Jag bor i ett område med bostadsrätter, som består av enskilda villor och vi har enskilda fastighetsbeteckningar.

Jag bor i andra huset in på en tvärgata och har haft en ca 4m hög, tät häck mellan mig och grannen som bor på hörntomten. Häcken står på min tomt enligt ett rör som är nerslaget i backen som visst ska markera tomtgräns och den löper längs tomtgränsen som uppskattningsvis är 15-20m lång.

Förra året fick nämnda granne för sig att helt enkelt såga ner häcken så att den blev 60-70cm hög, vilket ger viss insyn på min tomt och dessutom ökat buller och blåst. Detta har han gjort utan att prata med mig överhuvudtaget och har alltså inte bett mig om lov.

Av olika orsaker har jag inte haft tid att bry mig om detta förrän nu, och nu vill jag alltså undersöka om det finns möjlighet att få någon slags ersättning för detta. Jag kan också säga att grannsämjan inte är en aspekt att ta hänsyn till, vi har bott grannar i två år och aldrig ens hälsat på varandra, dom andra grannarna har jag dock en normal kontakt med.

Är det någon som har varit med om något liknande? Bör man kontakta jurist som löser det åt en? Om man kan begära ersättning, hur ska den beräknas i så fall?

Tack så länge!

En möjlig väg är att gå via polisen, är det dock dåligt utmärkt vems häcken är så kan det bli svårt att styrka brott.

sir_erken skrev:
En möjlig väg är att gå via polisen, är det dock dåligt utmärkt vems häcken är så kan det bli svårt att styrka brott.
Tack för svaret. Att dra det till Polisen känns lite väl hårt, jag tänkte nog försöka lösa det som civilmål eller vad det kan tänkas heta.

Snacka med grannen, det kan ju vara så att grannen trodde att häcken var hans eller att det på något sätt var OK att klippa ner den.

Om grannen ber om ursäkt och har en trovärdig förklaring så tycker jag att du ska släppa det, häcken växer upp igen. Har det gått ett helt år så ser det ju lite fånigt ut att komma och gorma eller kräva ekonomisk ersättning. Kanske kan grannen ersätta dig symboliskt med en massa häckgödsel eller liknande?

Angående relationen så har ni ingen relation just nu. Drar du på med stora släggan är det risk att du istället får en fiende och det är ju aldrig bra. Du kanske vill bygga en friggebod nära tomten, behöver ansöka om något bygglov eller har något svartbygge som grannen får för sig att anmäla.

Är det bostadsrätter så äger ju en bostadsrättsförening fastigheterna.

Ta upp det med föreningens styrelse, det är ju inte din mark eller din häck.
Men jag har full förståelse för att grannen inte uppskattade en 4 meter hög häck, som kanske fortfarande växte, om den tog bort all sol från hans tomt.
Att han inte konfererade med dig är dock märkligt.

För övrigt tror jag att det kommer att uppfattas som lite märkligt om du drar upp detta efter ett helt år :|

pelpet skrev:
Snacka med grannen, det kan ju vara så att grannen trodde att häcken var hans eller att det på något sätt var OK att klippa ner den.

Om grannen ber om ursäkt och har en trovärdig förklaring så tycker jag att du ska släppa det, häcken växer upp igen. Har det gått ett helt år så ser det ju lite fånigt ut att komma och gorma eller kräva ekonomisk ersättning. Kanske kan grannen ersätta dig symboliskt med en massa häckgödsel eller liknande?

Angående relationen så har ni ingen relation just nu. Drar du på med stora släggan är det risk att du istället får en fiende och det är ju aldrig bra. Du kanske vill bygga en friggebod nära tomten, behöver ansöka om något bygglov eller har något svartbygge som grannen får för sig att anmäla.
Jag håller med dig till viss del. Har han gjort ett ärligt misstag så är det väl okej, men jag har väldigt svårt att se att det skulle vara det. Det är trots allt en ganska omfattande ändring han har gjort. Och jag är av den bestämdaste uppfattningen att gör man medvetet fel så får man stå för det.

KnockOnWood skrev:
Är det bostadsrätter så äger ju en bostadsrättsförening fastigheterna.

Ta upp det med föreningens styrelse, det är ju inte din mark eller din häck.
Men jag har full förståelse för att grannen inte uppskattade en 4 meter hög häck, som kanske fortfarande växte, om den tog bort all sol från hans tomt.
Att han inte konfererade med dig är dock märkligt.

För övrigt tror jag att det kommer att uppfattas som lite märkligt om du drar upp detta efter ett helt år :|
Bra poäng med styrelsen, ska prata med ordföranden.

Angående solen så ligger den i nordsidan hans hus, så det kan inte vara anledningen.

Jag förstår det märkliga i att dra upp det nu, det finns skäl till att jag inte har haft tid eller möjlighet förrän nu.

tandkramstub skrev:
Bra poäng med styrelsen, ska prata med ordföranden.

Angående solen så ligger den i nordsidan hans hus, så det kan inte vara anledningen.

Jag förstår det märkliga i att dra upp det nu, det finns skäl till att jag inte har haft tid eller möjlighet förrän nu.
Bra att du resonerar så öppet om detta Tandkrämstub!

Förhållandet till grannarna är väl något av det svåraste vi har att hantera.

En fråga lite off topic:
Hur kommer det sig att ni har en fyra meter hög häck?
Det kan väl knappast vara för insynsskydd, då brukar ju två meter räcka.
Är det något du har "ärvt" från en tidigare innehavare, eller har du bott där länge själv?
Det är väl inte Tuja :o

KnockOnWood skrev:
Bra att du resonerar så öppet om detta Tandkrämstub!

Förhållandet till grannarna är väl något av det svåraste vi har att hantera.

