Hej,

Har en fråga angående mitt ansvar för framtida grannes avlopp.

Saken är den att vi äger en fastighet där det finns ett avtalsservitut som ger grannfastigheten (obebyggd) rätt att på egen bekostnad koppla sitt avlopp till vårt enskilda avlopp.

Som jag förstår det så måste komunen godkänna grannens avloppslösning när tomten skall bebyggas vilket kommer resultera i en inspektion av våran trekammarbrunn och infiltrationsanläggning. Om nu allt blir godkänt så är allt givetvis frid och fröjd.

Det jag dock oroar mig för att vår brunn på 2m3 inte kommer bli godkänd för två hushåll kapacitetsmässigt. Kan jag i detta läge bli skyldig att bygga en större avloppsanläggning så även grannen kan koppla in sig på den ? Eller upphör servitutet helt enkelt att gälla om komunen inte ger tillstånd ?

Tacksam för all hjälp jag kan få att reda ut detta.

Nu är jag ingen expert på servitut, men som jag uppfattar skrivningen blir det grannen som får bekosta utbyggnaden isåfall.

Hemmakatten
Det är inte bara trekammarbrunnen som ska ha tillräcklig kapacitet utan även den efterföljande infiltrationsbädden måste vara dimensionerad för två hushåll. Om du har anlagt och fått tillstånd för din anläggningen för två hushåll från kommunen så är det okej.Men troligtvis är det väl så att ditt avloppstillstånd gäller endast för din fastighet.

Vi är två fastigheter med gemensam slamavskiljare och den är på 6 m3 och tre fastigheter på den efterföljande bädden som är mycket större än en bädd för ett hushåll.

När en avloppsanläggning anläggs räknar man alltid med att det är 5 personer i hushållet (oavdett hur många boenfde det är idag). Du får nog räkna med att kommunen säger nej till att koppla på ett hushåll till.

Men hur tänkte ni när ni skrev avtalsservitutet? Och vad står det i servitutet. Det borde vara avgörande för dina skyldigheter. Skrev ni servitutet före eller efter du anlagt ditt avlopp?

Själv skulle jag aldrig frivilligt ha skrivit ett sådant servitut men vårt officialservitut fanns när vi köpte tomten och turligt nog ligger hela anläggningen på en av grannarnas fastigheter. Vi har haft flera möten där vi fått påpeka att man absolut inte får spola ner vissa kemikalier t.ex. klorin som gör att hela bädden dör pga att de viktiga nedbrytande bakterierna dör.

Förhoppningsvis säger kommunen nej och förhoppningsvis (beroende på vad som står i servitutet) får då grannen fixa eget avlopp på sin tomt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.