Vi har fått ett slutbesiktningsprotokoll men vår besiktningsman vill ogärna dela upp dom olika delarna på resp. hantverkare och husleverantören. Vad gör vi då? Han säger att han omöjligt kan veta detta, dvs vem som är ansvarig). Jag har sett protokoll från andra besiktningar och där har det varit uppdelat.

Det låter helmärkligt, ett utlåtande ska visa vilka som är parter i entreprenaden och till vem ansvaret hör vid varje felnotering, men vid delad entreprenad kan det ibland vara väldigt svårt att påvisa vem som bär ansvaret.
Hur har han noterat felen nu? B? U?

Han har skrivit vilken av del-entrepenaderna det hör till, alt. husleverantören. Problemet är att det i princip är det jag har skrivit som han bara har kört copy-paste på. Jag skrev ner vad jag trodde eftersom han inte verkade vara helt hemma med problemställningen (märkligt nog).

Det är klart han kan dela upp det.
Hur svårt kan det vara?
Är det fel på tapeten? Målarfirma.
Kontakt sitter snett? Elfirma.
Konstigt vattenrör? VVS Firma osv.

Alla de protokoll jag sett vid dela entreprenad så har inte varit några problem att veta vems fel det är.

När vi hade slutbesiktning så var det inga problem, på första sidan stod alla hantverkare upplistade och vilket område de hade ansvar för. Och sedan på anmärkningarna stod det vem som var skyldig att åtgärda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.