1 870 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp med formulering av serviut
Hej!
Är ägare till en fastighet långt ute i skogen där garaget står på grannens tomt (gammalt muntligt avtal båda parter döda sedan länge). Har ärvt denna fastighet nyligen. Gjorde i dagarna en värdering där mäklaren rådde mig att upprätta ett servitut med grannen samt att detta servitut även fördes in någonstans hos lantmäteriet? Han tyckte att det räckte med ett formulerat avtal samt en karta där servitutetes gränser ritades in.
Hur formulerar jag detta avtal på vettigt sätt? Finns standardmallar? Har googlat lite men inte hittat nåt bra.
Tack på förhand
S
Är ägare till en fastighet långt ute i skogen där garaget står på grannens tomt (gammalt muntligt avtal båda parter döda sedan länge). Har ärvt denna fastighet nyligen. Gjorde i dagarna en värdering där mäklaren rådde mig att upprätta ett servitut med grannen samt att detta servitut även fördes in någonstans hos lantmäteriet? Han tyckte att det räckte med ett formulerat avtal samt en karta där servitutetes gränser ritades in.
Hur formulerar jag detta avtal på vettigt sätt? Finns standardmallar? Har googlat lite men inte hittat nåt bra.
Tack på förhand
S
Kan se ut så enkelt som det här:
Servitutsavtal
Parter och NAMN 1, ägare till fastigheten YYYY n:m.
Egendom NAMN 2 ägare till fastigheten ZZZZ n:m
Avsikt: Placering av GARAGE på fastigheten WWW. …….
Önskan om servitut finns därför.
Ev. kostnader för registrering betalas av NAMN 2
( EV PRIS )
______________________________ _____________________________
NAMN 1 NAMN 2
Skickas sedan in för registrering.
Servitutsavtal
( EV PRIS )
NAMN 1 NAMN 2
http://www.villaagarna.se/Global/Rådgivning/Servitut.pdf
Om garaget är byggt innan 72 har du antagligen ett muntligt servitut som fortfarande gäller
Men även då kan det vara bra att skriva ett avtal och registrera den hos lantmäteriet (kostarca 300kr)
Om garaget är byggt innan 72 har du antagligen ett muntligt servitut som fortfarande gäller
Men även då kan det vara bra att skriva ett avtal och registrera den hos lantmäteriet (kostarca 300kr)
Tack för svar. Har några frågorHasseTeknik skrev:Kan se ut så enkelt som det här:
Servitutsavtal
( EV PRIS )
NAMN 1 NAMN 2
1) Om man bifogar en kartbild där servitutet är inritat med typ blå kulspetspenna, bör man inte på något sätt hänvisa till deta ex med Bilaga 1?
2) I ditt exempel finns det tre fastigheter, är det inte i vårat fall bara två fastigheter? Vår fastighet och grannens fastighet? Vi vill ta en del av grannens fastighet i anspråk för att dels kunna komma fram till huset och dels nyttja garaget.
Det går en grusväg rakt genom grannens tomt och mynnar ut vid vår tomt. Borde det inte finnas redan något servitut på denna väg, eller det kankse är underförstått att man måste kunna ta sig fram till sin tomt?
/S
1 Jo det bör man.
2 byt WWW mot YYY n:m
Jo det bör det finnas servitut för vägen också.Om det inte finns, så fixa det tycker jag.
Jag ville bara visa att det är ganska enkla papper som behöver skrivas. Läs vidare länken i svaret #3 från harry73.
Det är alltså inga konstigheter, men det är bra att få det inskrivet hos lantmätaren, för då finns det där "för alltid" och följer med fastigheterna oavsett om dessa i framtiden byter ägare.Det är normalt du som får stå för registreringskostnaden, men det kan det vara värt.
2 byt WWW mot YYY n:m
Jo det bör det finnas servitut för vägen också.Om det inte finns, så fixa det tycker jag.
Jag ville bara visa att det är ganska enkla papper som behöver skrivas. Läs vidare länken i svaret #3 från harry73.
Det är alltså inga konstigheter, men det är bra att få det inskrivet hos lantmätaren, för då finns det där "för alltid" och följer med fastigheterna oavsett om dessa i framtiden byter ägare.Det är normalt du som får stå för registreringskostnaden, men det kan det vara värt.
Klicka här för att svara