4 233 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Sälja hus privat
Hej
ska sälja ett hus, jag och köparen är överens om pris och han har även haft dit en besiktningsfirma och känner till de fel och brister som finns, eller kan hitta utan förstörande undersökning.
Hur bör man utforma ett köpekontrakt där det framgår att det "köps i bef. skick"
Finns det några formuleringar man bör undvika som säljare?
Annat man ska tänka på?
ska sälja ett hus, jag och köparen är överens om pris och han har även haft dit en besiktningsfirma och känner till de fel och brister som finns, eller kan hitta utan förstörande undersökning.
Hur bör man utforma ett köpekontrakt där det framgår att det "köps i bef. skick"
Finns det några formuleringar man bör undvika som säljare?
Annat man ska tänka på?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag tror att det finns standardavtal att ladda ned från villaägarförbundet, om man är medlem. Jag tror att det viktigaste är att man inte ändrar i standardtexterna, finns alltid en risk att något som är väl genomtänkt i avtalet sätts ur spel på ett oväntat sätt.
Som säljare bör du kontrollera att köparen verkligen har råd med köpet, innan du skriver på. Ex. begär att få se ett lånelöfte. Eller kontakta banken tillsammans med köparen så kanske banken kan säga att det inte finns någon risk, de lär inte berätta för dig utan köparens närvaro.
För köparens skulle så bör du ta fram ett gravationsbevis (tror att det är lantmäteriverket, eller så hjälper banken till). Det är en handling som dels säger vem som är lagfaren ägare, dels vilka pantbrev som är uttagna. Det är viktigt för köparen att han får bevisat att alla lån verkligen blir lösta, och självklart att säljaren verkligen är ägare. Även att det inte finns några botttappade pantbrev.
Det är inte helt ovanligt att man är "snäll" och låter en köpare komma in och påbörja renovering etc. innan tillträdet. Som säljare tar du en risk om du går med på det. Det finns ju alltid en risk att köparen inte fullföljer affären, det blir då struligt nog med "vanliga" problem, etter värre om han redan flyttat in. Och i princip så är du ansvarig för att huset lämnas över i felfritt skick (i förhållande till skicket vid kontraktskrivningen) på tillträdesdagen, även om det är köparen som har sabbat något.
Som säljare skall du vara försiktig med uttalanden om huset. Tänk på att bara framhålla som fakta sådant som du är absolut tvärsäker på att det stämmer. Typexemplet är ytan. Du "vet" att ytan är ex. 150 kvm. Mn lik förbannat så kommer någon att kunna mäta upp den till 145 kvm. Man kan säga ex. "enl fastighetstaxeringen är den 150kvm", eller enl. uppgift när jag köpte, så är den 150 kvm.
Som säljare bör du kontrollera att köparen verkligen har råd med köpet, innan du skriver på. Ex. begär att få se ett lånelöfte. Eller kontakta banken tillsammans med köparen så kanske banken kan säga att det inte finns någon risk, de lär inte berätta för dig utan köparens närvaro.
För köparens skulle så bör du ta fram ett gravationsbevis (tror att det är lantmäteriverket, eller så hjälper banken till). Det är en handling som dels säger vem som är lagfaren ägare, dels vilka pantbrev som är uttagna. Det är viktigt för köparen att han får bevisat att alla lån verkligen blir lösta, och självklart att säljaren verkligen är ägare. Även att det inte finns några botttappade pantbrev.
Det är inte helt ovanligt att man är "snäll" och låter en köpare komma in och påbörja renovering etc. innan tillträdet. Som säljare tar du en risk om du går med på det. Det finns ju alltid en risk att köparen inte fullföljer affären, det blir då struligt nog med "vanliga" problem, etter värre om han redan flyttat in. Och i princip så är du ansvarig för att huset lämnas över i felfritt skick (i förhållande till skicket vid kontraktskrivningen) på tillträdesdagen, även om det är köparen som har sabbat något.
Som säljare skall du vara försiktig med uttalanden om huset. Tänk på att bara framhålla som fakta sådant som du är absolut tvärsäker på att det stämmer. Typexemplet är ytan. Du "vet" att ytan är ex. 150 kvm. Mn lik förbannat så kommer någon att kunna mäta upp den till 145 kvm. Man kan säga ex. "enl fastighetstaxeringen är den 150kvm", eller enl. uppgift när jag köpte, så är den 150 kvm.
