13 075 läst ·
92 svar
13k läst
92 svar
Kan entrepenören lägga på avgifter för tjänster som inte är avtalade?
Sida 1 av 7
Byggfirman har satt in ett fönster.
Det skulle vara fast pris på arbetet. Sedan skulle kostnad för material (lister och isolering) tillkomma.
Men förutom det har firman på fakturan lagt till avgift för avfallshantering med drygt 600 kr.
Får de göra så?
Vi har inte beställt avfallshantering och firman har inte offererat det.
Om det är obligatoriskt att de tar hand om materialet och så borde de väl ha informerat om det innan.
Det hade väl varit en sak om vi satt in 10 fönster, men när det bara är 1 fönster så blir avgiften lite onödigt stor del av det totala priset.
Och jag undrar om principen är laglig.
Det skulle vara fast pris på arbetet. Sedan skulle kostnad för material (lister och isolering) tillkomma.
Men förutom det har firman på fakturan lagt till avgift för avfallshantering med drygt 600 kr.
Får de göra så?
Vi har inte beställt avfallshantering och firman har inte offererat det.
Om det är obligatoriskt att de tar hand om materialet och så borde de väl ha informerat om det innan.
Det hade väl varit en sak om vi satt in 10 fönster, men när det bara är 1 fönster så blir avgiften lite onödigt stor del av det totala priset.
Och jag undrar om principen är laglig.
Nej, så får de inte göra. RIng och prata med dem. Ifall det inte löser sig direkt så bestrid fakturan skriftligen i den del som gäller de 600:-. Så har du i alla fall fortfarande ditt på det torra var gäller de rent juridiska bitarna.
Å jag läste nyligen att ni även har rätt att få se orginalkvittona på materialinköpen, men jag måste fasiken leta reda på det igen för jag kommer inte ihåg nu var jag såg det. (Det kan ha varit i samband med Entreprenadkontraktet och ABS09).
Å jag läste nyligen att ni även har rätt att få se orginalkvittona på materialinköpen, men jag måste fasiken leta reda på det igen för jag kommer inte ihåg nu var jag såg det. (Det kan ha varit i samband med Entreprenadkontraktet och ABS09).
Redan mellan näringsidkare så är det inte OK att ta ut andra avgifter än de som är avtalade, annat än om detta följer av handelsbruk, tidigare praxis mellan parterna och liknande. I förhållande till konsument finns knappast något sådant utrymme alls, utan det enda som får krävas är det som är avtalat eller följer av lag. Detsamma gäller t.ex. förseningsavgifter, dröjsmålsränta vid sen betalning osv. Otydligheter i avtalet är risker som näringsidkaren bär.
Alltså, precis som thomsx beskriver. Bestrid den del av fakturan som inte har stöd i avtalet.
Alltså, precis som thomsx beskriver. Bestrid den del av fakturan som inte har stöd i avtalet.
Tusen tack för svaren!
Vore jättebra att få någon lag att hänvisa till ang spec av materialkostnad. Fakturan förfaller redan i morgon och firman svarar inte, så jag måste börja fila på ett bestridande i kväll...
Vore jättebra att få någon lag att hänvisa till ang spec av materialkostnad. Fakturan förfaller redan i morgon och firman svarar inte, så jag måste börja fila på ett bestridande i kväll...
Läs konsumenttjänstlagen så klarnar det nog.Sir Duke skrev:
Här hittar du både lagtexten och tolkningar av av vad den gäller.
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumenttjanstlagen/
Antagligen passar det bra med en formulering typ att den tjänsten ej var beställd eller avtalad.
Förövrigt, har ni något avtal er mellan så lusläs det först, så det inte står något om det där.
Nej inget riktigt avtal finns. Vi kom överens per telefon om jobbet, sen propsade jag på att få skriftlig bekräftelse och då mejlade han. Fast pris 3200 för arbete, exklusive ev material. Fick inget riktpris för materialet heller.
Nej.
Han sa att han skulle städa. Jaha sa jag. Det var ju ingen fråga. Och han sa inte att det skulle kosta 600 kr, i så fall hade jag ju förbjudit honom att röra det och själv eldat upp det eller lämnat det på återvinningscentralen för 0 kr.
Han sa att han skulle städa. Jaha sa jag. Det var ju ingen fråga. Och han sa inte att det skulle kosta 600 kr, i så fall hade jag ju förbjudit honom att röra det och själv eldat upp det eller lämnat det på återvinningscentralen för 0 kr.
Eftersom du svarade jaha istället för att fråga om det ksotade nåt när han sade att han skulle städa är avgiften enligt min mening skälig, "alla" vet ju att det kostar pengar för företag att lmäna till tippen. Jag säger alltid ifrån att vi kan städa själva, har vakrn lust att betala timpenning för städtiden elelr avgift för tippnign, när jag som sagt gör det gratis själv, jag tar ju in hantverkare för att göra det jag inte klarar på egen hand.
Haha vilken humor du har.... Kul med folk som skämtar så här på söndagkvällen...Anna_H skrev:Eftersom du svarade jaha istället för att fråga om det ksotade nåt när han sade att han skulle städa är avgiften enligt min mening skälig, "alla" vet ju att det kostar pengar för företag att lmäna till tippen. Jag säger alltid ifrån att vi kan städa själva, har vakrn lust att betala timpenning för städtiden elelr avgift för tippnign, när jag som sagt gör det gratis själv, jag tar ju in hantverkare för att göra det jag inte klarar på egen hand.
För det gör du väl?
Har man ett fast pris så får man inte frångå det... och städning det ingår i de pengarna som han redan har vitsordat...
600kr handlar om bortforsling av skräp... det är inte städning....
tänkte bara berätta så att inte TS blir alltför orolig...
Redigerat:
Tja, det är ju vad hantverkaren kommer att säga iallafall.Odjuret skrev:Haha vilken humor du har.... Kul med folk som skämtar så här på söndagkvällen...
För det gör du väl?
Har man ett fast pris så får man inte frångå det... och städning det ingår i de pengarna som han redan har vitsordat...
600kr handlar om bortforsling av skräp... det är inte städning....
tänkte bara berätta så att inte TS blir alltför orolig...
För att nu fortsätta en liten debatt här istället... så skrev du inte att det var så hantverkaren skulle säga utan du skrev att det enligt din mening var skäligt....
Att säga jaha... är inte att godkänna en beställning....
Att säga jaha... är inte att godkänna en beställning....
Eftersom det var ett fast pris ex material och bortforsling så verkar hantverkaren uppfattat det som att du ville han skulle ta med sig skräpet. Om du är av annan uppfattning så betalar du inte den biten och tar diskussionen med hantverkaren för att förstå hans synvinkel.
600kr är dyrt men inte oskäligt beroende på vad det kostar för honom på tippen.
600kr är dyrt men inte oskäligt beroende på vad det kostar för honom på tippen.