Hej!

Har skrivit kontrakt på ett hus för ett par veckor sedan och betalt handpenning. I kontraktet finns en klausul om att jag har rätt att häva köpet efter besiktning om det hittas fel, och det har det gjort.

Besiktningen (SBR) gjordes i tisdags och avslöjade några stora fel och några mindre fel. Osäkert om säljaren går med på det prisavdrag jag krävt. Jag måste senast på tisdag 9 oktober skriftligen ha informerat säljaren och mäklaren om hävning för att kunna gå ur köpet och få tillbaka handpenningen. Hur gör jag detta på ett juridiskt hållbart sätt?

Min tanke är att senast måndag skicka rekommenderat med A post (alla parter bor i Göteborgs kommun) och mottagningskvitto. Räcker detta eller kan säljaren hävda att han inte fått brevet? Finns ju ingen garanti för att brevet verkligen delas ut. Jag är rädd att säljaren gör sig svåranträffbar.

/Anders

Hej,

Skulle först rekomendera att du verkligen läser kontraktet igen då det låter konstigt att du får häva köpet om fel uppdagas på slutbesiktningen. Min erfarenhet är att det alltid finns små fel på en slutbesiktning och låter konstigt att du skulle kunna få häva köpet för detta.

Gällande informationen till tillverkaren så skall det fungera med ett mottagarkvitto för då har du det på svart och vitt att den skriftliga klagan inkommit inom önskad tid.

Tittade liten på posten och du kan köpa till att brevet lämnas mot kvittens, på så sätt har du en underskrift på att de mottagit brevet.

Sidinnehåll
[SIZE=+0]Ett Rek lämnas bara ut till mottagaren mot kvittens och mot uppvisande av legitimation. På så vis vet du att brevet alltid når den du vill.

Ditt Rek lämnar du hos närmaste ombud. Brevet aviseras mottagaren nästa helgfria vardag och kan då hämtas hos närmaste ombud. Du kan lätt spåra och följa ditt Rek här på Posten.se.
Du kan skicka värdefullt innehåll med Rek, upp till 5 000 kronor. Det är den högsta ersättning du kan få om brevet blir skadat eller förlorat. Ersättningen beräknas på innehållets marknadsvärde.
Lägg till extra service

[/SIZE]

LäsLus skrev:
Hej,

Skulle först rekomendera att du verkligen läser kontraktet igen då det låter konstigt att du får häva köpet om fel uppdagas på slutbesiktningen. Min erfarenhet är att det alltid finns små fel på en slutbesiktning och låter konstigt att du skulle kunna få häva köpet för detta.

Gällande informationen till tillverkaren så skall det fungera med ett mottagarkvitto för då har du det på svart och vitt att den skriftliga klagan inkommit inom önskad tid.
Det är väl en överlåtelsebesiktning av ett "gammalt" hus som gjorts och inte en slutbesiktning av ett nytt hus om jag förstår det rätt.

kan ha läst lite förfort :)

Ja, just det. Det är en överlåtelsebesiktning av ett befintligt hus byggt 1974. Mäklaren ville att vi skulle skriva kontrakt direkt och skrev då in i köpekontraktet att jag har rätt att häva köpet efter besiktning SBR. Har varit med om detta förut, gör ju dessutom att man som säljare inte behöver råka ut för att bekosta besiktning och att någon annan sedan bjuder över så att man har slängt bort pengarna för besiktning.

Men, då gör jag som så att jag skickar rek express med Mottagningsbevis.

Dock gäller fortfarande frågan om detta i juridisk mening anses att säljaren fått skriftlig bekräftelse?

/Anders

Skicka breven direkt!

Att vänta till sista dagen för att skicka meddelandet är ju att leka med slumpen.
Alla brev till/från Göteborg går till Stockholm / Tomteboda för sortering och sedan tillbaka.

Vad som helst kan hända på vägen.
Du har väl läst om tågtrafiken i stockholmstrakten?

Och ring mäklaren direkt och avisera. Finns ingen anledning att hålla honom/henne på halseter.

Inte jag som håller någon på halster utan mäklaren som hänvisar till att säljaren inte bestämt sig. De skulle ha ett möte idag men fortfarande inget svar. Skickar breven i morgon bitti hos mitt lokala postombud och ringer mäklaren i kväll.

/Anders

Jag skulle inte heller våga vänta med att skicka brevet. Posten är sällan särskilt ihärdiga med att dela ut saker som kräver påskrift av mottagaren. Stor risk att de åker förbi och plingar på en gång under dagtid "nähä, de var inte hemma" också lägger de en lapp om att det finns ett brev/paket att hämta på någon anläggning i tjottahejti som har öppet två timmar om dagen.

Lägg brevet på lådan redan idag (innan tömning).
Imorgon är det ju lördag. Har de verkligen hämtning av post då?

Risken är ju att det tar ytterligare en arbetsdag om du väntar till imorgon?

Men är det inte mäklaren som handhar affären, sätt dig i bilen nu kör in till mäklaren lämna brevet och be om en underskrift på att du lämnat ditt brev. Varför spela med risken att köpa något du inte vill ha. Du skriver ju att alla parter bor i Göteborg, så varför vänta.

peternicklas
Vad hjälper det med rek. eller mottagningsbevis, det bevisar bara att han har fått det, inte när. Om personen inte löser ut det förrens efter en vecka så har ju tiden redan paserat.

Tror fortfarande att om man har en kvittens så har man rätten på sin sida att man har informerat säljaren, sedan att de väljer att inte öppna det eller ej spelar nog ingen roll.

Jag hade skickat ett vanligt brev idag (fredag). Det borde vara framme på måndagen.

Samtidigt skickar du iväg ett rek.

Något av dom kommer fram senast tisdag.

Det har löst sig, åtminstone för stunden. Fick ett samtal av mäklaren att säljaren accepterar prutningen men att det strulat med brandskyddskontroll, så vi träffades allihop ho mäklaren och skrev ett tillägg till kontraktet att säljaren 1) accepterar prutningen och 2) har tills nästa fredag att få fram protokoll på färsk brandskyddskontroll och sedan har jag ytterligare två arbetsdagar på mig att bestämma mig.

Jag var väl inte världens polare med dom men ingen tackar en för att man är snäll i affärer.

/Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.