Jag undrar om jag kan hoppa över ett led när jag vill hävda dolt fel. Den jag köpte av har gått i konkurrs så jag vill att den innan tar det. Kan jag kräva denna?

O
Jag har fått för mig att din avtalspart blir den du köpt huset av, sedan så kan han gå vidare... men vem vet det kanske går att hoppa över ett led...
vad är det som är fel?

Jag är ganska säker (men inte helt) att du bara kan kräva den du har köpt huset av.

hempularen skrev:
Jag är ganska säker (men inte helt) att du bara kan kräva den du har köpt huset av.

Även när den förre ägaren inte finns?

Det är din kontrakterade motpart som kan bli skadeståndsskyldig gentemot dig. Därför kan du inte rikta dina krav någon annanstans till skillnad från i konsumentavtal där reklamation kan gå vidare till leverantör.

Det finns fall i praxis där flera led varit inblandade och där man tillåtet en ansvarsöverföring för att underlätta skadehantering och process men då har det krävts att alla led reklamerar och driver ärendet. Inte att en köpare direkt reklamerat till ägare i tidigare led.

Du kan fortfarande rikta krav mot din säljare även om denne är under konkurs så kan den i sitt fall reklamera till sin säljare. Dock finns inga självklarheter att ett dolt fel överförs. Det kan lika gärna vara så att ni får rätt till ersättning men inte säljaren i sitt led eller tvärtom att eran säljare får ersättning men behöver inte ersätta er.

Hur länge sedan är det du köpte huset? Köpt av en firma? Hur länge sedan är det konkursen inleddes? Är konkursen avslutad?...

• Gilla
Alm9999
  • Laddar…
Vad är det som är felet?

PCLarsson skrev:
Hur länge sedan är det du köpte huset? Köpt av en firma? Hur länge sedan är det konkursen inleddes? Är konkursen avslutad?...
Köpte huset 2009 och firman avslutade konkursen 2010. Verkar svårt med andra ord. De är dessutom väldigt ovilliga att hjälpa till.

Hur ser rättsförhållandet ut i övrigt?

Firman som sålt till dig, är de entreprenörer som renoverat ett hus? Eller är det nybygge sin haft två ägare eller vad är det för led?

O
Känns ännu svårare om konkursen är avslutat... Då borde det inte finnas någon motpart längre...
Det är min känsla... oavsett så borde det vara konkursförvaltaren som är den avtalspart du ska vända dig till då den ägaren till företaget inte har så mycket att säga till om... Är det inte så att konkursförvaltaren blir någon slags ägare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.