Vi har tecknat ett ABS09 att färdigställa huset utvändigt och invändigt, med undantag på el, vvs, plattsättning, markarbeten, ventilation, m.m., så alla snickerier. Ska inte snickaren så stå för alla verktyg, bygghjälpmedel m.m. för att kunna utföra sitt arbete på ett korrekt sätt? Inkluderar inte det byggställningar också, utan dem kan dom ju inte utföra takarbeten och fasadarbeten på säkert och kostnadseffektivt sätt.

Ställningar är dyra i inköp och jag tror inte det är många "småskuttare" som äger egna.

Att hyra kostar 150-350/dag beroende på höjd.

Ett annat alternativ är att beställa en byggd ställning av ett ställningsföretag.

Oavsett hur ställningen kommer dit så ska den betalas och jag tror inte att du kan hävda att den bör ingå i snickarens verktygsuppsättning.

Ok. Anta att jag signerar ett ABS09 där ett företag tar på sig att lägga taket komplett, exclusive material. Dom debiterar per arbetad timma. Vem står för deras arbetsmiljö och ansvar så dom har rätt förutsättningar för att göra ett komplett jobb?

Det jag menade var, om vi inte har avtalat om annat, och byggföretaget behöver en ställning, ska inte dom då stå för den? En dålig parallell, men ska jag också fixa en hammare och skruvdragare så dom kan göra sitt jobb? :)

Eftersom ställningen inte kan debiteras med timtid så måste den specificeras separat på kontraktet. Jag jobbade tidigare som plåtslagare (inom industrin) och på de upphandlingar som jag såg så stod det nästan alltid "kostnad för erforderliga ställningar tillkommer".

Jag tycker att du, både för din och din hantverkares skull, redan vid kontraktskrivning tar upp frågan om hur ställning debiteras.

Det brukar alltid stå i offerten vad som gäller med ställning, båda ställningen som sådan samt montering/demontering när det kommer till tex takarbeten då ställning är en förutsättning för jobbet.

Det vanligaste är som alla säger att kostnaden för ställningshyra tillkommer oavsett om snickaren äger ställning eller ej. Finns en del snickare som köpt ställning för att alltid ha tillgång till en men då det är en uddaprodukt debiterar ställningshyra fortfarande. Tiden för uppställning och nedplockning är debiterbar tid om arbetet ska ske på löpande debitering.

Det brukar finnas en liten notis att ev maskinhyra och redskapshyra kan tillkomma. På löpande timmar tillkommer allt möjligt som kostnad för avfallshantering, ev resekostnader, hyra av vissa maskiner etc.

Problemet blir istället om inget har sagts eller nämnts i avtalet utan det enda stipulerade är timpenningen. Då är det faktiskt så att konsumentens uppfattning gäller generellt sett. Däremot får man förstås en hantverkare som är irriterad och känner sig blåst då det är självklart att just ställningshyra tillkommer. Juridiskt sett är han bunden vid kontraktet men i övrigt lär intresset för ett väl utfört jobb vara rätt lågt

tronen skrev:
Ok. Anta att jag signerar ett ABS09 där ett företag tar på sig att lägga taket komplett, exclusive material. Dom debiterar per arbetad timma. Vem står för deras arbetsmiljö och ansvar så dom har rätt förutsättningar för att göra ett komplett jobb?

Det jag menade var, om vi inte har avtalat om annat, och byggföretaget behöver en ställning, ska inte dom då stå för den? En dålig parallell, men ska jag också fixa en hammare och skruvdragare så dom kan göra sitt jobb? :)
Med reservation för att jag inte har klart för mig exakt vad som står i ABS09. Men du som fastighetsägare är ansvarig för arbetsmiljön vid arbeten på ditt hus. Du är skyldig att se till att den firma du anlitar använder lämplig skyddsutrustning. Detta kan man avtala bort, men då är du fortfarande ytterst ansvarig. Dvs. då måste du kontrollera att den du överfört ansvaret på via avtalet verkligen tar det på allvar.

