5 908 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Köpte huset i somras - ännu inte fått alla nycklar
Förra ägaren sa vid kontraktskrivningen att det fanns fyra nycklar till huset. Hann hittade två, och sa att ytterligare en fanns hos hemtjänsten. Sedan ändrades det till att det var tre nycklar totalt (vilket jag personligen tror är ren lögn för att slippa jaga en fjärde nyckel). Vi flyttade in sista augusti, saknar fortfarande den tredje nyckeln. Vi har varit på förra ägaren flera gånger, och han har lovat att ordna det men nu har snart fem månader passerat.
Sist vi hade kontakt med förra ägaren och hans familj var strax innan jul. Då skulle de ordna nyckeln omedelbums, sa de. Idag ringde vi igen, och de sa då att hemtjänsten haft stängt. Är det verkligen möjligt att hemtjänsten blir helt okontaktbara under en halv månad på grund av helgerna? Klämdagar i all ära. Är less på hela upplägget nu.
Vad har vi för juridiskt hållbara möjligheter att byta lås runtom (det är tre ytterdörrar) och fakturera förra ägaren? Det känns inte bra att inte ha alla nycklar i sin ägo. Dessutom känns det tveksamt försäkringsmässigt. Vi har nått en situation när vi faktiskt har behov för en tredje nyckel och det känns otroligt dumt att göra en kopia.
Någon som vet vad som gäller? Och vad det kan kosta att byta lås?
Sist vi hade kontakt med förra ägaren och hans familj var strax innan jul. Då skulle de ordna nyckeln omedelbums, sa de. Idag ringde vi igen, och de sa då att hemtjänsten haft stängt. Är det verkligen möjligt att hemtjänsten blir helt okontaktbara under en halv månad på grund av helgerna? Klämdagar i all ära. Är less på hela upplägget nu.
Vad har vi för juridiskt hållbara möjligheter att byta lås runtom (det är tre ytterdörrar) och fakturera förra ägaren? Det känns inte bra att inte ha alla nycklar i sin ägo. Dessutom känns det tveksamt försäkringsmässigt. Vi har nått en situation när vi faktiskt har behov för en tredje nyckel och det känns otroligt dumt att göra en kopia.
Någon som vet vad som gäller? Och vad det kan kosta att byta lås?
Nu vet inte jag vad det är för lås som är aktuella. Är det sjutillhållarlås så måste ju hela låset bytas. Är det typ ASSA-lås så är det ju mindre jobb att byta.
Den magkänsla jag får av din beskrivning av säljaren är att jag skulle nog ta smällen och byta lås och hålla honom så långt borta från mig som möjligt.
Även om rätt skall vara rätt så är det ibland enklast att böja på huvudet.
På köpet kan du ju få ett enhetligt nyckelsystem till alla dörrar.
Den magkänsla jag får av din beskrivning av säljaren är att jag skulle nog ta smällen och byta lås och hålla honom så långt borta från mig som möjligt.
Även om rätt skall vara rätt så är det ibland enklast att böja på huvudet.
På köpet kan du ju få ett enhetligt nyckelsystem till alla dörrar.
Då min dörr inte höll "standardmått" lät jag en låssmed byta hela låset. Till ett nytt Dorma lås Det gick på 3538sek efter rotavdrag. ingick dock bara två nycklar.Men är du lite händig kan du köpa enbart låscylindern och byta själv.
Det är väl bara att bluffa? Ring säljaren och säga att du bokat tid med låssmed om tre veckor och att säljaren kommer få stå för bytet.
Antingen så dyker det upp en nyckel eller så går denne med på att betala eller så vägrar han.
Antingen så dyker det upp en nyckel eller så går denne med på att betala eller så vägrar han.
Oavsett rätt eller fel, så är det inget jag skulle tjafsa om. Man ska välja sina strider, dessutom så är det vettigt att byta ut alla låsen när man flyttat till ny bostad. Man vet inte vem som har nycklar....
Jag har bytt lås varje gång jag bytt bostad oavsett hur många nycklar jag fått.
Oftast har det visserligen varit gamla slitna lås som ändå passerat bäst före datum men det har känts bäst att veta var och vem som faktiskt har nycklar till ens bostad.
För TS del tycker jag inte det finns så mycket att fundera på. Bytt lås och gå vidare i livet.
Oftast har det visserligen varit gamla slitna lås som ändå passerat bäst före datum men det har känts bäst att veta var och vem som faktiskt har nycklar till ens bostad.
För TS del tycker jag inte det finns så mycket att fundera på. Bytt lås och gå vidare i livet.
Byt lås och ta kostnaden själv.
Om säljaren säger att han givit mig alla nycklar vid ett husköp, är det åtminstone för mig självklart att jag trots det byter ut alla lås. Jag vill vara säker på att det inte finns några andra nycklar i omlopp, ingen höjdare om man får inbrott nått år efter köpet där någon gått in med nyckel. Då blir det trassligt med försäkringsbolaget!
Om säljaren säger att han givit mig alla nycklar vid ett husköp, är det åtminstone för mig självklart att jag trots det byter ut alla lås. Jag vill vara säker på att det inte finns några andra nycklar i omlopp, ingen höjdare om man får inbrott nått år efter köpet där någon gått in med nyckel. Då blir det trassligt med försäkringsbolaget!
Byt låsen för din egen säkerhets skull, inget att gnälla om det är normalt att man gör det när man köper beg bostad. Ingen garanti om att det inte finns nycklar på byggden i orätta händer. Det blir problem om någon gått in för det är inte inbrott då.
Som flera skrivit. Byt lås. Vill du få tillbaka några kronor kanske de går att sälja till en bekant att använda långt ifrån huset eller kanske sommarställe. Ingen som gissar sig till var låsen hamnat.
Inbrott är det oavsett, eller rättare grov stöld genom inbrott i bostad.cecar33 skrev:
Juridiskt spelar det ingen roll hur någon olovligen tar sig in vid en stöld. Det är snarare en försäkringsfråga med ev högre självrisk
Kan du byta ut endast cylindrarna så behöver det inte alls bli dyrt, en trepack cylindrar från Habo kostar 700 spänn på jula. Om du nöjer dig med deras eget märke Hard Head så får du trehundra över vilket nästan ger dig ett brytskydd till altandörren.
Att kopiera en nyckel kostar kring hundringen. Det slipper du om du köper en sån här sats.
Att kopiera en nyckel kostar kring hundringen. Det slipper du om du köper en sån här sats.
Klicka här för att svara