Hej,

Nyligen fick jag höra av ett par grannar, och även styrelsen att det är förbjudet att bedriva näringsverksamhet i sitt förråd på sin tomt. Finns det en sådan lag? En sådant förbud hade man aldrig hört innan, inte jag iaf.

Redigerat:
  • Gilla
frykh
  • Laddar…
D09
melod skrev:
Hej,

Vår styrelse har knackat dörr och sagt att enligt lag är det förbud att bedriva näringsverksamhet i vårt ombyggda förråd, men vi får göra det inne i vårt hus. Finns det en sådan lag? Vi bor i en samfällighet.

Jag vet inte om det hjälper om man tillägger att det inte på något vis stör grannarna med spring eller ljud.

Tacksam för svar!
Bor ni i hus?

Detaljplanen kan väl styra vissa saker men rent spontant känns det som en idiotisk styrelse.

Någon som kan påverka är andelstalet om du t ex har bilverkstad och har ökad trafik.

Annars så kanske man rent juridiskt måste skicka in en anmälan till kommunen men det är ju mellan dig och kommunen.

Jag hade kollat i stadgarna i samfälligheten om det står något om att samfälligheten ska kolla sånt.

Gör det inte det så ska inte heller styrelsen lägga sig i.

Står det där så begär att ändra, är inte samfällighetens uppgift.

Om det är bostadsrätt/ radhus etc så har jag ingen aning :)

Be dom hänvisa till vilken lag :)

• Gilla
melod
  • Laddar…
Som sagt detaljplanen kan innebära förbud mot verksamhet. Men oavsett vad som står i planen så är det ju ex. alltid tillåtet att ha sin firma registrerad på bostadsaddressen , och det är tillåtet att bedriva kontorsjobb hemma. Men öppnar du butik, eller typ bilverkstad tillgänglig för allmänheten. Då kan det strida mot det. planen. Har dock dålig koll på var gränsen går.

Oavsett så spelar det ju i så fall ingen roll om du gör det i ett förråd, eller i boningshuset. Möjligen om du anses ha inrett förrådet som boyta där du sitter och arbetar, då kan du behöva bygglov för ändrad användning.

Men det är ju inget som en samfällighet har med att göra.

• Gilla
melod
  • Laddar…
Vi bor i radhus.

Jo, jag tänkte mest att det lät väldigt konstigt när de sa att man inte fick bedriva någonting i förrådet men att inne i huset var okej. Jag ska kolla upp det med kommunen. Jag tror mest det gäller vad som sägs i detaljplan och vilken typ av verksamhet man tänker bedriva. Eller, det är min första tanke i alla fall.

Är det möjligen ett bostadsrätts radhus? Vad är det för samfällighet som du refererar till ?

När jag bodde i radhus var det samfälligheten som ägde just förråden och var ansvarig för underhåll av dessa. Är det så i detta fallet kan säkert samfälligheten bestämma vad förråden skall användas till.

• Gilla
melod och 1 till
  • Laddar…
Men då låg de väl inte på din tomt, utan på någon gemensam mark?

Jo, kan väl tillägga att vi har en friköpt tomtmark. Vilket fall undrar man rent generellt vad det är som gäller angående användande av förråd tillhörande radhus.

Men vad är det för styrelse du refererar till???

Redigerat:
melod skrev:
Jo, kan väl tillägga att vi har en friköpt tomtmark. Vilket fall undrar man rent generellt vad det är som gäller angående användande av förråd tillhörande radhus.
Rent generellt så kan det vara en fråga om bygglovsproblem, ifall användandet inte är i enlighet med bygglovet. Om du nu har en samfällighet så kan givetvis någon i styrelsen informera dig om vad kommunen kan antas ha för synpunkter, då i egenskap av god granne. Men samfälligheten har inte med ditt bygglov, eller brist på bygglov att göra.

hempularen skrev:
Rent generellt så kan det vara en fråga om bygglovsproblem, ifall användandet inte är i enlighet med bygglovet. Om du nu har en samfällighet så kan givetvis någon i styrelsen informera dig om vad kommunen kan antas ha för synpunkter, då i egenskap av god granne. Men samfälligheten har inte med ditt bygglov, eller brist på bygglov att göra.
Håller med dig helt och hållet förutsatt att TS radhus är en egen fastighet. Det som jag tycker är kryptiskt är att TS pratar inte om samfällighet utan bara om en styrelse ,som då kan vara lite vad som helst.
Det är ju konstigt att en styrelse (som då måste vara för något helt annat typ kabel tv, gemensamma gräs, vägar eller något helt vidkommande från huset) ens blandar sig i TS hus.

Jag kanske var otydlig med att vi inte bor i en bostadsrättsradhus.

oceanis: det är samfällighetens styrelse jag refererar till.

hempularen: Så om vi får av kommunen i form av bygglov och enlighet med detaljplan., och oavsett vad för stadgar samfälligheten har så får man ha näringsverksamhet så länge det inte påverkar och stör grannarna och området?

En samfällighet kan ju inte ens vara inblandad i din fastighet. En samfällighet bildas av ett antal fastigheter för att förvalta en gemensam anläggning. Tex en väg, kabel-tv anläggning etc
Så det är anledningen till att jag försökte få fram om det var din egen fastighet.

Dvs samfälligheten kan inte omvänt agera mot "ägarna" dvs de fastigheter som äger samfälligheten. Samfälligheten kan inte ha regler som reglerar din egen fastighet och inte ha åsikter på vad du gör.

Men du är lite "otydlig" eftersom du inte anger vad det är för samfällighet som avses :)

Redigerat:
Jo, det är min fastighet. Jag tror nästan jag har fått svår på frågan nu..om jag förstått rätt vill säga :)

Nej, det finns ingen lag som säger att man inte får bedriva näringsverksamhet i ett förråd. Särskilt inte eftersom det skulle resultera i att ingen näringsverksamhet fick hålla sig med ett förråd ;)

Däremot kan som nämnts via former av verksamhet vara otillåtna i vissa områden, eller kräva tillstånd. Men det har man som regel koll på om man driver den typen av verksamhet :) vilket jag gissar att du inte gör :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.