Hej
Att köparen har pengar vet jag då han köper det "kontant", banken hjälper till med ändringarna av mina lån.
affären kommer att göras upp ganska omg så han hinner inte påbörja något.
Huset har en del brister, men köparen vet om dom, får kolla upp hur kontraktet är utformat
Vet att man, förr iaf, friskrev sig från fel på hus tex när köparen prutade
u
Att köparen har pengar vet jag då han köper det "kontant", banken hjälper till med ändringarna av mina lån.
affären kommer att göras upp ganska omg så han hinner inte påbörja något.
Huset har en del brister, men köparen vet om dom, får kolla upp hur kontraktet är utformat
Vet att man, förr iaf, friskrev sig från fel på hus tex när köparen prutade
u
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo visst kan du friskriva dig, men då tror jag att du bör skaffa hjälp med formuleringen av friskrivningen, jag har uppfattat det som att friskrivningsklausuler ofta är tveksamma om de gäller.
De fel som nu är kända, om det är något av dem som till sin karaktär skulle kunna kvalat in som dolt fel, ifall det inte vore känt, så bör du ha information om det felet skriftligt som en bilaga till köpeavtalet
De fel som nu är kända, om det är något av dem som till sin karaktär skulle kunna kvalat in som dolt fel, ifall det inte vore känt, så bör du ha information om det felet skriftligt som en bilaga till köpeavtalet
Gör upp affären på banken, jag köpte mitt senaste hus privat och det är både enkelt och billigt....
Det du menar med befintligt skick är en friskrivningsklausul. Den går att hålla allmän men det är då viktigt att formulering är korrekt och att du som säljare upplyst om det som du vet om.
Får du till stånd en friskrivningsklausul så är det till stor fördel för dig.
Räcker det till helgen kan jag hjälpa dig att skriva en korrekt friskrivningsklausul, bara hojta
Får du till stånd en friskrivningsklausul så är det till stor fördel för dig.
Räcker det till helgen kan jag hjälpa dig att skriva en korrekt friskrivningsklausul, bara hojta
När jag sålde ett hus privat 2003 så var en mäklare TVUNGEN att skriva köpekontraktet, då gick det inte att bara göra upp affären på banken. Har det ändrats nu? Har för mig att jag fick betala omkring 2000:- för mäklaren jobb.
Ähh det har aldrig funnits någon lag på vem som skriver avtalet, det enda formkravet är just skriftligt avtal.MB77 skrev:
Troligen hade din bank en policy pga samarbete med mäklare och de tog därför betalt för denna tjänst.
Andra banker hjälper till själv mot betalning, vissa banker hjälper till gratis med det mesta.
Att det har varit någon lag på det påstod jag inte heller att det var.kinglolle skrev:Ähh det har aldrig funnits någon lag på vem som skriver avtalet, det enda formkravet är just skriftligt avtal.
Troligen hade din bank en policy pga samarbete med mäklare och de tog därför betalt för denna tjänst.
Andra banker hjälper till själv mot betalning, vissa banker hjälper till gratis med det mesta.
Det var ett krav från banken att någon med mäklarlicens eller likvärdig juridisk kompetens. Skillnad kan det ju vara om banken har egen kompetens för att skriva ett köpekontrakt.
Mäklaren har ingen juridisk kompetens, den juridiska utbildningen på fastighetsmäklarprogrammet kan skapa självmordstankar hos en fastighetsjurist. Men de är duktiga på att skriva ut standardavtal 
Ps N jag skickar en standardfriskrivning och lite tips om b stund
Ps N jag skickar en standardfriskrivning och lite tips om b stund
Det var inte helt enkelt så att det var en av de banker som är starkt knutet till en mäklarbyrå? Så det var helt enkelt ett sätt att plocka av dig lite mer pengar?MB77 skrev:
Det var SEB på en liten ort, för att affären skulle bli av så var jag tvungen att ha någon som skrev pappren och banken gjorde inte det. Mäklaren som skrev pappren valde jag själv. Om jag inte minns helt fel så sa banken typ, "vi har inte den tjänsten längre".andersmc skrev:
Detta var 2003.
Klicka här för att svara