3 778 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Dags o fixa testamente
Kom på en sak till som kan vara värd att tänka på vid ev. adoption. Det innebär förstås inte bara att juridiska band med arvsrätt etc. skapas till dig utan samtidigt också att alla motsvarande band (inklusive arvsrätt) kapas till den biologiska pappan.
Ja, en förmyndare kan besluta att en fastighet ska säljas, om hen anser att det är i barnets intresse att ha pengar på banken istället. och omvänt, bestämma att fastigheten INTE ska säljas även om den efterlevande inte har råd att bo kvar. Oftast brukar de ju förståss vara resonabla, men i fallet om ditt bonusbarn ärver och biologiska pappan får vårdnaden så är sannorlikheten ju hög att både han och förmyndaren vill ha ut pengarna.
Förmyndare och gode män utses väl i allmänhet av kommunen. Ibland utses släktingar, men man undviker det då de ofta handlar i eget intresse.
Håller med dem som säger att det nog vore bra att prata med en jurist.
Förmyndare och gode män utses väl i allmänhet av kommunen. Ibland utses släktingar, men man undviker det då de ofta handlar i eget intresse.
Håller med dem som säger att det nog vore bra att prata med en jurist.
En ba jurist ar svaret på dina frågor, berättar saker du inte visste du borde veta och även en del saker du kanske inte vill höra. Samt ge.förslag på hur andra har gjort och så vidare.
Lätt värt några tusenlappar. Banken har säkert något deal med fastpris.
Lätt värt några tusenlappar. Banken har säkert något deal med fastpris.
Ja, inser att det får bli en sådan variant, ska kolla med banken vad dom kan erbjuda 
Under tiden borde man väl kunna göra ett tillfälligt skriftligt där man utser min farsa till förmyndare, eller att det är mitt önskemål. Under den perioden låta arvet gå rakt ner tills man rett ut alla saker med jurist.
Han skulle absolut agera för min familjs bästa.
Kan man göra ett själv?
Ska man ha vittnen eller räcker det med att skriva ett själv.
Vart förvarar man testamenten när dom är klara så det kommer fram?
Under tiden borde man väl kunna göra ett tillfälligt skriftligt där man utser min farsa till förmyndare, eller att det är mitt önskemål. Under den perioden låta arvet gå rakt ner tills man rett ut alla saker med jurist.
Han skulle absolut agera för min familjs bästa.
Kan man göra ett själv?
Ska man ha vittnen eller räcker det med att skriva ett själv.
Vart förvarar man testamenten när dom är klara så det kommer fram?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det finns några formkrav. Ett av dem är att det skall vara daterat, det skall finnas en formulering om att detta är "min sista vilja" (kolla korrekt formulering).
Vittnen är absolut tvunget. Vittnena skall bevittna namnteckningen, och det är viktigt att de vet om att det är ett testamente de bevittnar, det bör framgå av "vittnestexten" att de skriver under att de är medvetna om att de bevittnar ett testamente, och att de sett dig själv skriva under. De behöver däremot inte läsa testamentet, eller på annat sätt känna till innehållet.
Det finns fler formkrav, som jag inte har koll på just nu.
Vittnen är absolut tvunget. Vittnena skall bevittna namnteckningen, och det är viktigt att de vet om att det är ett testamente de bevittnar, det bör framgå av "vittnestexten" att de skriver under att de är medvetna om att de bevittnar ett testamente, och att de sett dig själv skriva under. De behöver däremot inte läsa testamentet, eller på annat sätt känna till innehållet.
Det finns fler formkrav, som jag inte har koll på just nu.
http://juridiskadokument.nu
Fanns färdiga mallar att köpa med tillhörande instruktioner för ca 200kr
En tillfällig lösning tills man träffat jurist
Vad händer om hela familjen skulle omkomma? Ges arvet uppåt ( föräldrar ) eller sidled ( Syskon ) ? Eller blir det Allmänna arvsfonden?
Fanns färdiga mallar att köpa med tillhörande instruktioner för ca 200kr
En tillfällig lösning tills man träffat jurist
Vad händer om hela familjen skulle omkomma? Ges arvet uppåt ( föräldrar ) eller sidled ( Syskon ) ? Eller blir det Allmänna arvsfonden?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Föräldrar, syskon, syskonbarn och far/morföräldrar ärver.D09 skrev:
Därefter allmänna arvsfonden
http://www.sjolund.net/arvsordning.htm
Men ta dig i kragen och häng med några år till vet jag! Livet är härligt nu på sommaren
Ha ha jag är inte orolig, jag har säkert förbrukat minst nio liv hittills så jag kommer nog o sitta här om 100 år och fråga om man får ge bort grejorna till barnsbarnsbarns kusinerKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara