15 947 läst ·
44 svar
16k läst
44 svar
parkera bilen på grannens uppfart?
Sida 1 av 3
Den som olovligen nyttjar grannens parkering gör sig sannolikt skyldig till egenmäktigt förfarande.
Den som olovligen flyttar grannens bil som grannen olovligen ställt på ens parkering gör sig sannolikt skyldig till egenmäktigt förfarande. Men lite bättre grannsämja än så får man väl hoppas på
Detta är något mer problematiskt i båtvärlden och gästhamnar där båtar ofta lägger lägger sig på sådant sätt att man måste flytta andra för att kunna flytta sig själv, särskilt då man ska lägga loss och andra båtar ligger utanför. Man begår då, i juridisk mening, ett brott när man flyttar dessa för att själv komma loss. Eller som en idiot till norrman gjorde i Smögen en gång, helt enkelt bara släppte loss båtarna utanför och drog sin väg.
Den som olovligen flyttar grannens bil som grannen olovligen ställt på ens parkering gör sig sannolikt skyldig till egenmäktigt förfarande. Men lite bättre grannsämja än så får man väl hoppas på
Detta är något mer problematiskt i båtvärlden och gästhamnar där båtar ofta lägger lägger sig på sådant sätt att man måste flytta andra för att kunna flytta sig själv, särskilt då man ska lägga loss och andra båtar ligger utanför. Man begår då, i juridisk mening, ett brott när man flyttar dessa för att själv komma loss. Eller som en idiot till norrman gjorde i Smögen en gång, helt enkelt bara släppte loss båtarna utanför och drog sin väg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Lite OT, men i sjön gäller helt andra lagar. I en allmän hamn finns en hamnordning och i en gästhamn en hamnkapten som är befäl och gör som han/hon vill. SXK kan t.ex. flytta båtar från sina bojar om de är felparkerade och sedan skicka en räkning.thomasx skrev:...
Norrmannen var dock en idiot.
Att det finns internationella sjövägsregler förtar inte brottsbalken.Johan Gunverth skrev:
Se en fråga och svar med referens på SXK's hemsida i just ett sådan här ärende här,
http://www.sxk.se/node/18630
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Det var ju en tolkning, som författaren själv skriver. Vart tog hamnfogden (ibland hamnkaptenen) vägen? Lite väl tunt där.thomasx skrev:
Jag talade bara i allmänhet om att det är annorlunda på sjö, framför allt i saltsjön. Har kollegor som arbetet med sjörätt, så dessa frågor har jag redan fått förklarat.
OT, som sagt.
mycke_nu skrev:
Vart ställer fogden bilen? Vem betalar för flytt samt uppställning?
När jag har pratat med polisen om såna här fall har det aldrig varit så enkelt att man bara kan ringa fogden så är problemet löst.
Jag råkade ut för detta. För 8-10 år sen. Skulle köra till sjukhuset.
Tur jag sett idiotens bil på morgonen.
Ringde polisen. I en timma jagade de idioten. Bankade på grannens dörr. Till slut kopplade de (polisen) bilen till deras och drog ca 3 meter. Och lade en bot på framrutan. Sen då vi kom från sjukhuset, var bilen borta. Idioten sov! Men var glad det slutade så.
Tur jag sett idiotens bil på morgonen.
Ringde polisen. I en timma jagade de idioten. Bankade på grannens dörr. Till slut kopplade de (polisen) bilen till deras och drog ca 3 meter. Och lade en bot på framrutan. Sen då vi kom från sjukhuset, var bilen borta. Idioten sov! Men var glad det slutade så.