öringen skrev:
En samfälld väg är en egen fastighet som alla som ingår i samfälligheten äger tillsammans, så marken äger ni tillsammans. Så har jag förstått att det ligger till med samfällda vägar. Har själv ett par gamla samfälligheter i gränserna på vår mark.
Har du andel i samfälligheten så ska det stå med i dina fastighetspapper.
Det var något i den stilen som jag trodde att det var, men så är det inte. Det är bara "utförande och drift" som ingår i samfälligheten. Själva marken tillhör till 100% min fastighet.

Tydligen är det inte ovanligt att GA är inskrivet som servitut.

Är GA inskrivet som servitut på din fastighet? Gå in på "Min fastighet" på lantmäteriet med BankID så ser du. Om så, så tro jag inte du har mycket att hämta.

-MH- skrev:
Tydligen är det inte ovanligt att GA är inskrivet som servitut.

Är GA inskrivet som servitut på din fastighet? Gå in på "Min fastighet" på lantmäteriet med BankID så ser du. Om så, så tro jag inte du har mycket att hämta.
Jag har gått in på "Min fastighet". GA:t är inte inskrivet som ett servitut. Det är inskrivet som ett GA, där jag och de övriga grannarna ska dela kostnader för utförande och drift lika mellan oss.

Observera att det faktum att vi nu vet att det finns ett GA inte i sig är ett problem. Det vi är upprörda över är att säljaren helt har mörkat att den gemensamma vägen tillhör oss, vilket ledde oss att tror att "tomten kring huset" skulle vara större i kvadratmeter än vad den nu har visats vara.

Edit: Så rubriken på tråden är inte relevant längre nu längre när jag har förstått GA-delen.

Redigerat:
Hur många procents skillnad rör det sig om?

150/1100 = 13,5%, rätt mycket i så fall, borde motsvara 10% på köpeskillingen :-)

Ah, såg inte tomtstorleken tidigare. Det är väl på håret att du får tåla detta, brukar inte gränsen gå vi ca 10%? (uppgoive vs verklig tomtstorlek)?

Tycker inte att du ska tåla det! Gå till säljaren och lägg fram att du är missnöjd.
Det finns domstolsfall som ger dig rätt att begära kompensation om man har fått så kraftiga utfästelser att man slipper sin undersökningsplikt.

Och den här meningen tycker jag räcker "den tomtkarta som vi fick inte inkluderade skaftvägen". Det borde ju betyda att den areal man köpt är den som är på tomtkartan.

larka742 skrev:
Tycker inte att du ska tåla det! Gå till säljaren och lägg fram att du är missnöjd.
Det finns domstolsfall som ger dig rätt att begära kompensation om man har fått så kraftiga utfästelser att man slipper sin undersökningsplikt.

Och den här meningen tycker jag räcker "den tomtkarta som vi fick inte inkluderade skaftvägen". Det borde ju betyda att den areal man köpt är den som är på tomtkartan.
Om det på tomtkartan funnits mått, eller en korrekt skala, så har han ju dock korrekt fått se hur stor tomten (exklusive skaftvägen) är. TS har ju fått den tomtstorlek han sett i verkligheten, samt den tomt som återfunnits på tomtkartan, plus en bit till han inte trodde att han skulle få.

Jag tycker du ska prata med säljaren, men jag är inte säker på att det är det enklaste fallet att driva ifall han säger blankt nej. Jag förstår dock att du är sur och känner dig lurad, absolut.

. . . .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.