4 710 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Vem är ansvarig för dräneringsrör i skog och under åkermark?
Från min tomt (ute på landet med bara skog som granne) leder dräneringsrör i ett system under åkrar ut dagvatten till ett stort dike några hundra meter bort. Nu har något betongrör gått sönder och det är stopp i röret, vilket leder till att tomten översvämmas och att det står vatten i min upphöjda infiltrationsbädd. Hade en hetvatten- och högtrycksbil hemma som konstaterade att det inte är en ispropp utan det är ett ordentligt stopp.
Dräneringsrören som det är stopp i ligger utan för tomten och fanns där långt innan jag köpte huset. Husets dagvatten, dränering av tomten och infiltrationsbäddens utlopp går alla till en gammal rensbrunn, varifrån dräneringsrören går. Jag har bott i huset i nära 10 år och det har aldrig varit ett problem tidigare. Flödet har under vårfloden stundom varit mycket hög, utan minsta bekymmer.
Vem är ansvarig för att åtgärda problemet och stå för kostnaden? Jag som har problemet eller markägaren?
Kollade med försäkringsbolaget och där finns ingen hjälp att få, då detta rör sig om dagvatten.
Har inte haft dialog med markägaren än.
Dräneringsrören som det är stopp i ligger utan för tomten och fanns där långt innan jag köpte huset. Husets dagvatten, dränering av tomten och infiltrationsbäddens utlopp går alla till en gammal rensbrunn, varifrån dräneringsrören går. Jag har bott i huset i nära 10 år och det har aldrig varit ett problem tidigare. Flödet har under vårfloden stundom varit mycket hög, utan minsta bekymmer.
Vem är ansvarig för att åtgärda problemet och stå för kostnaden? Jag som har problemet eller markägaren?
Kollade med försäkringsbolaget och där finns ingen hjälp att få, då detta rör sig om dagvatten.
Har inte haft dialog med markägaren än.
Om jag tolkar dig rätt så är det stopp i de rör som leder ditt dagvatten, avloppsvatten från din tomt vidare ut till ett dike.
Detta rör går genom grannens mark.
Grannen har alltså ingen som helst nytta av detta rör?
Varför skulle i så fall grannen stå för kostnader för att åtgärda detta?
Detta rör går genom grannens mark.
Grannen har alltså ingen som helst nytta av detta rör?
Varför skulle i så fall grannen stå för kostnader för att åtgärda detta?
Rören är äldre än fastigheten, som skapades genom avstyckning på 80-talet. Huset är från 1830. Rören är del av större dräneringssystem från skog och åker.
Den brunn där röret som rasat börjar i är numera bara kopplat till min fastighet, så har det inte alltid varit, men de gamla tegelrör som en gång i tiden dränerade skogen bakom huset har för länge sedan gjort sitt. Om sen detta rör har y-kopplingar till fler rör har jag ingen aning om. Däremot har jag koll på var röret slutar och alla rensbrunnar på vägen ut mot det stora diket. Detta är anlagt för länge sedan och ingen levande vet hur rören går.
Vad jag minns så finns inget servitut på dräneringsrören.
Den brunn där röret som rasat börjar i är numera bara kopplat till min fastighet, så har det inte alltid varit, men de gamla tegelrör som en gång i tiden dränerade skogen bakom huset har för länge sedan gjort sitt. Om sen detta rör har y-kopplingar till fler rör har jag ingen aning om. Däremot har jag koll på var röret slutar och alla rensbrunnar på vägen ut mot det stora diket. Detta är anlagt för länge sedan och ingen levande vet hur rören går.
Vad jag minns så finns inget servitut på dräneringsrören.
Redigerat:
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Du får ju höra med mark ägaren om han använder det om inte kommer ju du stå för hela kostnaden. Vet han inte får ni väll kanske skriva avtal om när ni börjat å ni skulle hittar att han använder rören så för han vara med och betala.
Finns det inget servitut eller annat avtal så är det du som är ansvarig för att din del fungerar, i synnerhet gällande din avloppsanläggning.
Vilken typ av avloppsanläggning har du och hur gammal är den, då kommunerna har börjat inventera privata avlopp och dess utformning? Även här har du något att beakta i en dialog med din granne mark ägaren.
Vilken typ av avloppsanläggning har du och hur gammal är den, då kommunerna har börjat inventera privata avlopp och dess utformning? Även här har du något att beakta i en dialog med din granne mark ägaren.
Klicka här för att svara