4 111 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Bygga på grannens mark.
Ja vilka alternativ finns?
Men först till varför.
Trots närmare 3000m2 tomt som gränsar till 2 andra ägare, hittar jag inte riktigt plats att bygga mitt så efterlängtade skjul. Jo plats finns men tyvärr är tomten lite avlång och hus med garage ligger i ena ändan, mellan oss och vägen ligger en bit mark som tillhör grannen, som har stamfastigheten som våran tomt är avstyckad från.
Och på den biten mark vore det perfekt att bygga, tycker jag, iallafall just nu.
Vi har redan servitut på vägen fram, avloppsanväggning och en lekstuga som ligger på samma grannes mark.
Att köpa loss marken kan kanske gå, i så fall ligger det lite mark att lägga till från granne nr 2 och vi skulle få en liten skogsdunge åxå, och en naturlig gränsdragning (följer vägen & åkrar)
Vi bor utanför stadsplanerat område och troligen säger grannen att det är OK att bygga och papper är för folk i stan. Men det kan ju ändras och bytas ägare.
Vad kan mark vara värt ute i obygden? an skogsdunge och ett liten bergsknalle, ingen odlings eller skogsmark. Och att någon skulle få för sig att bygga hus på marken finner jag inte troligt, och skulle det hända flyttar vi nog.
Vad kostar det att få detta fixat av lantmäteriet? Tyckte jag såg en siffra på 10kkr/dagen eller 1250kr/h
Eller ska man skriva fler servitut? Eller vad för papper som kan funka.
Tips & råd mottages tacksamt.
Men först till varför.
Trots närmare 3000m2 tomt som gränsar till 2 andra ägare, hittar jag inte riktigt plats att bygga mitt så efterlängtade skjul. Jo plats finns men tyvärr är tomten lite avlång och hus med garage ligger i ena ändan, mellan oss och vägen ligger en bit mark som tillhör grannen, som har stamfastigheten som våran tomt är avstyckad från.
Och på den biten mark vore det perfekt att bygga, tycker jag, iallafall just nu.
Vi har redan servitut på vägen fram, avloppsanväggning och en lekstuga som ligger på samma grannes mark.
Att köpa loss marken kan kanske gå, i så fall ligger det lite mark att lägga till från granne nr 2 och vi skulle få en liten skogsdunge åxå, och en naturlig gränsdragning (följer vägen & åkrar)
Vi bor utanför stadsplanerat område och troligen säger grannen att det är OK att bygga och papper är för folk i stan. Men det kan ju ändras och bytas ägare.
Vad kan mark vara värt ute i obygden? an skogsdunge och ett liten bergsknalle, ingen odlings eller skogsmark. Och att någon skulle få för sig att bygga hus på marken finner jag inte troligt, och skulle det hända flyttar vi nog.
Vad kostar det att få detta fixat av lantmäteriet? Tyckte jag såg en siffra på 10kkr/dagen eller 1250kr/h
Eller ska man skriva fler servitut? Eller vad för papper som kan funka.
Tips & råd mottages tacksamt.
Köpa marken är det bästa, ingen tvekan om det, men prisvärt verkar det inte med tanke på avstyckningskostnaden.
Kan man arrendera marken?
Får man bygga på arrenderar mark?
Några funderingar under tiden jag letar alternativ placering.
Kan man arrendera marken?
Får man bygga på arrenderar mark?
Några funderingar under tiden jag letar alternativ placering.
Har ett liknande "bekymmer/möjlighet " fast där min tomt ligger betydligt högre än grannens och en del av hans tomt kanske 300m2 ligger på min nivå/höjd. Innehåller bara skog typ och han kommer inte att kunna nyttja den direkt.
Kul o veta hur en sån affär skulle gå till och hur man gör. intressant tråd
Skriv gärna vad du hittar på för lösningar
Kul o veta hur en sån affär skulle gå till och hur man gör. intressant tråd
Skriv gärna vad du hittar på för lösningar
Jodå du kan arrendera (om man kommer överens med motparten) och du kan bygga hus på ofri grund. Men långsiktigt ekonomiskt är det nästan tveklöst så att det för dig är mer ekonomiskt effektivt att köpa marken "på riktigt" än att arrendera. Dels får du efter hand en total kostnad som överstiger inköpskostnaden (förr eller senare så blir det totala arrendet dyrare än vad inköpskostnad+avgifter blir vid köp), dels kommer värdet på fastigheten att allt annat lika vara sämre vid ett arrende. Du äger ju inte marken som en av dina byggnader står på. Det är förknippat med risker och därmed påverkas värdet.
Bra och vettiga synpunkter
Men jag tror inte ett ved & trådgårds-skjul påverkar värdet något större, men helt klart värt att beakta.
Enklast är att äga marken, men bästa platsen för skjulet är på grannens mark.
Man kanske ska degradera vedskjulet till en snyggt staplad vedhög?
Men jag tror inte ett ved & trådgårds-skjul påverkar värdet något större, men helt klart värt att beakta.
Enklast är att äga marken, men bästa platsen för skjulet är på grannens mark.
Man kanske ska degradera vedskjulet till en snyggt staplad vedhög?
När du ansöker om bygglov måste byggnadsnämnden bedöma skjulbygget som en affär helt oberoende av sitt samband med ägarens (ditt) bostadshus. Istället bedömer man om skjulet behövs som komplement till grannens huvudbyggnad.
Detta måste inte innebära problem, men kan göra det.
Detta måste inte innebära problem, men kan göra det.
Ok. Mer bra input.
Osäker på om byggnadslov behövs, tror det räcker med en anmälan. När jag frågade hur stort jag fick bygga på min mark fick jag svaret att under 40m2 är det bra med en bygganmälan, men inget krav. Större krävde bygglov.
Grannens fastighet är en jordbruksfastighet, sådana behöver alltid en ny ekonomibyggnad.
Detta får kollas upp igen.
Tackar för input.
Osäker på om byggnadslov behövs, tror det räcker med en anmälan. När jag frågade hur stort jag fick bygga på min mark fick jag svaret att under 40m2 är det bra med en bygganmälan, men inget krav. Större krävde bygglov.
Grannens fastighet är en jordbruksfastighet, sådana behöver alltid en ny ekonomibyggnad.
Detta får kollas upp igen.
Tackar för input.
Redigerat:
Klicka här för att svara