När jag och min sambo köpte hus för ett halvår sedan var det bara jag som hade kapital, så det blev naturligt att jag stod som 100% ägare till fastigheten. Vi har sedan tidigare ett standard samboavtal. Nu vill jag få till en legal konstruktion där jag ger henne 1% av fastigheten per år upp till 50 år (ifall vi senare separerar). Hur gör man detta bäst? Finns det mallar? Att betala 825kr i administration per år till staten känns inte så lockande. Någon som har gjort något liknande?

Jag tycker inte det låter som en bra idé och har aldrig hört talas om en liknande lösning.
Är det fortfarande bara du som har kapital? Om inte, kan ju din sambo få hälften av både lån och hus.

HeloBE skrev:
När jag och min sambo köpte hus för ett halvår sedan var det bara jag som hade kapital, så det blev naturligt att jag stod som 100% ägare till fastigheten. Vi har sedan tidigare ett standard samboavtal. Nu vill jag få till en legal konstruktion där jag ger henne 1% av fastigheten per år upp till 50 år (ifall vi senare separerar). Hur gör man detta bäst? Finns det mallar? Att betala 825kr i administration per år till staten känns inte så lockande. Någon som har gjort något liknande?
Ska vara någon slags belöning att hon står ut?
Mer praktiskt är då att inrätta ett konto till henne (som bara hon kan rå över även efter separation) med en stående överföring av samma belopp varje år eller månad.

• Gilla
bengtl och 1 till
  • Laddar…
Nackdelen med konto och stående överföring blir ju ett ofrivilligt sparande och ökad "kostnad" även om pengarna finns kvar.

C
Behöver ju inte vara ett fysiskt konto. TS kan ju också utfärda ett skuldebrev varje år som regleras i händelse av separation. Så får man en helt civilrättslig lösning och slipper blanda in lagfarten. Glöm inte bort att skriva testamente bara så att inte sambon står hem- och lottlös om TS skulle få en blomkruka i huvudet.

Jag är inte riktigt med på vad syftet skulle vara. Låter komplicerat.

Om vi tänker oss att visserligten hade du allt kapital, men att tanken är att sambon skall vara delägare. Då föreslår jag en lösnings där ni står båda två på lånen till lika andel, och du lånar ut kapital till henne för hennes del av kontantinsatsen, ex. till noll ränta.

På det viset äger ni huset på lika villkor, delar på ansvar och vinster.

OM ni en dag skulle gå skilda vägar så förfaller lånet er mellan till betalning, så att du får ut ditt "ingångskapital", och ni får lika stor del av en ev. vinst (eller förlust).

Redigerat:
Den variant som jag tycker kommer närmast det du är ute efter är att reglera detta i ett uppdaterat samboavtal.
Jag antar att det idag står att parterna är överens om att den gemensamma bostaden inte ska ingå i samboegendomen och därmed inte i bodelningen. I ett sådant avtal kan ni dock reglera att 1 procent av värdet av bostaden skall tillfalla sambon i händelse av bodelningen och att denna procentsats ska öka med en procentenhet varje år. Ange exakt datum för när förändringen sker varje år.

Ytterligare tips är att ange ett räkneexempel i samboavtalet samt att ange hur ni har tänkt att värderingen ska gå till (ska ni använda mäklare eller en "riktig" värderingsman. Hur ska latent reavinstskatt och teoretiskt mäklararvode påverka värderingen o.s.v.).

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Köpte ni huset tillsammans och den andra betalade allt så har du rätt till halva huset vid separation om ni inte skrivit in att en betalat allt och skall ha ut detta belopp vid en separation alt försäljning.

Ja precis, ni behöver inte krångla till det med papper eller överföringar. Om ni separerar i morgon så har båda rätt till halva värdet av bostaden. Har ingen som helst betydelse vem som betalat vad när ni skaffade den.

Enklast är att bara gifta sig. Därmed äger ni båda 50 % av fastigheten, utan risk för "gåvoskatter".
Vill du däremot just ha upplägget att sambon får 1% per år, går det lätt att formulera i ett äktenskapsförord.

Sir Duke skrev:
Om ni separerar i morgon så har båda rätt till halva värdet av bostaden. Har ingen som helst betydelse vem som betalat vad när ni skaffade den.
Troligen helt fel.

HeloBE skrev:
Vi har sedan tidigare ett standard samboavtal.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Ja precis, ni behöver inte krångla till det med papper eller överföringar. Om ni separerar i morgon så har båda rätt till halva värdet av bostaden. Har ingen som helst betydelse vem som betalat vad när ni skaffade den.
Du har förmodligen inte läst TS inlägg...

Jodå men förklara gärna om jag gjort en tankevurpa, sånt händer :)

Sambolagen:
"Hälften av värdet på den gemensamma bostaden som köpts för gemensamt bruk delas lika om samboförhållandet upphör. Detta oavsett vem som betalat för bostaden."

De har ett samboavtal, "standard". Det används för att avtala bort sambolagen, så att den bostad som köpts av den ena sambon för att vara en gemensam bostad inte ska delas lika.

Samboavtalet kan ju reglera att du äger hela huset och sen kan man komplettera med att i ett testamente där ni reglerar vad som ska hända om du går bort innan henne.
Så har vi löst det i alla fall...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.