anders07 skrev:
Anteckningar är en sak, men om jag mailar kommunen måste de svara på mitt mail, om bara så mycket att bekräfta att de tagit emot det. Mailet är då "diariefört" och kan begäras ut senare.
Uj, uj, uj vad mail jag skickade till kommunens Tekniska Kontor/Nämnd som aldrig blev besvarade eller ens verkade finnas till, i ett ärende för en förening under förra året. I ett fall hamnade brevet till Tekniska Nämnden med sekreterarens goda minne utan att diarieföras i ordförandes skrivbordslåda, utan att övriga nämndeledamöter fick reda på dess existens. Jo, det fick de senare, fast inte rätt väg ;).

En sak är vad de måste och ska göra. Vad som sedan görs i våra kommuner är tyvärr inte sällan något annat - vilket TS är ytterligare ett bevis på. Vad man gör åt det ? Det vet jag däremot inte....:confused:

Hade jag varit i TS situation hade jag starkt övervägt att flytta. Det spelar ingen roll att man har rätt - att slåss mot både grannen och korrupta kommunala tjänstemän kommer att vara oerhört energikrävande oavsett om man vinner eller förlorar i slutändan. Vissa strider är helt enkelt inte värda att ta.

Om man ändå ska vara ta strid så tror jag att man ska vara ordentligt påläst och veta både kommunens och sina egna rättigheter och skyldigheter, och i hög grad kommunicera skriftligt så att allt finns loggat. I ett sånt här fall där en eller flera tjänstemän uppenbarligen ägnar sig åt maktmissbruk så tror jag att det är bäst att vända sig till högre instans, dvs politikerna eller lokala pressen. En hög tjänsteman kan ofta ha politiska motståndare som gärna ser sådana här tjänstefel som en chans att göra sig av med motståndaren.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Hade jag varit i TS situation hade jag starkt övervägt att flytta. Det spelar ingen roll att man har rätt - att slåss mot både grannen och korrupta kommunala tjänstemän kommer att vara oerhört energikrävande oavsett om man vinner eller förlorar i slutändan. Vissa strider är helt enkelt inte värda att ta.

Om man ändå ska vara ta strid så tror jag att man ska vara ordentligt påläst och veta både kommunens och sina egna rättigheter och skyldigheter, och i hög grad kommunicera skriftligt så att allt finns loggat. I ett sånt här fall där en eller flera tjänstemän uppenbarligen ägnar sig åt maktmissbruk så tror jag att det är bäst att vända sig till högre instans, dvs politikerna eller lokala pressen. En hög tjänsteman kan ofta ha politiska motståndare som gärna ser sådana här tjänstefel som en chans att göra sig av med motståndaren.
Håller helt med. Man måste inse att man bara lever en gång, och då är det viktigt att inte spendera 10 år av sitt liv med en surdeg som bara sväller.

Ytterligare en sak man nog bör tänka på i dessa fall, som tyvärr nog är vanligare än man skulle vilja, är att man om man ska ta strid bör vara helt fläckfri själv. Man får inte ha en tveksam avloppslösning eller liknande, för då blir det motattack, gråt och tandagnisslan.

pelpet skrev:

Men någon måste ju till slut ta itu med en sån här ond granne! Om TS säljer så måste det ju bli till en köpare som sannolikt kommer att bo där tills Onda Grannen malt ner honom också.

tio_Pepe skrev:
Men någon måste ju till slut ta itu med en sån här ond granne! Om TS säljer så måste det ju bli till en köpare som sannolikt kommer att bo där tills Onda Grannen malt ner honom också.
Hade säljar-funderingar och tog hit en mäklare. Grannen såg självklart mäklarbilen och ringde upp mäklaren och ljög ihop nåt om oegentligheter runt min husrenovering som jag gjorde för ett par år sedan. Så vad som grannen skulle hitta på om jag verkligen hade visning på huset på riktigt kan man bara gissa.

Slapparsmurfen skrev:
Hade säljar-funderingar och tog hit en mäklare. Grannen såg självklart mäklarbilen och ringde upp mäklaren och ljög ihop nåt om oegentligheter runt min husrenovering som jag gjorde för ett par år sedan. Så vad som grannen skulle hitta på om jag verkligen hade visning på huset på riktigt kan man bara gissa.
Nämen, fy fn.

Kan du inte berätta för maklaren och se till att grannen inte kommer in o ställer till problem.

Slapparsmurfen skrev:
Hmm...
Hitta på att du ska ha visning och se till att grannen får höra om det. Dra ihop ett gäng kompisar och släktingar som får agera spekulanter (locka med öl efteråt). Sen ser du till att fota/filma/banda och på alla möjliga sätt dokumentera vad som sker (självklart inte på ett olagligt sätt). Är grannens agerande då på något sätt oförenligt med svensk lag kan du antingen anmäla eller se till att han vet om att dokumentationen finns, så kanske han inte är lika pigg på att jävlas vid en ny, riktig visning. ;):D:cool:

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.