Vi hade årsmöte i vår förening Medlemmarna godkände inte balansräkningen Sen godkänndes inte ansvarsfrihet för styrelsen Vi hade valt två justeringsmän Nu skall vi ha nytt möte Medlemmarna vill ha protokoll för det första mötet Men vår ordförande vill inte ge ut det Har vi inte rätt att få protokoll Där blev sagt en hel del på mötet När justeringsmännen vill ha protokoll Får dom besked att dom blev inte valda till det Fast alla som var på mötet vet att dom blev valda Det var ordförandes fru som var sekreterare Har vi rätt till Protokoll för första mötet Hur skall vi göra

Inget direkt svar, men jag hoppas vid gud att det inte är du som är sekreterare eller justeringsman...

Ja man har rätt att få läsa protokoll från årsmöten.

Lite mer info:
http://www.riksbyggen.se/Rad-Svar/F...Medlems-ratt-att-ta-del-av-arsmotesprotokoll/

"Har bostadsrättsinnehavare rätt att ta del av årsmötesprotokoll?
Ja. Protokoll från föreningsstämma ska hållas tillgängligt för medlemmarna inom tre veckor från det att stämman har hållits. Hålla tillgängligt innebär att medlemmen har rätt att läsa igenom protokollet. Medlem har inte rätt att kräva att få kopia av protokollet men föreningen får lämna ut kopia av protokollet om den vill."

Strikt formellt så kan det vara ett problem om protokollet inte är justerat, då "är det inget protokoll".

I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för typ 25 år sedan, hade vi en liknande turbulens något år innan jag flyttade in.

Styrelsen hade väldigt hög medelålder, någonstans över 75 år, alla hade varit med i 25 - 30 år. Föreningen var stor, men med väldigt misskött ekonomi. En grupp yngre motionerade på en årstämma att man borde föryngra styrelsen. Det togs inte väl, men styrelsen försökte blidka de yngre genom att dela ut ett par "oviktiga" uppdrag till yngre, valberedningen.

Till nästa stämma valde valberedningen att inte nominera ngn. till omval (halva styrelsen väljs om vartannat år), detta brydde de sig inte om att kommnicera till styrelsen. Som blev helt tagna på sängen och chockade.

Efter en högljudd diskussion (detta var en förening med ca 800 lgh. ) meddelade styrelsen att "då avgår vi allihop". Det resulterade i att stämman ajournerades, så att valberedningen skulle kunna föreslå kandidater även till resten av styrelseplatserna.

När stämman återupptogs någon månad senare, så ville styrelsen inte alls komma ihåg att de hade avgått, det var ett missförstånd. Styrelsen vägrade acceptera att man läste upp protokollet från det avbrutna mötet, för det var ju inte justerat. Hela kvällen gick åt till att diskutera denna formfråga. Mötet ajournerades igen, och polis tillkallades för att utrymma möteslokalen.

Ytterligare någon månad senare var det dags igen, och nu gav styrelsen upp, och lämnade sina platser.

Allt hände strax innan jag flyttade in, och jag fick inte höra alla detaljer förrän 4 år senare när jag blev ordförande (så lite av det kan ha "förbättrats").

Men poängen är att det ojusterade protokollet kanske faktiskt inte kan lämnas ut. Däremot så är det ju ngt. oerhört att neka även justeringsmännen tillgång till protokollet. Jag tolkar det som att styrelsen anser att efterssom protokollet inte är justerat så kan man inte "veta" vem som valdes till justeringsman, en intressant moment22 situation.

Redigerat:
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Ett protokoll är ett kontrakt mellan de som var med på mötet, ett kontrakt om vad som bestämdes på mötet, och eventuellt hur diskussionen gick. I princip ska alla vara överens och de som bevakar detta är justeringsmännen. Kan man inte bli överens om vad som bestämdes så kan man inte upprätta något protokoll.

Men vad man gör när denna situation uppstår vet jag inte. Tillkalla polis, polisanmäla kanske. Finns det en riksorganisation ovanför kanske man kan anmäla dit. FS har inte sagt vilken slags förening det är.

För ett par år sen var jag med om en ombildning till bostadsrätt och stämningen blev med tiden rätt hätsk. Inför den andra ombildningsstämman förekom vad jag tror var oegentligheter från styrelsens sida. Jag och några andra motståndare fick inte samma information som alla andra trots att vi var medlemmar. Och jag hade ingen aning om hur jag skulle hantera det. Jag försökte debattera saken på stämman, men så här i efterhand inser jag att jag borde polisanmält, men också informerat hyresvärden.

Vilken slags förening pratar vi om Bostadsrätt/Samfällighet/väg?

Om det inte är mycket pengar inblandade är min erfarenhet att det inte är värt att bråka om s**t som varit utan det är bättre att ha ett nytt möte och följa upp det bättre med protokoll och regler...

mvh
ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.