Telia Öppen Fiber drar fiber i villaområdet. Det visar sig att grannarnas ledningar går på vår tomt. Det finns inga avtal med Telia. Telia vill ha betalt för infrastruktur i form av fiber . Telia skriver i sitt material: TeliaSonera Sverige AB ansvara för all fiber utanför min tomt. Nu kommer Skanova helägt av Telia men dock eget bolag och vill skriva avtal för att få ha stamnätet på vår tomt. Jag förstår inte vem som äger vad och med vem jag egentligen har avtal med för min egen fiber och ännu mindre även grannarnas. Det hör till saken att man påstår det vara värdehöjande men med oklara förhållanden är det knappast så. Skanova påstår sig använda sig av Telias tillstånd(som saknas i mitt fall) men har Telia sålt det till Skanova?

O
Fiber som sak är värdehöjande! Men huruvida ett servitut på din tomt är värdehöjande det är en annan sak.

Servitut (tjänande) är aldrig värdehöjande.
Jag har samma röra hos mig Svensk infrastruktur har dragit till grannarna över min tomt men något servitut finns inte. Och det är numera telia som äger de ledningarna också.

Du har skrivit ett avtal med Telia och beroende på vad som står i det kan kanske Skanova hävda att de får dra fler ledningar över din tomt. Men det avtalet är med dig och och om du säljer fastigheten har den nya ägaren inga förpliktelser gentemot Telia.

Detta kommer bli struligt i framtiden.

T
Varken Telia eller Skanova eller något annat privatägt bolag har rätt att göra något på din tomt utan skriftligt avtal eller servitut.
Det är upp till dig om du vill få tomten uppgrävd, rör nedlagda och därmed din möjlighet att göra ändringar på tomten begränsad.
Skanova kan INTE nyttja Telias ev. avtal med dig om fiber mellan tomtgränsen och DITT hus (förutsatt att ett sådant är upprättat) för att få dra stamnätet till dina grannar över din tom.

I vårt avtal med Svensk Infrastruktur står det uttryckligen att man ger dem tillstånd att gräva på den egna tomten till grannen om det är smidigaste lösningen. Och det är såvitt jag förstått deras standardavtal för grupperbjudande.

Det var en hel del skriverier i lokaltidning med folk som var sura över att de inte hade läst vad de skrivit på.

Men eftersom de handgräver på tomterna så tror jag inte de utnyttjar detta annat än i situationer där det är stora problem att göra på annat sätt.

Men det stämmer nog att man inte skriver servitut på det.

Det fungerar så här:

Telias dotterbolag Skanova äger alla passiva ledningar och liknande (saker som inte drar ström)
Telia äger all aktiv utrustning (saker som drar ström) samt ordnar fram tjänster

När Telia säljer en fibertjänst fungerar det (vanligen) så här

1. Nätet byggs av Skanova och hyrs sedan av Telia
2. Telia levererar den aktiva utrustningen till kunden och placerar även utrustning i telestationen, eller motsvarande.
3. Telia levererar tjänster via någon av sina tjänsteplattformar, exvis Öppen Fiber, det finns även andra varianter.

Köper man fibertjänster från Telia så är det därmed inte Telia som äger ledningen. Det gör alltså vanligen Skanova. Det betyder dock inte att Skanova har rätt att dra ytterligare ledningar på andra ställen på tomten utan för detta behöver dom ett avtal. Därav deras förfrågan till TS.

Man kan förhandla med lite med Skanova, men det går inte att stoppa dem eftersom dom alltid kan ta ut en ledningsrätt.

Så valet är i princip att få ut en viss ersättning nu, eller strida i ett par år för att få samma ersättning senare.

Under tiden är grannarna sura för att dom inte får fiber. :|

Edit: Finns det alternativa vägar för Skanova så kommer dom inte att vänta på en Ledningsrätt. Det kan alltså löna sig att sätta sig på tvären, med det är ingen garanti att man lyckas. Tvärtom.

Redigerat:
T
Du ska dock ta i beaktning att ledningsdragningen kan komma att begränsa dina möjligheter att göra om din tomt eftersom du inte kan gräva hur som helst efter det att kablarna lagts ned.
Hur mycket det begränsar beror på hur de tänkt att kablarna ska dras.

Frågan som ställdes är ju vems ansvaret är, underförstått (antar jag): Vem får betala om jag (eller framtida fastighetsägare) gräver av fibern som ligger på min tomt utan servitut?

Om du tror att det finns någon typ av ledning(el, tele, fiber) där det skall grävas så skall du kolla med ledningskollen.
Även om du inte tror att det finns någon ledning så är det alltid smart att kolla med ledningskollen.
Då kommer dom och märker upp där det finns ledningar. Servitut eller inte.

Om du gräver utan att ha beställt utmärkning och då skadar/kapar ledningar så kommer du/ditt försäkringsbolag få betala.
Om det bara är fibern in till din fastighet så blir det inte SÅ dyrt men om det är en stamfiber så kan det bli dyrt.

Sedan så är/skall fibern vara utmärkt med ett grönt nät ovanför fibern samt att fibern är lite skyddad i en fiberduct.

Gäller detta även spadgrävning för att plantera en buske? Fiberkanalisation ligger ju inte direkt djupt liksom, det är lätt att råka gräva av den med första spadtaget. Och det är ju inte säkert att en framtida fastighetsägare har den blekaste aning om att grannens fiber går över tomten.

Öppen fiber tar betalt för att överhuvudtaget lägga ner fiber. Det är ju Öppen fiber jag har ett avtal med. Jag har inga affärer eller avtal med Skanova som gräver. Dessutom gräver Skanova för grannarnas del inte min. Så vem har ansvar för en robust installation/grävning? Det är ju jag som betalar, men till Telia Sonera AB ett annat bolag.

Dessutom, intressant med grönt nät ovan fibern, hur kan dom få dit sånt nät när man trycker genom fiber i gamla dragningar från 50-talet? Det finns inte riktiga rör överallt ens.

T
Rent krasst, låt Skanova hitta andra vägar att dra sin fiber än över din tomt.
Vill de dra över din tomt får de söka ledningsrätt, just nu låter det rent krasst som de bara försöker komma billigt undan för att du redan gräver för din egen fiber.

Jag tror att du blandar ihop lite olika saker.

Har du verkligen ett avtal med Öppen Fiber? Det är inget företag utan en teknikplattform från Telia.
Jag skulle tro att du har ett avtal med Telia om att få tjänsterna i din fiber levererade via Öppen Fiber-plattformen.

Har Skanova nämnt någon koppling till din fiberanslutning och Öppen Fiber, eller gör du det antagandet själv?

Att Skanova inte skulle göra bra installationer behöver du inte oroa dej för. Dom är ohyggligt strikta.

Lägger man fiber i gamla rör så skickar man möjligen med en vanlig söktråd, det gröna bandet gör ingen nytta inne i röret. Man gräver inte heller upp en gräsmatta bara för varningsbandets skull.

Beställningsblanketten är ett avtal med Telia Sonera AB
I sitt material skriver Telia " TeliaSonera Sverige AB ansvarar för :
All fiber utanför tomten
Fibern till medieovandlaren

Så några affärer med Skanova finns det inte ett enda papper på men Telia skickar mig till Skanova. Är det inte uppdragsgivaren Telia som har ansvar eller?

Att Telia ansvarar för fibern utanför tomten betyder just det. Inte att dom äger den, det gör dotterbolaget Skanova.

Vad har din fiber med Skanovas behov att gräva för grannen att göra? Jag förstår inte riktigt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.