3 895 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Det smäller i byn
Hej.
Vi i byföreningen har blivit påtalade, från en hästägare och en hundägare, att deras djur skräms av "smällar" på kvällarna. I hästfallet har det gått så illa att det skett en olycka också (gipsad fot mm). Vi misstänker att det är en herre som förorsakar dessa smällar när han försöker bekämpa kajor och skator. Vi vet inte om han skjuter med ett finkalibrigt vapen eller använder sig av fyrverkeri, kanske båda. Vilka regler är det som gäller i det här fallet angående vapen och fyrverkeri.
Tacksam för svar!
Vi i byföreningen har blivit påtalade, från en hästägare och en hundägare, att deras djur skräms av "smällar" på kvällarna. I hästfallet har det gått så illa att det skett en olycka också (gipsad fot mm). Vi misstänker att det är en herre som förorsakar dessa smällar när han försöker bekämpa kajor och skator. Vi vet inte om han skjuter med ett finkalibrigt vapen eller använder sig av fyrverkeri, kanske båda. Vilka regler är det som gäller i det här fallet angående vapen och fyrverkeri.
Tacksam för svar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej själv LOS!
Jag har inget svar i den specifika frågan (får man skjuta med salongsgevär i byn).
Men jag undrar om detta är något "byföreningen" skall engagera sig i.
Varför inte låta hästägaren sköta sitt lilla härnadståg själv?
Föreningens styrelse riskerar väl annars att bli ovän med alla,
utan att egentligen vara part i målet.
Eller är er uppgift att övervaka ordningen i byn?
Jag har inget svar i den specifika frågan (får man skjuta med salongsgevär i byn).
Men jag undrar om detta är något "byföreningen" skall engagera sig i.
Varför inte låta hästägaren sköta sitt lilla härnadståg själv?
Föreningens styrelse riskerar väl annars att bli ovän med alla,
utan att egentligen vara part i målet.
Eller är er uppgift att övervaka ordningen i byn?
Skyddsjakt på fågel ska väl utföras av utsedda jägare? Hästägaren och hundägaren får vända sig till kommunen eller polisen, särskilt som ni inte ens är säkra på vem som "smäller". Hade ni varit säkra på vem som gör det hade ni ju kunnat gå och prata vänligt med personen. Reglerna är lätta att söka fram i "lagrummet".
Detta låter som en fråga/problem som inte ligger i byföreningens ansvarsområde. Det är tyvärr lätt hänt att föreningar som er lägger sig i saker man inte bör ägna sig åt och till slut har man en styrelse/ordförande som blivit nån slags polis o området och det bli fler i fler regler som alla förväntas efterfölja.
Häst- o hundägaren bör vända sig till kommunen eller polisen. Om någon i området tror sig veta något så kan ju den personen i egenskap av privatperson tipsa häst- o hundägaren.
Häst- o hundägaren bör vända sig till kommunen eller polisen. Om någon i området tror sig veta något så kan ju den personen i egenskap av privatperson tipsa häst- o hundägaren.
Redigerat:
Säg åt häst och hundägaren och knacka på hos mannen och fråga om han vet vem som skjuter, eftersom de skulle vilja be skytten upphöra med det då det skrämmer djuren. Oavsett om mannen är skytten eller inte, och oavsett om han nekar eller erkänner, så har budskapet gått fram. Förhoppningsvis räcker det för att skjutandet ska upphöra.
Börjar man hänvisa till regler och paragrafer så är risken att mannen tar mer illa upp.
Börjar man hänvisa till regler och paragrafer så är risken att mannen tar mer illa upp.
Hmm, du bor i stan va?Anna_H skrev:Skyddsjakt på fågel ska väl utföras av utsedda jägare? Hästägaren och hundägaren får vända sig till kommunen eller polisen, särskilt som ni inte ens är säkra på vem som "smäller". Hade ni varit säkra på vem som gör det hade ni ju kunnat gå och prata vänligt med personen. Reglerna är lätta att söka fram i "lagrummet".
Sen får man ju inte smälla och skjuta lite hursomhelst ute på vischan heller, men att kommunen skulle engagera sig i att decimera lite skator ute på bonnlandet är knappast troligt.
Problemet som sådant är något hästägaren får ta själv med den som väsnas.
Tack för svaren.
Han vi tror är den skyldige är inte lätt att ha och göra med, så jag tror det är därför de har kommit till mig. Han äger exempelvis en del i en hästhage nämnda hästägare brukar och han är inte sen att ta till hämndåtgärder ifall man går honom emot. Men jag skall be henne halta ner med sin brutna fot och prata med honom, få se om det ger något.
Han vi tror är den skyldige är inte lätt att ha och göra med, så jag tror det är därför de har kommit till mig. Han äger exempelvis en del i en hästhage nämnda hästägare brukar och han är inte sen att ta till hämndåtgärder ifall man går honom emot. Men jag skall be henne halta ner med sin brutna fot och prata med honom, få se om det ger något.
Jag räknar mig inte som stadsbo. Skjutandet handlar väl inte om fåglarna utan om skjutandet.Fotografen skrev:
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Man får skjuta så mycket man vill på sin egen mark då det är utanför tätbebyggt område (vilket en by normalt tillhör) och det sker på ett säkert sätt (kulfång o.s.v).
Så resonera med personen ifråga och se om det går att ordna, annars får man leva med det, så är det att bo i en by.
Så resonera med personen ifråga och se om det går att ordna, annars får man leva med det, så är det att bo i en by.
Tyvärr har du nog rätt. Det är inte så mycket hänsyn utan "den starkes rätt" som gäller har jag märkt. Men det har ju sitt pris, sen vi flyttat hit har jag märkt att det finns många gamla fejder som lever kvar.Amarace skrev:
Klicka här för att svara