hempularen skrev:
Med reservation för att jag inte har klart för mig exakt vad som står i ABS09. Men du som fastighetsägare är ansvarig för arbetsmiljön vid arbeten på ditt hus. Du är skyldig att se till att den firma du anlitar använder lämplig skyddsutrustning. Detta kan man avtala bort, men då är du fortfarande ytterst ansvarig. Dvs. då måste du kontrollera att den du överfört ansvaret på via avtalet verkligen tar det på allvar.
Inte i ABS 09 som reglerar ansvaret mellan företag och konsument. Här tar entreprenören fullt ansvar och du som beställare får t.ex. besöka arbetsplatsen under ledning av entreprenören och ska följa arbetsledningens anvisningar vid ev. besök. Så ska man ta ytterlighet utifrån avtalet måste du som beställare alltid informera entreprenören innan du besöker arbetsplatsen och få godkännande.
Det du säkert tänker på är när ett företag, dvs inte konsument, upphandlar tjänster och där man inte kan avsäga sig ansvaret för den egna arbetsmiljön där verksamhet kanske bedrivs samtidigt som en entreprenör utför arbete.

Jag tror inte du hittar något specifikt om detta i lagen, det bör avtalas. Sen är det ju, kan man tycka, entreprenören som bör ha tagit uppger om de nu inte tar med den i " arbete". ABS09 ger dig som konsument starkt skydd att det du uppfattat skall ingå ( inom rimlighetens gräns) är det som ingår, om inte entreprenören bevisar det motsatta - dvs har informerat dig.

Men, det bästa om både du och entreprenören missat detta är ju att kompromissa kan jag tycka? Delad kostnad?

kinglolle skrev:
Det vanligaste är som alla säger att kostnaden för ställningshyra tillkommer oavsett om snickaren äger ställning eller ej. Finns en del snickare som köpt ställning för att alltid ha tillgång till en men då det är en uddaprodukt debiterar ställningshyra fortfarande. Tiden för uppställning och nedplockning är debiterbar tid om arbetet ska ske på löpande debitering.
Bygger just nu på löpande där byggaren har en egen ställning och likt maskinhyra debiteras ställningshyra. Resning/flyttning/rivning av ställning går på timtid och sen debiteras 300+moms/dag för de dagar som de är där och jobbar. Juridiskt rätt eller fel vet jag inte men på något sätt känns det rätt att ställningen genererar en hyra för ponera att han hade hyrt en ställning så hade denna kostnad likställts med maskinhyra.

tronen skrev:
Vi har tecknat ett ABS09 att färdigställa huset utvändigt och invändigt, med undantag på el, vvs, plattsättning, markarbeten, ventilation, m.m., så alla snickerier. Ska inte snickaren så stå för alla verktyg, bygghjälpmedel m.m. för att kunna utföra sitt arbete på ett korrekt sätt? Inkluderar inte det byggställningar också, utan dem kan dom ju inte utföra takarbeten och fasadarbeten på säkert och kostnadseffektivt sätt.
Ställning ingår i priset om det inte står i kontraktshandlingarna att den inte gör det. Så läs ditt kontrakt, står det något om ställning där? Om inte så ingår den i priset.

Byggis1976 skrev:
Jag tror inte du hittar något specifikt om detta i lagen, det bör avtalas. Sen är det ju, kan man tycka, entreprenören som bör ha tagit uppger om de nu inte tar med den i " arbete". ABS09 ger dig som konsument starkt skydd att det du uppfattat skall ingå ( inom rimlighetens gräns) är det som ingår, om inte entreprenören bevisar det motsatta - dvs har informerat dig.

Men, det bästa om både du och entreprenören missat detta är ju att kompromissa kan jag tycka? Delad kostnad?
I slutändan tog jag kostnaden. Han kunde jobba med deras ställningar, men det är mer kostsamt än att hyra en ställning. Jag betalar för timmar, och det tar tid att flytta runt skrotet. På detta så har jag andra entrepenörer som gör plåt och annat, så det kan vara vettigt att jag står för den kostnaden då det är delad kostnad.

Förhoppningsvis går resningen av huset SNABBT så vi inte behöver ställningen så länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.