Precis.

Är man säker på sin sak så är det bara att stå på sig och hälsa dem att man ser fram emot att få frågan prövad i tingsrätten. Det finns som sagt var den där formuleringen i lagen om att det i vissa lägen kan vara oskäligt att ta ut kontrollavgift.

Har man betalat rätt avgift, placerat biljetten i rutan och den ligger kvar där så har man goda argument. Har man dessutom betalat parkeringen med kort kan man bevisa att det är man själv som köpt biljetten innan man parkerade (annars försöker de hävda att man har lånat nån annans biljett eller köpt den i efterhand).

Det finns några saker som är viktiga att tänka på:

Om man inte får ut nån biljett ur automaten måste man ringa och felanmäla den (hur jag som är döv ska göra i ett sånt läge vet jag inte riktigt...). Det gäller att placera biljetten synligt i framrutan (ibland kan det t.o.m. krävas att den ligger på en viss sida, lusläs biljetten och infon på automaten). Jag tycker det bästa är att ha en sån här plastklämma som håller biljetten tryckt mot rutan (då riskerar den inte åka ner).

Löv eller frost på rutan är ju inget som man som parkör har nån kontroll över, så det kan de inte skylla på dig.

En annan bra sak att tänka på är att P-vakten ska ha utbildning, det innebär att vakten ska ha bättre koll än dig. I mitt fall använde jag det som argument: Inte ens P-vakten hade noterat att biljetten hade noll minuters giltighetstid, hur ska jag som lekman då förväntas se det?

Vi har Q-park på vår personalparkering. Jag kör ganska sällan bil till jobbet. Jag kör först till en automat på en parkering och köper en biljett. Sen åker jag till en annan parkering där det inte finns någon automat och parkerar.

När jag nu körde upp bredvid automaten så satt det ett anslag (på baksidan, men det tänkte inte jag på) om att automaten var sönder och att man inte behövde betala. Så jag åkte och parkerade utan att gå ur bilen. Sen fick jag böter i alla fall.

Jag protesterade dagen efter i ett email och fick svar att det inte satt någon lapp där. Jag räknade ut sammanhanget. De hade satt lappar på båda sidor om automaten men sen bara tagit bort den på framsidan. Så jag gick ut till automaten. Lappen satt kvar på baksidan. Jag tog ett foto på den och skickade in. De svarade med att riva boten, men tillfogade surt att "vi sätter aldrig lappar på baksidan av automater". Trots mitt bildbevis.

Eftersom de hade rivit boten så valde jag att inte framhärda, men lappen satt kvar på baksidan av automaten i två veckor.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.