja som det ser ut nu. Bråten sticker som sagt upp över planket (och svämmar stundtals ut framför radhuset), tittar man ut från fönstret på andra våningen kan man givetvis inte undgå att se hur det står till på gården bredvid. Spekulanterna skulle sannolikt vända och gå, för vem vill skaffa sig en sådan granne när man kan köpa ett annat radhus istället?

Problemet har det senaste året spritt sig till garaget. Det rör sig om en garagelänga utan skiljeväggar. Grannen har fyllt mer och mer bråte på sin plats och håller sig inte på ”sin” plats. Min bekant får allt svårare att komma åt sin bil på grund av all bråte som väller över på hennes sida.
    Grannen har dessutom ett flertal skrotbilar parkerade på gästparkeringen utanför – platser som alltså inte ska barrikaderas av en enskild boende.

Min bekant är en äldre dam med nedsatt talförmåga och rörlighet efter en stroke. Hon har dock sagt ifrån både direkt till grannen och till samfälligheten men ingenting händer. (Samfälligheten tvår sina händer, de säger att de har skrivit brev till grannen samt till kommunens miljökontor men att det inte finns någonting att göra.)
    Hon har på grund av sin nedsatta kommunikationsförmåga och ork inte helt lätt att själv ligga på myndigheter etc. och samfälligheten tänker inte göra mer.

Jag vill gärna hjälpa, men vet inte hur. Vilka instanser kan man vända sig till? Finns det över huvud taget något sätt att komma åt det här?

2. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Det där skall kommunen fixa. Gå på politikerna om tjänstemännen inte gör sitt jobb.

Edit: Miljö- och Hälsoskyddsnämnden kan fixa det mesta när man hävdar miljöfara.

Case in point: Det låg en avställd bil i diket här i några veckor. Jag ringde Vakthavande hos Polisen i Visby som bara ryckte på axlarna i telefon och sade att det var ägarens ansvar att bärga bilen. Detta trots att bilen låg i vägområdet på en länsväg!

Nåväl, ytterligare två veckor senare ringer jag istället Miljö- och Hälsoskyddsnämnden hos Region Gotland och påpekar att det ligger en bil i diket och att det kan vara en miljöfara. En tjänsteman med myndig stämma tar emot mitt samtal. Inga problem, dom fixar bärgare och debiterar ägaren 5000 kr för besväret.

Nästa dag är bilen borta.

Så, lägg upp det som en miljöfara och sanitär olägenhet​ så ordnar det sig säkert.

Redigerat 8 sep 2012 18:48
  3. S
    Medlem · - · 5 858 inlägg

smurfen72

Medlem
    Jag skulle såga av allt som sticker in på min tomt säkert olagligt men effektivt.

4. M

Modig

Medlem
    Tack för svar! Jag är osäker på om det går att komma åt via "miljöfara". Bortsett från bilarna på parkeringen, som utgör en väldigt liten del av problemet, så tycks det inte finnas saker som kan läcka ut skadliga ämnen. Det handlar om cyklar, möbler (inklusive stoppade tygsoffor ...), surfingbrädor, skyltar, parasoller etc. Kanske att det skulle gå med "sanitär olägenhet" för skadedjur lär ju trivas bland all bråte.

Jag tror att vi avvaktar med olagligheter även om det kanske vore det mest effektiva i det här fallet ... men då handlar det snarast om att ta sig in och röja bort allt ...

5. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 3 046 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Brandkåren kanske kan ha synpunkter på bråttet.
    Värt ett försök att ringa dom.

6. M

Modig

Medlem
    Tack för ytterligare tips! Ska försöka ligga på de olika instanserna och se om det ger någonting.

7. P
    Medlem · Södermanland · 163 inlägg

Putt

Medlem
    För några år sedan hade en bekant till mig problem med en skrotbil som stod dumt till. P-böterna hopades men bilen stod där den stod. Förslag om att flytta bilen genom att rulla iväg den eller liknande föll bort, dels pga att den stod i en backe, men också då det bor många grannar i området och det alltid finns någon rättshaverist som startar något stort av det hela.

Lösningen blev att en skvätt spillolja hälldes ut under motorn på bilen. Dagen efter ringde jag kommunen, kom i kontakt med någon på miljönämnden som jag berättade för om bilen som stod och läckte olja. 4 timmar senare var bilen borta (y)

Att hälla ut gammal olja kanske inte är optimalt, men i detta fall var det ganska lite och det sanerades bra.

8. H
    Moderator · Stockholm · 47 261 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att anmäla spillolja på min egen tomt, risken är att notan för sanering hamnar hos fastighetsägaren.

9. mikael_thn
    Medlem · Västra götalands län · 348 inlägg

mikael_thn

Medlem
    Man kanske kan ställa en liten burk med spillolja under bilen och säga att du såg att den läckte, och ställde burken där för att samla upp? :)

10. P
    Medlem · Södermanland · 163 inlägg

Putt

Medlem
    Haha, ja alla sätt är bra förrutom de dåliga. I "mitt" fall stod bilen ute på en väg i ett villaområde, dock så pass dumt till att min bekante hade problem att komma in på sin egen uppfart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.