En fråga lite off topic:
Hur kommer det sig att ni har en fyra meter hög häck?
Det kan väl knappast vara för insynsskydd, då brukar ju två meter räcka.
Är det något du har "ärvt" från en tidigare innehavare, eller har du bott där länge själv?
Det är väl inte Tuja :o
Anledningen till att häcken är såpass hög har jag ingen aning om, jag har bara bott här i två år, så jag vet faktiskt inte, men det har varit väldigt skönt att ha den, speciellt på sommaren då den ger lä och hindrar insyn synnerligen effektivt.
Vad det är för sort vet jag inte, men det är en bladväxt med blad stora som en snusdosa knappt.

tandkramstub skrev:
Jag håller med dig till viss del. Har han gjort ett ärligt misstag så är det väl okej, men jag har väldigt svårt att se att det skulle vara det. Det är trots allt en ganska omfattande ändring han har gjort. Och jag är av den bestämdaste uppfattningen att gör man medvetet fel så får man stå för det.
Häcken är ju redan nedsågad, så det viktigaste är väl att se till att det inte händer igen? När du konfronterar grannen kommer denne troligen att säga att det var ett misstag oavsett om det är sant eller inte, och du kan inte veta om det är sanning eller lögn. Och i praktiken spelar det ingen roll, grannen kommer inte att göra om det.

Så funkar det ofta när man påtalar ett fel eller oönskat beteende, personen nekar eller försvarar sig men ändrar sig ändå. Ungefär som då man tillrättavisar en tonåring och får ett "håll käften skitgubbe" tillbaks och därefter skärper sig tonåringen ändå.

Erkänner grannen mot förmodan ett medvetet fel så kan du låta grannen föreslå lämplig ersättning.

I en bostadsrättsförening så brukar det vara den som bor på detta viset, som också är den som skall sköta det som är på tomten. Då är det bara att fråga grannen varför för det är ditt ansvarsområde och inte hans. Men han kanske vill kippa ditt gräs också, fråga honom. Tomt markeringen är väl upp till honom i alla högsta grad att känna till.

Med tanke på tiden som gått och att häcken faktiskt finns kvar så tycker även jag att ett neutralt samtal med granne nog borde vara första steget. Kanske först kolla med föreningen vems häcken är och vem som har skyldighet/rättighet att sköta den. Om det är din eller föreningens häck så fråga grannen om han är medveten om att han sågat ner din/föreningens häck och förklara vad det innebär för dig. Är han ångerfull så förklara att du vill ha upp häcken i höjd igen så snart som möjligt och fråga om han skulle kunna hjälpa dig ekonomiskt med gödsel (om det nu påskyndar processen). Mer än så känns bara som att skapa sig en ovän av en neutral person och så mycket annat är ju inte praktiskt att genomföra. Skulle vara att köpa nya, högre buskar då men det kanske är att ta i...? Samtidigt är ju frågan om just denna art kommer kunna växa sig hög igen utan att se rent jävlig ut, det beror ju på vad det är för något. I så fall är ju nya plantor på sin plats...

Om han däremot börjar blåneka eller hävda sin rätt och att häcken minsann är hans eller att den på något sätt förstört för honom hur mycket din den än är, då hade nog även jag börjat fundera på att ta till mer officiella medel för att för ut mesta möjliga ersättning.

ToRy skrev:
Med tanke på tiden som gått och att häcken faktiskt finns kvar så tycker även jag att ett neutralt samtal med granne nog borde vara första steget. Kanske först kolla med föreningen vems häcken är och vem som har skyldighet/rättighet att sköta den. Om det är din eller föreningens häck så fråga grannen om han är medveten om att han sågat ner din/föreningens häck och förklara vad det innebär för dig. Är han ångerfull så förklara att du vill ha upp häcken i höjd igen så snart som möjligt och fråga om han skulle kunna hjälpa dig ekonomiskt med gödsel (om det nu påskyndar processen). Mer än så känns bara som att skapa sig en ovän av en neutral person och så mycket annat är ju inte praktiskt att genomföra. Skulle vara att köpa nya, högre buskar då men det kanske är att ta i...? Samtidigt är ju frågan om just denna art kommer kunna växa sig hög igen utan att se rent jävlig ut, det beror ju på vad det är för något. I så fall är ju nya plantor på sin plats...

Om han däremot börjar blåneka eller hävda sin rätt och att häcken minsann är hans eller att den på något sätt förstört för honom hur mycket din den än är, då hade nog även jag börjat fundera på att ta till mer officiella medel för att för ut mesta möjliga ersättning.
Det låter som en sund inställning, vi börjar där och ser vart det tar vägen.

Som andra sagt, prata med grannen.
Om jag tolkar det hela rätt så är det du som är den "nya" grannen och "häckmarodören" har bott där länge?

Kan ju i så fall vara som så att innan ni flyttade dit var det er grannes uppgift att med jämna mellanrum kapa ner häcken och sköta den, och att h*n fortsatt med detta uppdrag av bara farten utan att fråga / prata med dig.

Zixten skrev:
Som andra sagt, prata med grannen.
Om jag tolkar det hela rätt så är det du som är den "nya" grannen och "häckmarodören" har bott där länge?

Kan ju i så fall vara som så att innan ni flyttade dit var det er grannes uppgift att med jämna mellanrum kapa ner häcken och sköta den, och att h*n fortsatt med detta uppdrag av bara farten utan att fråga / prata med dig.
Nja jag har bott där två år och grannen tre eller fyra enligt de andra grannarna.

Så vitt de andra grannarna kan minnas så har häcken i princip inte varit klippt på höjden alls sedan den planterades i början av 90-talet.

Jag vet inte vad det är för sorts häck, men vissa av stammarna var nog 13-15cm i diameter så den var rejäl :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.