Hej

Jag är nyligen invald som suppleant i vår vägförening i vårat område där alla fastighetsägare är medlemmar, ca 60 st.

I vårat område finns det även en avloppsförening med ca 30 medlemmar dvs inte alla.
Tyvärr är inte våran fastighet ansluten därmed är jag inte medlem och får inte rösta i frågor som rör avloppsföreningen.

Styrelsen för vägföreningen har även haft "kontrollen" över avloppsföreningen, då den föreningen inte haft någon egen styrelse.

Som suppleant får jag nu mer och mer arbete som rör avloppsföreningen. Jag tycker att det känns lite konstigt då jag inte är medlem.

Jag undrar hur det funkar hos er andra?
Kan man vara suppleant i en förening och utföra uppgifter utan att vara medlem?

Mvh
Fredrik

I princip så kan en förening nog välja en totalt extern styrelse. Jag tror inte att medlemskap i föreningen är ett krav för att vara valbar, kan säkert finnas någon formulering i stadgarna.

Men i det här fallet har ni ju två föreningar, båda måste välja varsin styrelse såvida nu inte stadgarna innehållr något konstigt. Att man sedan av praktiska skäl väljer samma personer till båda styrelserna är ju en annan sak. Men frågan är om du blivit invald även i den andra föreningen som du inte är medlem i.

och är det verkligen två olika föreningar?

Jag vet att det finns samfälligheter där man har två eller fler verksamhetsgrenar. Som ex. vägar och avlopp.

Då kan man som medlem ha olika andelstal till de resp. verksamheterna. Ex. så kan man ha 0 som andelstal i avloppsdelen.

Men det är fortfarande bara en förening. Hur man då hanterar de allmäna föreninsgfrågorna, ex. ansvarsfrihet för styrelsen vet jag inte, eller val av styrelse. Dvs enl. vilket av andelstalen röstar man i de övergripande frågorna.

Hej!

Tackar för svaret!

Låter som om allt är rätt och riktigt i så fall.

Mvh
Fredrik

Njaa. OM det är två föreningar så måste det finnas ett årsmötesprotokoll även för avloppsföreningen, ett protokoll där det framgår att du är invald i den styrelsen.

fredand44 skrev:
Hej

Jag är nyligen invald som suppleant i vår vägförening i vårat område där alla fastighetsägare är medlemmar, ca 60 st.

I vårat område finns det även en avloppsförening med ca 30 medlemmar dvs inte alla.
Tyvärr är inte våran fastighet ansluten därmed är jag inte medlem och får inte rösta i frågor som rör avloppsföreningen.
.
.
.
Kan man vara suppleant i en förening och utföra uppgifter utan att vara medlem?

Mvh
Fredrik
Som styrelsemedlem borde du kunna rösta när styrelsen sammanträder. Om du hade varit ordinarie alltså. Men som suppleant kan du troligen inte rösta, fast en styrelse kan ju bestämma att även suppleanterna röstar.

Men när avloppsföreningen har årsmöte (som den alltså borde ha) eller annat medlemsmöte så kan du ju inte rösta.

Hemmakatten
Vägförening, avloppsförening med flera olika föreningar ska nu enligt lag vara ombildade till samfällighetsföreningar. Styrelse väljs på årsmöte i respektive samfällighetsförening och styrelsens medlemmar ska vara delägare i samfälligheten i fråga. Fredand44 kan alltså inte vara styrelseledamot i en samfällighet som ha inte är delägare i. Endast i undantagsfall kan annan styrelseledamot utses av länsstyrelsen. Det är inte ovanligt att det finns fler samfällighetsföreningar så som i fredand44's område med ansvar, och ägande, av olika tillgångar.

Redigerat:
Då lärde jag mig ngt. nytt.

Hemmakatten
Hempularen, du har förstås rätt i att det finns också föreningar där man har olika verksamhetsgrenar med olika andelstal för varje gren. Så visst finns det en möjlighet att det är så i fredand44's fall. Tror dock inte det eftersom han skriver att styrelsen har "kontrollen" över avloppsdelen/föreningen men att han inte får rösta eftersom han inte är medlem.

Där vi bor fanns det tidigare en "sportstugeförening" som numera är uppdelad i två samfällighetsföreningar, en med ägande och ansvar för vägar och grönområden, en annan för sommarvatten och dess ledningar. Samfällighetsföreningar (åtminstone äldre) tenderar att vara en riktig "soppa" där man gör som man "alltid gjort" oavsett vad lagen säger. Hade anledning att fördjupa mig i just samfälligheter när vi flyttade hit och hade många och långa kontakter med LM och jurist, men trots mitt idoga arbete så fortsätter dessa två samfälligheter i sina gamla spår men med en viss liten skärpning (dvs. styrelsen förlustar sig inte på dyra julbord, ger presenter eller anordnar dyra fester som bara några få går på).Numera, enligt LM, så skulle man vid nybildning bilda två föreningar istället för en. Så visst kan det vara en sådan "soppa" fredand hamnat i.

Redigerat:
Hej
Tusen tack för väldigt informativa svar!
Jag ska kolla med länstyrelsen att det verkligen är två samfällighetsföreningar.
Men visst kan man trots allt ställa upp om det behövs hjälp. Men då tror jag att man bara underblåser "soppan".
Återigen tack!
Mvh
Fredrik

Hemmakatten
Det är Lantmäteriet (LM) du ska vända dig till. Ring och be att få tala med Arkivet. Förutom att kolla vilken/vilka samfälligheter som finns i ditt område så be att få en kopia på anläggningsbeslutet. I det hittar du vilka områden/anläggningar föreningen ska förvalta. Länsstyrelsen (LS) har endast en viss tillsynsskyldighet.

Det jag lärde mig var att styrelsen måste vara medlemmar i samfälligheten.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.