3 728 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Kräva slutbetalning efter nästan 2 år?
Sida 1 av 2
Vi hade en hantverkare hos oss för 2 år sen som totalrenoverade vårt badrum, han tänkte lite fel när han gjorde en låda som skulle dölja rören så han gjorde ytterliggare en låda som skulle dölja avstängnings kranarna till vattnet. den lådan skulle fästas med magneter i taket?! Lådan är hyffsat tung då den är kaklad.
Lådan sattes aldrig upp, vi ringde flera gånger och han hade mkt att göra men lovade att höra av sig.
NU har han hört av sig och vill ha sina 10,000kr som fattas i slutbetalningen, han kan också tänka sig att sätta upp lådan.
Vad händer om lådan trillar ner? Har vi nån garanti/försäkring på att vi får det fixat eftersom kontraktet på renoveringen gick ut 7/4 2011?
Måste vi ens betala efter en sån här lång tid?
Lådan sattes aldrig upp, vi ringde flera gånger och han hade mkt att göra men lovade att höra av sig.
NU har han hört av sig och vill ha sina 10,000kr som fattas i slutbetalningen, han kan också tänka sig att sätta upp lådan.
Vad händer om lådan trillar ner? Har vi nån garanti/försäkring på att vi får det fixat eftersom kontraktet på renoveringen gick ut 7/4 2011?
Måste vi ens betala efter en sån här lång tid?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Han är visserligen "något sen". Men om vi antar att ni inte hade någon vitesklausul i avtalet. Då har ni bara rätt till ekonomisk kompensation för faktiska verifierade kostnader som beror på förseningen.
Däremot så kan man som kund häva avtalet och låta en annan firma slutföra på bekostnad av den första firman, om entrerenören är kraftigt försenad, och om förseningen är av stor betydelse för beställaren.
Men då är formkravet att man måste meddela entreprenören att man har för avsikt att ta in en annan firma, och ge entreprenören en rimlig tid att till slut färdigställa. Så även om det gått flera år, så måste du ge firman en chans att göra klart under hot om att annars tar ni in en annan firma.
Sedan är det en annan femma om den där lådan som skall sitta med magneter i taket är en vettig lösning, men risken är att ni kan anses ha accepterat den lösningen. När han satt upp den och innan ni slutbetalar så får ni väl testa den, slå lite hårt i dörren eller något annat som kan skaka loss den.
Däremot så kan man som kund häva avtalet och låta en annan firma slutföra på bekostnad av den första firman, om entrerenören är kraftigt försenad, och om förseningen är av stor betydelse för beställaren.
Men då är formkravet att man måste meddela entreprenören att man har för avsikt att ta in en annan firma, och ge entreprenören en rimlig tid att till slut färdigställa. Så även om det gått flera år, så måste du ge firman en chans att göra klart under hot om att annars tar ni in en annan firma.
Sedan är det en annan femma om den där lådan som skall sitta med magneter i taket är en vettig lösning, men risken är att ni kan anses ha accepterat den lösningen. När han satt upp den och innan ni slutbetalar så får ni väl testa den, slå lite hårt i dörren eller något annat som kan skaka loss den.
Oj, jösses. Om jag vore ni så skulle jag nog meddela honom att ni åtgärdat själva och er insats var värd ungefär 10,000 SEK i arbete och material och ledighet från era ordinarie jobb. Se till att få ner i e-postet att då han inte hört av sig, trots att ni ringt honom x ggr så förutsatte ni att relationen var avslutad.
Det är något av en chansning, men jag skulle testa och se svaret, det är ju oförskämt att komma år efter. Att man kan bli fakturerar är ju en sak......men vilja färdigställa? Nej, orimligt. Vanliga kontrakt ger hantverkaren två månader på sig att åtgärda anmärkningar efter slutbesiktning.
Det är något av en chansning, men jag skulle testa och se svaret, det är ju oförskämt att komma år efter. Att man kan bli fakturerar är ju en sak......men vilja färdigställa? Nej, orimligt. Vanliga kontrakt ger hantverkaren två månader på sig att åtgärda anmärkningar efter slutbesiktning.
