Efter att ha läst igenom alla protokoll och annat för vår vägförening har jag fastslagit att även om den kallas vägsamfällighet i protokollen så är det ingen förrättad samfällighet utan en enkel vägförening där fastighetsägarna försöker hålla sams medans vägen blir allt sämre.

Dessvärre är bilagan om hur man en gång i tiden beräknade årsavgiften borta. Fastigheterna har olika taxor beroende var längs vägen den ligger. Dock anser en del att när man behöver skjuta till medel, som vid större insatser så är det samma summa för alla som gäller.

Jag har försökt att söka svar på vad jag trodde var en enkel fråga, men jag är tydligen för trött.
Vad är praxis vid beräkning av andelstalen vid en enkel vägförening med endast vanliga villor som fastigheter?

Räknar man från utfart eller räknar man angränsande tomtgräns?
Spelar det någon roll om vägen har två anslutningar till annan väg eller räknar man till närmsta anslutning?

Skulle tro (snillen spekulerar) att det är baserat på sträckan du kan utnyttja dvs din utfart som ligger längst in på vägen (som genererar flest meter på vägen) oavsett om ni använder den.

Såg nu att min sista fråga angående två anslutningar blev lite otydlig. :)

Alla fastigheter har endast en utfart vardera till den berörda grusvägen. Grusvägen har dock två anslutningar till annan väg. Man kan alltså välja om man vill köra åt höger eller vänster när man kör ut från sin egen tomt. De allra flesta väljer dock den kortaste vägen.

Kolla med lantmäteriet, de bör kunna förklara hur de räknar. De brukar vara rätt hjälpsamma utan att det kostar nått.

Verkar som att det är från egen utfart till anslutning till annan väg som man beräknar andelarna. Finns det flera anslutningar av den enskilda vägen gör man en uppskattning om vilken väg fastighetsägaren oftast använder.

Hemmakatten
Jag bor bredvid två stora samfälligheter om 200 respektive 300 hus som förvaltar vägarna. Där är det så att alla får betala lika mycket per år oavsett var i vägnätet man bor. Däremot skiljer man på permanentboende och fritidshusboende. De senare betalar 0.7 av en full andel/årsavgift. Pengar fonderas också varje år för kommande större underhåll.

Du ingår ju i en mycket mindre vägförening. Men samtidigt kan man ju ändå inte hålla på att ändra avgifterna stup i kvarten beroende på om någon fått nytt jobb och börjar använda en annan utfart.

Har du tittat på Riksföreningen för Enskilda Vägar, rev, tror jag de heter. De har en hemsida där du kanske kan få hjälp.

Kom på att vi är med i en gemensamhetsanläggning med 4 delägare. Det är en infartsväg, kanske 250 m lång. Den upprättades för 8 år sedan och vi har 1 andel av totalt 14 andelar. Vi använder inte vägen och har hittills inte betalat något alls.

Ring Lantmäteriets Arkiv och be att få ut handlingar för bildandet av vägen. Om de (handlingarna) finns nilagda i din akt så be LM kolla i någon av dr andra fastigheternas akter.

Vi är ca 100st i vår vägförening och alla betalar lika mycket...oavsett var man bor och om man är permanent eller sommar boende....

Om andelstalen är bestämda i en förrättning är det bara att använda de talen tills en ny förrättning görs. TS verkar ha en "oförrättad väg" och då gäller vad man kommer överens om.

Kanske läge att ta dit lantmätaren? Det blir inte billigt, men det blir rätt gjort. Alla får dela på kostnaden.

Där vägen går har det funnits grusväg i några hundra år och det har aldrig funnits någon samfällighet. Det som finns idag är en samling fastighetsägare som försöker komma överens och där medlemsavgifterna kan ändras hipp som happ på ett årsmöte.

Nu ska man dock försöka att ta fram en ny andelsberäkning då den gamla verkar vara borta. Ska föreslå att vi använder tonkilometermetoden som är en vedertagen metod och att vi utgår från fastighetens utfart och sträckan till den anslutning till allmän väg som man anser sig använda.

Ska kolla upp om vi inte ska gå med i REV, om inte annat för deras försäkringar då föreningen inte har någon försäkring idag.

Låter som en vanlig sits. Kan ni komma överens med samma metod om lantmätaren kommer att använda, så är det ju billigast. Men det håller bara tills nästa gång ni blir osams (eller ny fastighetsägare).

Kolla vad det skulle kosta att göra en förrättning, om inte annat så kan du ju ha det som slagträ i debatten ang. andelstal. För det låter inte som om alla tycker lika. :)

Om alla blir överens om er andelstalsberäkning kanske det funkar att debitera enligt den...
Är någon ej överens tror jag det inte att går att driva in enligt en egen andelstalsberäkning.

Då måste en riktig förrättning med lantmäteriet göras och efter det kan man debitera ut de verkliga kostnaderna.

/ATW
PS Dvs är ni överens kan ni göra som ni vill om inte måste lantmäteriet in Ds

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.