Vad kan man begära i ersättning för att skriva på ett servitut för att kommunen ska kunna underhålla vatten- och avloppsledningar? Ledningarna är redan nedgrävda på vår tomt (det var de innan vi köpte tomten), sedan byggde vi hus och nu kom detta som vi alltså ska skriva på. Vi köpte tomten för 625000:-, om det har någon betydelse.

mvh

O
Var ligger rören nergrävda? hur mycket riskerar dessa rör att drabba er negativt vi en eventuell byggnation? Det är saker att ta hänsyn till. Ligger de precis vid tomtgränsen där man inte får bygga så anser jag att de inte betingar lika högt värde som om de skulle ligga längre in och försvåra utnyttjande av marken.

Inte mycket. Kommun ger dig chansen att skriva på frivilligt, annars kan de tvinga sig till officialservitut och då blir ersättningen ofta lägre än vad de ger dig om du är medgörlig. Har du inte fått något förslag?

Odjuret skrev:
Var ligger rören nergrävda? hur mycket riskerar dessa rör att drabba er negativt vi en eventuell byggnation? Det är saker att ta hänsyn till. Ligger de precis vid tomtgränsen där man inte får bygga så anser jag att de inte betingar lika högt värde som om de skulle ligga längre in och försvåra utnyttjande av marken.
De ligger i utkanten av tomten, vårt hus har inte påverkats av var de ligger. Men gräsmattan kommer naturligtvis förstöras när de åker in med grävmaskin för att laga/byta.

-MH- skrev:
Inte mycket. Kommun ger dig chansen att skriva på frivilligt, annars kan de tvinga sig till officialservitut och då blir ersättningen ofta lägre än vad de ger dig om du är medgörlig. Har du inte fått något förslag?
Nope, jag har inte fått några förslag alls. Har frågat vad en skälig ersättning kan vara, men har bara blivit hänvisad till andra personer istället för att fått ett svar.

De är skyldiga att återställa det somförstörs vid underhållsarbete.

peternicklas
De står för alla kostnader i samband med att de skriver servitutet. Räkna inte med någon ersättning utöver detta.
Se även #6

O
Tyvärr tror jag inte det blir så många kronor i ersättning... men några borde det trots allt bli...
Sen borde kommunen ha ett visst intresse i att lösa det enklare än å hålla på å fixa med officialservitut... Det borde kunna få de att betala lite mer...
Men som sagt räkna inte med att bli rik på karusellen :) Hur stort område är drabbat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.