9 046 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
vems ansvar i bostadsrätt?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Nej jag håller med om att stadgarna är otydliga på den punkten. Det kombinerat med att i normalstadgar så står föreningen för allt yttre underhåll, brukar begränsas till att medlemmen får måla insidan av dörren, insidan av fönster.
Det som talat för att föreningen skall ansvara för brister i altandörren, om det är själva ramen som är fel, är att man så specifikt talar om glas och beslag, och målarfärg. Om medlemmen skulle stå för hela dörren så skulle det varit lättare att skriva det så.
I det här fallet så är dörren "sned", det betyder oftast att gångjärnen behöver justeras, eller tom. är utslitna. Det ligger i så fall under "beslag".
Att en mäklare häver ur sig felaktigheter är normalt. Du skall aldrig lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger, oavsett om vad han uttalar sig om, dubbelkolla allting.
Den där listen vid fönstret, jag förstår inte riktigt vad det är för list.
Det som talat för att föreningen skall ansvara för brister i altandörren, om det är själva ramen som är fel, är att man så specifikt talar om glas och beslag, och målarfärg. Om medlemmen skulle stå för hela dörren så skulle det varit lättare att skriva det så.
I det här fallet så är dörren "sned", det betyder oftast att gångjärnen behöver justeras, eller tom. är utslitna. Det ligger i så fall under "beslag".
Att en mäklare häver ur sig felaktigheter är normalt. Du skall aldrig lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger, oavsett om vad han uttalar sig om, dubbelkolla allting.
Den där listen vid fönstret, jag förstår inte riktigt vad det är för list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1:a bilden visar terrassdörren. Glipa i övre vänstra hörnet. (Gångjärnen sitter på högra sidan.)
2:a bilden visar fönstret. Den röda pilen i nedre högra hörnet visar den "list" som det kommer upp kall luft ifrån. Det borde vara tätt där kan man tycka.
Hur gamla är fönsterna ? Problemet kan bero på att tätningslisterna är gamla och har torkat vilket ofta gör att de krymper och blir hårda, då får man ofta problem att det inte är tätt.
Om tätningslisten känns mjuk och "fjädrar" tillbaka och återfår sin form om man trycker på den så är den troligtvis okej.
Normalt skall du kunna justera mellanrummet mellan fönster/dörr och karmen på själva beslaget, frågan är var justeringen sitter och om det är du eller föreningen/vaktmästaren som skall göra detta.
Om tätningslisten känns mjuk och "fjädrar" tillbaka och återfår sin form om man trycker på den så är den troligtvis okej.
Normalt skall du kunna justera mellanrummet mellan fönster/dörr och karmen på själva beslaget, frågan är var justeringen sitter och om det är du eller föreningen/vaktmästaren som skall göra detta.
oceanis skrev:Ok, det framgick inte att det var ett radhus, men vad är skillnaden egentligen?lordi skrev:
Jag gör en del jobb för en större HSB-förening bestående av parhus. Där funkar det likadant som i den förening med lägenheter som jag bodde i förr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden