elmont skrev:
Vem var det som lämnade priset? var det nån på åkeriet som var behörig att lämna pris? eller var det nån som inte har den behörigheten? Vem som helst kan ju inte ränna runt och lämna priser på jobb.
Så länge det inte var uppenbart för TS att personen på företaget inte hade rätt att lämna en prisuppgift så är det helt och hållet företagets problem om man har anställda som överträder sina befogenheter och lämnar prisuppgifter mot bättre vetande.

Jag tycker bra-byggares förslag är en bra start och förhoppningsvis så inser åkeriet att slutresultatet inte blev helt lyckat och med lite god vilja från bägge parter så går det nog att komma överens om en godtagbar lösning.

Timpriset verkar stämma för ett sånt fordon... När vi fakturerar timtid för lastning med timmerkran så ligger väl det nånstans kring 1200 plus moms...

Jag tycker du ska göra som du tänkt, betala det du tänkt, 2800 nånting, om du inte kommer ha nå mer med dom att göra...

Var det inte så att priset gjordes upp med den mindre åkaren men utfördes av det större åkeriet? Ska man klaga på priset så måste man väl klaga hos den som gett priset och inte hos, i det här fallet, tredje part som utfört arbetet. En åkare kan ju naturligtvis inte bestämma vad en annan åkare ska ta betalt för ett jobb.
De måste väl alla förstå????

elmont skrev:
Var det inte så att priset gjordes upp med den mindre åkaren men utfördes av det större åkeriet? Ska man klaga på priset så måste man väl klaga hos den som gett priset och inte hos, i det här fallet, tredje part som utfört arbetet. En åkare kan ju naturligtvis inte bestämma vad en annan åkare ska ta betalt för ett jobb.
De måste väl alla förstå????
Om jag uppfattat TS rätt så har priset gjorts upp med en och samma person och jag kanske har läst tråden slarvigt men är det så att den personen sen anlitat ett större åkeri så är det knappast TS problem. Du har helt rätt i att en åkare inte kan bestämma vad en annan åkare tar betalt för ett jobb men för TS så är det egentligen bara intressant vad TS kommit överens om med den åkare som anlitats. Om den åkaren i sin tur anlitat en annan åkare för jobbet så är det en sak mellan den åkaren och det andra företaget.

• Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Kör för ett av stockholms större entreprenadåkerier och tänke försöka bringa lite klarhet i hur det fungerar.

Kranbilarna tar 30 minuters framkörning och hemkörning, oavsätt vilket jobb och vart, ibland förlorar kunderna och ibland så förlorar åkeriet, det som blivit fel här är att kunden gjort upp jobbet direkt med chauffören, en kille som kanske inte ens vet vad hans bil kostar i timmen.

I framtiden så ska du låta alla jobb gå igenom förmedlaren (I det här fallet är det väl Märsta Förenade eller Bellmans va?) så att du får ett fast pris direkt.

Hade det hänt mig, så hade jag ringt förmedlaren och försökt snacka ner priset med tanke på vad chauffören gett för pris ifrån början, han lär få sig en jävla skopa för att han försökt köra vänster, men det kan han fan ha.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
En kranbilsförare lär nog veta vad hans bil kostar till kund i timmen, så okunnig får han inte vara, däremot kan det tillkomma diverse tillägg då kontorsfolket får tag i faktureringsunderlaget, jobbar själv inte i samma bransch men ibland förvånar man sig hur mycket det kan bli från det lilla man rapporterar in.

Till TS, tycker det lät rimligt som du skrev, max 3000.

• Gilla
Hubbe2 och 1 till
  • Laddar…
discokapten skrev:
Kör för ett av stockholms större entreprenadåkerier och tänke försöka bringa lite klarhet i hur det fungerar.

Kranbilarna tar 30 minuters framkörning och hemkörning, oavsätt vilket jobb och vart, ibland förlorar kunderna och ibland så förlorar åkeriet, det som blivit fel här är att kunden gjort upp jobbet direkt med chauffören, en kille som kanske inte ens vet vad hans bil kostar i timmen.

I framtiden så ska du låta alla jobb gå igenom förmedlaren (I det här fallet är det väl Märsta Förenade eller Bellmans va?) så att du får ett fast pris direkt.

Hade det hänt mig, så hade jag ringt förmedlaren och försökt snacka ner priset med tanke på vad chauffören gett för pris ifrån början, han lär få sig en jävla skopa för att han försökt köra vänster, men det kan han fan ha.
Jag avstår att vitsa om detta.:banghead:

Måste säga att detta var ett underligt sätt att hantera ett kranlyft, kör själv kranbil och så jobbar man inte, för har min chef eller jag sagt ett pris så gäller det och tar man det på faktura så blir det bara momsen som läggs till och om man sedan är så jäkla pantad att man tar det igenom centralen så dom fakturerar så skall kunden bli informerad om detta eller så får åkeriet skylla sig själv för naturligtvis så känner man dom flesta inom centralen och då snackar man bilarna emellan och tar man dit en större kranbil än vad som behövs då får man skylla sig själv men ibland får åkeriet ta den smällen för att kunna lösa situationen och speciellt om det är ett snabbt köra förbi jobb, men det spelar ingen roll om chauffören tar bilen hem det gör ju inte automatiskt att det skall bli billigare för han hade nog inte tagit hem bilen om arbetet inte funnits så han passade ju självklart på när han ändå var i närheten

• Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Ok, dags för lite updates och svar.

Jag har pratat med centralens fakturaavdelning, de har i sin tur tagit på sig att kolla med den jag gjorde upp pris med.

Den jag gjorde upp pris med har definitivt befogenheter att lämna prisuppgift. Tvärsäker här.
Bilen som körde hörde till det åkeri som priset gjorde upp med, inte ngn annan åkare som är ansluten till samma central.

Jag kommer köra på linjen att jag betalar runt 2800kr, sen får vi se om den linjen funkar. Jag har inget behov av att hålla mig kompis med åkaren eller åkeriet. Har inte den relationen och fraktar sällan saker.

• Gilla
1
  • Laddar…
Ytterligare update, så här blev det.
Jag betalade in 2850kr med hänvisning till överenskommelse, + 15% + moms. Övrigt bestreds.
Hörde inget från dem på länge sen kom en kreditfaktura på 1500kr, vilket innebär att de förlikar men inte hela vägen, fortfarande inget samtal eller ngt sånt.
Det handlar nu bara om knappt 400kr inkl. moms så det känns larvigt från deras sida att släppa ärendet men inte hela vägen. Självklart kommer jag inte orka tjafsa om resten utan man får väl betala köpa läget. inte värt pengarna att sitta och krångla.

Nu till det riktigt lustiga, fick hem faktura igår på resterande belopp + dröjsmålsränta om drygt 20kr!?
De är ju lite lustiga, här har de förlikat på en bestriden faktura men ska ändå gneta och reta upp kunden för 20kr?

Mkt märkligt, men jag kan leva med de där 20kr också, så totalt blev kostnaden 3240kr istället för 4750.
Dyrt men troligen inte orimligt mot vad det hade kostat med en lite mindre bil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.