Nu kan det stämma bättre när det kan vara 20 år sedan.
Comhem försökte under 90-talet slå sig in på villaområden. Om jag inte minns fel så grävde man ned grön slang, i vårt område, och så ser man idag små lådor vid tomtgränser där man drog fram kabelTV-nätet.
Priset för detta var runt 9000:- fram till tomtgräns och då var det bara TV.
Idag 20 år senare kan det som i tråden kosta runt 20.000:- men man får fiber och ett mycket mera generellt tjänsteutbud, både via den tjänsteleverantör man väljer och generellt via Internet.
Så utifrån en sådan jämförelse kan nog ett pris som diskuteras i tråden på ca 20" inte se som ett överpris, även om andra kan få det till lägre kostnad.
Och att det sedan ingår paketerat i en fastighet, tja det är en affärsmodell och vid nybyggnation så ska det ju finansieras över längre tidsperiod, en fiber håller 50år, 100år, etc, så slå ut kostnaden på en sådan kalkyl.
Livet är inte rättvist och valfritt i alla lägen utan kompromisser för att få det man önskar, t.ex. just den fastigheten/tomten i det område ni önskar men det kostar är 5-10" mera i fiberanslutning än i grannkvarteret.

Andy78 skrev:
Vad menar du med efteranslutning i det här fallet?
Att ansluta sig efter den initiala anslutningen.

Normalt gräver fiberinstallatörerna bara en gång i ett område. De som inte anslöt sig då kanske inte kommer att få nån möjlighet att ansluta sig de kommande 10-15 åren.

Nerre skrev:
Att ansluta sig efter den initiala anslutningen.

Normalt gräver fiberinstallatörerna bara en gång i ett område. De som inte anslöt sig då kanske inte kommer att få nån möjlighet att ansluta sig de kommande 10-15 åren.
Men det behöver man ju inte göra i detta fallet eftersom det går upp utanför varje hus vid tomgränsen så någon mer grävning av gatan är ej nödvändig, sen hur de löser resterande biten på tomten, är en annan femma.

Precis. I DETTA FALLET. Men för "alla andra".

Nerre skrev:
Precis. I DETTA FALLET. Men för "alla andra".
Hur menar du nu?

Andy78 skrev:
Jag vet inte riktigt om det är så konstigt att använda befintliga kanaler är det så konstigt och ovanligt tycker du?
Hur kan det göra det dyrare att ansluta sig än när man behöver gräva upp hela gatan det borde vara tvärtom.
Tex Telia kan inte/får inte använda sig av tex ComHems kanalisationen hur som helst, det krävs rejäla avtal mellan parterna för att det ska gå att ro iland.

Skanova har (hade i allafall) som princip att bara använda egen kanalisation. Eller i alla fall så länge de får grävtillstånd. Det var först när jag började bli lite grinig med att ge såna som det plötsligt inte var något problem att använda andras kanalisation....

Jag ser inte problemet, gillar man inte priset, köp inte, finns ingen som tvingar en person att bo på just den "där" tomten. jag hade gett 50 tusen för fiber till mitt hus, men jag får nog byta hus först :(

ion skrev:
Hur man kan få in kabel till olika fastigheter är ju lite intressant. Jag skulle låtit en liten fjärrstyrd larvig maskin dra den via dagvattenledningen, avloppet är nog för riskabelt, annars kunde man fått fiber direkt till toaletten utan att gräva, det hade väl inte varit dumt.:thumbup:
Jag vet att folk i USA jag träffat har lånat grabbens radiostryrda bil för att dra fram en dragtråd ovanpå innertak. Så idén finns där ute! :) (Som mycket_nu har påpekat så är de alldeles fenomenala på att borra/trixa och fiska fram kablar i väggar/tak/golv i USA, så inga idéer verkar vara dem främmande.)

Erik_1972 skrev:
Jag ser inte problemet, gillar man inte priset, köp inte, finns ingen som tvingar en person att bo på just den "där" tomten. jag hade gett 50 tusen för fiber till mitt hus, men jag får nog byta hus först :(
Trådstartaren måste nog jubla av glädje nu när du visat din lösning på hans problem. Bara 50.000
för att läsa mail och betala räkningar. Lösningen för alla andra frågor här på forumet kommer ju
som en liten gratis bonus också, har du problem så sälj huset/skit i att köpa det. Genialt helt enkelt - släng pengar på problemet så försvinner det!

Att bokstavligen gräva ner 50.000 (eller någon annan summa) med låneränta på 10-20 år är ju inget
att bråka om. Klart det får kosta om man vill betala räkningar några millisekunder snabbare än grannen.

Redigerat:
  • Gilla
Tohn70
  • Laddar…
Metalltiger skrev:
...Klart det får kosta om man vill betala räkningar några millisekunder snabbare än grannen.
En välformulerad ironi :) (Eller heter det sarkasm?)
Alltså det du skrev som jag inte citerade här.

Jag kikade för några år sedan på ett nybygge på en tomt i ett riktigt toppområde på Hallandskusten.
Tomten var hopplös, en brant backe och nästan omöjlig att göra något vettigt av, annat än att bygga Souterränghuset med stort S. Men det var havsutsikt!
Vi kom in på tomtpriset och ägaren sa stolt att "Det kostar att ligga på topp" :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.