Vi flyttade in i vårt hus i oktober förra året. Ena sidan av fastigheten vätter mot en dunge och en fotbollsplan. Kommunen äger en del av marken, och resten är en samfällighet. Träd från både kommunens mark och samhällighetens växer in över vår gård. Från kommunens mark växer de även in under takpannor på bostadshus, och in i skorsten på uthus.

Det var ett evigt ringande innan jag fick tag på rätt person, och den personen jobbar på ett kommunalägt bolag som sköter bland annat park och mark. Det här var i början av juni, och personen lovade att ta tag i mitt ärende så fort som möjligt. Två månader senare började jag att tröttna på att ingen hörde av sig, så jag ringde personen igen. Självklart på semester, så jag mailade henne. När hon hade återkommit från sin semester, och fortfarande inte hört av sig ringde jag åter, gång på gång. Alltid oanträffbar. Ringde då upp hennes chef och förklarade mitt problem. Han hänvisade tillbaka till den här kvinnan, och sa att jag kunde hämta en blankett och ansöka om att få ta ner träden. Förklarade att jag inte var intresserad av att ta ner kommunens träd.

För två veckor sedan kom min fru in och berättade att någon stod på vår gård och fotograferade. Sprang ut och såg hur en man började rulla iväg i en bil märkt med det kommunala bolagets logo. När han såg att jag sprang efter bilen stannade han och yrade om tomtgränser hit och dit, och att han skulle höra av sig när han visste vart kommunens mark slutade.

Nu har det som sagt gått två veckor, och kommunens träd fortsätter att orsaka materiella skador. Tänker inte ta ner några träd själv, då jag har takbyte, äkta hussvamp i ladan, köksrenovering och massor av annat att göra.

1. Kommunalägda bolag, lyder de under förvaltningslagen?
2. Kan jag på något vis få kommunen att agera?
3. Kan jag få ersättning för de materiella skador kommunens träd orsakar?

Normalregeln är att om en grannes träd växer in på din tomt så har du rätt att ta bort det som växer över tomtgränsen, men du måste ge grannen möjlighet att göra det själv först.

Du kan inte tvinga en granne att beskära sina träd eller annan växtlighet.

Så som svar på din fråga, nej jag tror inte att du kan begära ersättning från din granne.

Det är ju löjligt! Ska jag behöva hålla efter kommunens träd för att slippa materiella skador?

Finns inte en chans att jag kan ta bort det som växer över tomtgränsen, för det är 4 meter upp i luften. Att ta ner hela trädet är det enda alternativet. Ger dem 5 arbetsdagar till, sen så sågar jag ner dem helt. Hoppas det inte blir något efterspel :p

Flöjten5 skrev:
Det är ju löjligt! Ska jag behöva hålla efter kommunens träd för att slippa materiella skador?

Finns inte en chans att jag kan ta bort det som växer över tomtgränsen, för det är 4 meter upp i luften. Att ta ner hela trädet är det enda alternativet. Ger dem 5 arbetsdagar till, sen så sågar jag ner dem helt. Hoppas det inte blir något efterspel :p
Nja, svaret du fick tidigare var vad du får göra och ska göra. Sedan kan du såga ned träd på annans fastighet och hoppas på att du slipper juridisk process mot dig.
Men fyra meter upp är väl inga problem, med vanlig grensåg, t.ex. Fiskars som är 4m + din egen längd, så fixar man det. Att ge sig på att såga ned träd om du inte har kunskapen är inte enklare, speciellt inte nära byggnader som du har.

Att såga ned trädet utan tillstånd är inte att rekommendera. För det första så riskerar du att stadsbyggnadskontoret skickar en straffavgift på 11 000 (standardavgift). Sedan så kan du bli skyldig att återplantera ett liknande träd,eller iallafall att betala vad en sådan återplantering kostar. Skadestånd på en bra bit över miljonen har förekommit. och skadestånd i storleksordningen 30 - 50 000 är inte ovanligt.

Ärligt talat så ser jag inte det löjliga i situationen. Du är fastighetsägare, du behöver vidta åtgärder för att skydda dit hus. Visst, det enklaste vore om kommunen tar ned trädet, men när de nu inte gör det, och de har ingen skyldighet vare sig att ta ned trädet eller att hindra det från att växa in på din tomt, så får du som fastighetsägare sköta din tomt, och det inkluderar att beskära växtlighet som råkar ha sina rötter på en annan tomt.

Nu börjar det lösa sig. Nu har det kommunalägda bolaget kommit på att det är kommunen som äger marken. Efter kontakt med rätt person på kommunen ska jag välja vilka träd jag vill få bort, och så kommer de hit och fixar det under hösten. :thumbup:

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kan bara tillägga att kommunen har varit här nu och sågat ner träd. Arbetsledaren frågade om jag hade några andra träd jag ville bli av med när de ändå var här, så de gick in på min tomt och tog ner och städade bort 5 gråalar helt gratis.Lyckligt slut!

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.