Hantverkaren har förmodligen hamnat i trångmål av ekonomisk art (för dyra julklappar kanske). Talar dock för honom att han inser att det inte bara är att komma med en faktura utan att det även gäller att bygga/åtgärda något.
Jag håller nog med Byggis1976 och skulle göra liknande aktion.
Å andra sidan är formkraven sådana som hempularen skrivit. Och ett företag har tre år på sig att kräva in fakturan. Och i och med att hantverkaren nu vill ha betalt så förlängs "krav"-tiden med ytterligare 3 år.
En kompromiss kanske kan vara framgångsrik.
Jag håller nog med Byggis1976 och skulle göra liknande aktion.
Å andra sidan är formkraven sådana som hempularen skrivit. Och ett företag har tre år på sig att kräva in fakturan. Och i och med att hantverkaren nu vill ha betalt så förlängs "krav"-tiden med ytterligare 3 år.
En kompromiss kanske kan vara framgångsrik.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Har han gjort allt rätt eller åtgärdat alla fel och allt är klart så har ni ingen rätt att bestrida fakturan om ni inte anser att han överfakturerat. Ni kan inte heller neka han att göra färdigt och sen göra klart själva och kräva ersättning.
Hrm.. då har man egentligen ingen nytta av att ha ett slutdatum med på ett kontrakt om man inte har ett vitesklausul ? Han skulle i princip kunna höra av sig efter 2år och 11 månader och få fortsätta på jobbet eftersom vi inte får neka honom det?
Eftersom hantverkaren inte hörde av sig som han lovat så trodde vi att han inte var intresserad av att fullfölja jobbet.
Det var inte förrän han tillverkat lådan som vi fick reda på att den skulle fästas med magneter, en lösning som jag känner mig osäker på om den håller i längden. Det var efter det som han inte hörde av sig mer.
Eftersom hantverkaren inte hörde av sig som han lovat så trodde vi att han inte var intresserad av att fullfölja jobbet.
Det var inte förrän han tillverkat lådan som vi fick reda på att den skulle fästas med magneter, en lösning som jag känner mig osäker på om den håller i längden. Det var efter det som han inte hörde av sig mer.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Du kan ju säga att du tycker magneter inte kommer hålla och är rädd att den ska trillar ner och kräva en annan lösning. Kommer ni sen överens om det så finns det ju ingen anledning att inte betala honom om det inte är något mer du nämnt än.
johan ivarsson skrev:
Nja. Detta lär väl inte innefattas av detta. De höll ju inne en summa pga att arbetet inte slutfördes...
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo det finns en nytta, för du kan alltså när förseningen tillräckligt stor, välja att slänga ut hantverkaren, men du måste då som sagt ge honom en sista chans. Den chansen skall då vara utformad så att hantverkaren har en rimlig möjlighet att utföra jobbet.rödtoppen skrev:
Men med rimlig menas inte "först skall jag fixa Karlssons tak, sedan var det Johanssons altan och så skall jag till Thailand, sedan kanske jag hinner med ditt badrum". Utan rimlig tid är att om arbetet tar två dagar, så är det rimligt att han får en vecka på sig (lite tid för att boka om Thailandsbiljetterna måste han få). Har han ett oavslutat jobb hos dig som är kraftigt försenat så är det den högsta prioritet han skall ha.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag personligen är lite kluven till viten. De är givetvis bra att ha när en hantverkare bara överger bygget. Men om slutdatum har passerat och vitet börjar bli jobbigt för byggaren, så finns det en risk att det slarvas eller tom. fuskas för att komma ur vitesfällan.
Utan att ha närmare kunskap så tycker jag att ni borde ha en bra förhandlingsposition. Om badrummet enligt kontrakt skulle vara klart 7/4-11 så borde hantverkaren inte kunna komma över 1½ år senare och säga att "det är klart". Det låter helt orimligt. Särskilt då han inte svarat på era tidigare samtal.