29 279 läst ·
95 svar
29k läst
95 svar
Betalning för svartjobb - faktura efter 6 år
Har du ett militärt förarbevis för lastbil får du köra i tjänsten, men du får inte köra privat. Finns många liknande paralleller.peternicklas skrev:
Får tacka alla som engagerat sig i tråden. Ber om ursäkt att jag inte varit mer aktiv, men ska försöka
besvara lite frågestållningar.
- El jobbet innefattar all eldragning, larmsystem, belysning ute och inne, takfot altan mm. Vi gjorde en stor utbyggnad på ca 140kvm, så det har gått åt en del material.
Elektrikern sa att materialet låg på ca 40tkr, resten 60tkr var arbete. Han påstår att han har en faktura på materialet via sin arbetsgivare. Och hur kan då arbetsgivaren låta honom ligga ute med dessa pengar. Fakturan i detta avseende är kopplat till material, har dock inte sett den än. Övriga arbeten
har han uppskattat efter att ha "gått igenom" gamla anteckningar. Vi försöker hitta en förlikning för
jag känner ändå ett moraliskt ansvar att betala men inte hela beloppet efter att han inte har hörts av på 6år.
Jag pratade med honom för 3 veckor sedan och gav honom ett erbjudande, sen dess har han inte hört av sig, hur länge ska man vänta?
Tack alla som har engagerat sg i tråd!
besvara lite frågestållningar.
- El jobbet innefattar all eldragning, larmsystem, belysning ute och inne, takfot altan mm. Vi gjorde en stor utbyggnad på ca 140kvm, så det har gått åt en del material.
Elektrikern sa att materialet låg på ca 40tkr, resten 60tkr var arbete. Han påstår att han har en faktura på materialet via sin arbetsgivare. Och hur kan då arbetsgivaren låta honom ligga ute med dessa pengar. Fakturan i detta avseende är kopplat till material, har dock inte sett den än. Övriga arbeten
har han uppskattat efter att ha "gått igenom" gamla anteckningar. Vi försöker hitta en förlikning för
jag känner ändå ett moraliskt ansvar att betala men inte hela beloppet efter att han inte har hörts av på 6år.
Jag pratade med honom för 3 veckor sedan och gav honom ett erbjudande, sen dess har han inte hört av sig, hur länge ska man vänta?
Tack alla som har engagerat sg i tråd!
Intressant, du får fortsätta att hålla oss underrättade om hur det fortskrider.
Med tanke på första vändan, kan det dröja ett gäng år innan du hör något igen
Man får förmoda att han plockat ut material ur företagets eget lager, och det finns på så vis ingen direkt faktura inom bolaget på ditt material, därav att han har kunnat smita undan så länge från sin egen arbetsgivare. Men det är som sagt en ren spekulation från min sida.
Vad jag förstår har ändå en hel del arbete utförts och material gått åt. Du får glädja dig åt den långa kredittid du fått. 100 papp idag är ändå mindre än 100papp för sex år sedan
Med tanke på första vändan, kan det dröja ett gäng år innan du hör något igen
Man får förmoda att han plockat ut material ur företagets eget lager, och det finns på så vis ingen direkt faktura inom bolaget på ditt material, därav att han har kunnat smita undan så länge från sin egen arbetsgivare. Men det är som sagt en ren spekulation från min sida.
Vad jag förstår har ändå en hel del arbete utförts och material gått åt. Du får glädja dig åt den långa kredittid du fått. 100 papp idag är ändå mindre än 100papp för sex år sedan
Det är klart jag är, alla säger att jag har fel, men ingen kan förklara varför!KnockOnWood skrev:
Jag, jag ser ju det nu...KnockOnWood skrev:
Men jag blir ändå konfunderad. Varför har man blandat in anställningsförhållandet? Betyder inte det här att en behörig installatör inte får göra ett jobb som kräver två personer, på sin fritid?
Det är ju helt rätt att känna att man skall betala för utförda jobb, dessutom om det blev bra och du är nöjd. Det känns ju som att han borde kunna förlika dock eftersom tiden är helt sinnessjuk. Saker preskriberas ju normalt på 3 år tror jag. Om jag vore du skulle jag erbjuda material mot fakturan och sedan halva arbetskostnaden, gå halvvägs var.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Precis!Ludwig skrev:
En annan femma är ju om du kan hitta en elektriker/kollega som vågar ta ansvar för det du gör
Klicka här för att svara