Om det nu dessutom är i ett område med hög "skyddsklass" så kanske varken grannen eller du ens får beskära trädet.

Jag drabbades av samma problem när vi byggde friggeboda där ytliga rötter från en tall strax utanför tomtgränsen ställde till det för underarbetet. Tallen står på kommunens mark och jag hade nog fått ta ned den om jag frågat men ville ha kvar trädet där.

Jag provade att gräva runt rötterna med spade och sen spolade rent/bort jord under rötterna med högtryckstvätten så jag fick "ned" rötterna ca 15/20 cm och lade fiberduk ovanpå dessa och lade ca 20 cm grus ovanpå duken.

Än så länge ser tallen glad ut och verkar inte ha tagit skada av den processen (gått tre år nu) - hur rötterna egentligen mår där under vet jag inte. Trädet får förmodligen mindre vatten numera även om alla rötterna finns kvar då friggebodan täcker typ 25/30% av trädets rötter men det kanske är så att det får tillräckligt med vatten ändå.

Det kan ju hända att tallen skjuter in nya rötter ovanpå fiberduken/in i gruset men än har jag inte sett några sådana tendenser.

Så det kanske är en ide, att ni försöker "sänka" rötterna? Det var lite bök att gräva bort det mesta av jorden manuellt/med spade men sen gick det rätt bra att spola bort den jord som låg närmast rötterna med högtryckstvätten. Det är dock bara en taktik som jag klurande fram själv när jag överraskades av de ytliga rötterna när jag började gräva bort gräsmattan för friggebodsbygget.

OM detta kommer att fungera i längden vet jag inte, men än ser det bra ut...

Rikard

Redigerat:
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Gunnar Bendreus skrev:
Dryga grannar finns det gott om... Bäst är att Skriftligen informera HEN att: Ni har rötter och/eller grenat som tränger in på VÅR FASTIGHET. Ni ombedes snarast, senast inom en månad, avlägsna dessa. Om inte så anlitar vi en på Er bekostnad, vet inte om det håller juridiskt, men borde göra det - hålla efter sin tomt så den håller sig på tomten.

Har blivit med Fastighet på Älgö, som hipp som haver blivit Klassat som villaområde i statsplanen Nacka med indrag av vatten o avlopp, samt nya vägar med belysning (?) Här får man inte RÖRA ens sina egna träd på sin tomt, UTAN att fråga om lov av kommunen? Fälla träd på sin egendom utan detta lov debiteras med 10-15.000:-/träd? Lämnade in om marklov på 29 träd som fått växa vilt under 40-50 år, men fick nobben då detta skulle ta bort skärgårdens naturliga struktur och skönhet??? Ser ut som en djungel och gör att solaltanen saknar solljus större delen av dagen...
Tror inte en månad är nog tid, t.ex när en kommun utfärder ett vitesförläggande, så är det ofta upp mot 3-6 månader fastighetsägaren har på sig att åtgärda det påtalade, och tror inte du kan kräva att en granne skall åtgärda något under en tidsram där individen faktiskt kan vara på semester, hade du själv tyckt det varit kul att komma hem från en 4 veckors semester och hitta en räkning på hur många tusen som helst för något ? men TS bör naturligtvis ta ett snack med grannen och förklara läget, se bara till att ha vittnen på det, att gå brevvägen ger inte någon hållbar relation det kan jag lova, det blir bara att minsta lilla som grannen sen kan klaga på kommer denna säkert göra, bjud på en öl och ta en normalt snack, sådan främjar grannar emellan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.