vad blir konsekvensen?

Får dem flytta den?
Tänker på tråden där nån köpt ett hus med säljaren som inte flyttar

• Gilla
monger
  • Laddar…
Om du parkerar på grannens uppfart utan hans medgivande blir det nog bråk ;)
Och man får inte flytta på andras grejor..(vad jag har hört) tror det kallas egenmäktigt förfarande.

jo det är det jag menar, jag gör ett brott som ställer bilen där men dem kan inte gör nåt åt det?

Dom kan nog bara ringa polisen och hoppas på hjälp därifrån , om dom flyttar din bil så gör dom ett brott också.

Den som olovligen nyttjar grannens parkering gör sig sannolikt skyldig till egenmäktigt förfarande.
Den som olovligen flyttar grannens bil som grannen olovligen ställt på ens parkering gör sig sannolikt skyldig till egenmäktigt förfarande. Men lite bättre grannsämja än så får man väl hoppas på :)

Detta är något mer problematiskt i båtvärlden och gästhamnar där båtar ofta lägger lägger sig på sådant sätt att man måste flytta andra för att kunna flytta sig själv, särskilt då man ska lägga loss och andra båtar ligger utanför. Man begår då, i juridisk mening, ett brott när man flyttar dessa för att själv komma loss. Eller som en idiot till norrman gjorde i Smögen en gång, helt enkelt bara släppte loss båtarna utanför och drog sin väg.

Micro skrev:
Dom kan nog bara ringa polisen och hoppas på hjälp därifrån , om dom flyttar din bil så gör dom ett brott också.
Står bilen i vägen så flyttar Kronofogden den direkt. Sedan lär det komma en saftig faktura, 3-5000 skulle jag gissa.

thomasx skrev:
...
Detta är något mer problematiskt i båtvärlden och gästhamnar där båtar ofta lägger lägger sig på sådant sätt att man måste flytta andra för att kunna flytta sig själv, särskilt då man ska lägga loss och andra båtar ligger utanför. Man begår då, i juridisk mening, ett brott när man flyttar dessa för att själv komma loss. Eller som en idiot till norrman gjorde i Smögen en gång, helt enkelt bara släppte loss båtarna utanför och drog sin väg.
Lite OT, men i sjön gäller helt andra lagar. I en allmän hamn finns en hamnordning och i en gästhamn en hamnkapten som är befäl och gör som han/hon vill. SXK kan t.ex. flytta båtar från sina bojar om de är felparkerade och sedan skicka en räkning.

Norrmannen var dock en idiot. :D

Johan Gunverth skrev:
Lite OT, men i sjön gäller helt andra lagar. I en allmän hamn finns en hamnordning och i en gästhamn en hamnkapten som är befäl och gör som han/hon vill. SXK kan t.ex. flytta båtar från sina bojar om de är felparkerade och sedan skicka en räkning.

Norrmannen var dock en idiot. :D
Att det finns internationella sjövägsregler förtar inte brottsbalken.

Se en fråga och svar med referens på SXK's hemsida i just ett sådan här ärende här,

http://www.sxk.se/node/18630

mycke_nu skrev:
Står bilen i vägen så flyttar Kronofogden den direkt. Sedan lär det komma en saftig faktura, 3-5000 skulle jag gissa.
Det är inte kronofogden som flyttar bilar utan kommunen. Problemet är att fakturan kommer till markägaren som beställt flytten när det är privat mark.

thomasx skrev:
Att det finns internationella sjövägsregler förtar inte brottsbalken.

Se en fråga och svar med referens på SXK's hemsida i just ett sådan här ärende här,

[länk]
Det var ju en tolkning, som författaren själv skriver. Vart tog hamnfogden (ibland hamnkaptenen) vägen? Lite väl tunt där.
Jag talade bara i allmänhet om att det är annorlunda på sjö, framför allt i saltsjön. Har kollegor som arbetet med sjörätt, så dessa frågor har jag redan fått förklarat.

OT, som sagt.

Självklart ska jag inte parkera nån bil hos grannen, vår bara intresserad...

Vad gäller framför någon annans hus om det inte finns några skyltar?

Vad menar du med framför någons hus. På gatan där du t.ex blockerar infarten eller inne på någons tomt?

mycke_nu skrev:

Vart ställer fogden bilen? Vem betalar för flytt samt uppställning?

När jag har pratat med polisen om såna här fall har det aldrig varit så enkelt att man bara kan ringa fogden så är problemet löst.

Jag råkade ut för detta. För 8-10 år sen. Skulle köra till sjukhuset.
Tur jag sett idiotens bil på morgonen.

Ringde polisen. I en timma jagade de idioten. Bankade på grannens dörr. Till slut kopplade de (polisen) bilen till deras och drog ca 3 meter. Och lade en bot på framrutan. Sen då vi kom från sjukhuset, var bilen borta. Idioten sov! Men var glad det slutade så.

emde skrev:
Vad menar du med framför någons hus. På gatan där du t.ex blockerar infarten eller inne på någons tomt?

Nej framför husen här tex, så har vi en plätt gräs, 10x1.5 meter, pappa brukar säga, ställ dig inte framför grannens hus..

Ingen ingång är så man blockerar inget så att säga..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.